Sjuka barn och jobb
När barnen blir sjuka så måste vi ju stanna hemma med de. Man kanske inte har nån som kan komma och vara hemma hos de eller så vill man inte lasta över det på nån annan.
Man ringer till sin arbetsgivare och talar om att man Vabbar.
Och man får bara höra djupa suckar och man är allmänt jobbig.
Man står där och försöker förklara för arbetsgivaren att barnen är för sjuka för att lämnas på dagis. Man får dåligt samvete och ont i magen för att arbetsgivaren visar sitt ogillande tydligt.
Men barnen går alltid före! Så är det ju.
Har ni nångång vart i denna sitsen? Att arbetsgivaren blivit sur för att man stannar hemma med sina sjuka barn?
En del har verkligen ingen förståelse för detta. Man undrar om de haft småbarn själva.
Berätta vad ni vart med om i detta.
Jaa min chef suckar och har sig i telefonen varje gång jag har ringt och sagt att jag är hemma med ett sjukt barn.
Ett tag så ansåg hon då att min sambo skulle vara hemma med sonen, jag ringde facket och frågade vem bestämmer över det hela. Svaret jag fick var jag och in sambo. Min chef har inget att säga till om det hela.
Sedan så varja gång man är hemma så får man ju och sitta och förklara till punkt och prickar för chefen varför. Sen ska vi ju inte tala om man själv råkar vara sjuk….ännu värre. Hon mer eller mindre skulle kunna nästan komma och hämta en. Vet att alla i våran arbetslag har skräck för att ringa och sjukanmäla sig, just tack vara våran chef.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Har alltid haft toppen chefer och jobbarkompisar som förstått.
Fått reda på att man kan typ vabba som mormor?
Nån som vet nåt?
jag har aldrig behövt vabba.. jag pluggade tills jag fick sjukpension med bara en termin kvar innan jag skulle söka in på socionomhögskolan:(
#2 har inte hört att du kan ta vabdagar från ditt jobb som mormor… vet dock att man som mamma kan skriva över några vabdagar på annan person.. som jag fattade så gäller det till dem som inte själva jobbar men jag kan ha helt fel..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Min mamma har tagit vabdagar, men den dagen fick jag så klart gå och jobba, det är ju det som är kraven då att föräldrarna ska jobba då.
Pia: hade din mamma ett jobb då som hon tog ledigt ifrån för att vårda dina barn?
/Ingalill
Jag vabbade när sonen var sjuk. Många gånger fick jag höra bakom ryggen att han var sjuk ofta. Men sååå ofta var det inte alls som de ville ha det till.
Och vad gör man när man är ensamstående? Många tycks inte förstå att man själv har ansvaret oftast och är den enda som kan ta hand om sitt sjuka barn.
Min mamma fick med ta ledigt för att vårda min sjuka son ibland. Men då var jag ändå gift. Pappan tyckte hans jobb var viktigare.
#5 Ja mamma hade ett jobb som hon tog ledigt ifrån. Vi gjorde anmälan till fs och så fick jag då skriva över de dagarna på henne…fick överlåta dem dagarna till henne. Det var vanliga vab dagar.
#7 Det visste jag inte ens att man kunde göra. Men nu fick man ju lära sej nåt nytt.

#7 ahh.. då ska jag vidarebefodra det till en kompis som undrade:) f-kassan här är så svår att få tag på så hon har inte kunnat fråga dem… bra att man får lära sig nya saker:)
/Ingalill
Min store son blev opererad den gången, min mamma vabbade för han. Jag var på jobbet och eftersom jag är ensam med han så hade hon rätt att ta ut vab för han. Har för mig att samma gäller då man är två vuxna i en familj….bara föräldrarna har varit iväg och jobbat.
Min store son blev opererad den gången, min mamma vabbade för han. Jag var på jobbet och eftersom jag är ensam med han så hade hon rätt att ta ut vab för han. Har för mig att samma gäller då man är två vuxna i en familj….bara föräldrarna har varit iväg och jobbat.
Ja, men jag bryr mig inte. Jag är småbarnsförälder så det är inget märkligt om han blir sjuk ofta, ser ju fram emot alla infektioner nu när han börjar dagis om några veckor 
Amor Vincit Omnia
Jag har ju alltid arbetat natt och försäkringskassan ansåg då att jag inte kunde ta vabbdagar när barnen var sjuka. Jag var ju ändå hemma och behövde inte ta ledigt. Sen att jag behövde sova, ansåg de inte vara så viktigt. Vet inte hur det är idag. Detta var på 70- 80 talet.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?