Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikettekonomi
Läst 1290 ggr
Mirjami-78
2009-07-20 03:37
0

Att överleva

Hur gör du som ensamstående för att överleva…tänker på detta med ekonomin. När man är ensam måste man köpa allt själv. Mat, kläder, leksaker m.m ja allt står man ju där med.

Hur gör ni?? Här försöker jag spara ihop några månader i förväg alltid så att jag har när jag väl behöver. Mat måste man köpa varje månad men inte alltid lika mycket. Sedan till jul så får man barnen ofta även julklappar från sina släktingar. Då båda mina barns pappor har en annan relion så firar de inte julen som jag och sönerna gör.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
2009-07-20 03:54
0

det är väl nätt och jämnt att man överlever.. jag handlar alltid mat för en månad i taget så att jag iaf vet att barnen har mat…  efter det och fasta räkningar är det inte många kronor över… allra helst nu när ena barnbidraget och flerbarnstillägget försvunnit:( utgifterna minskar ju inte i samma takt som inkomsterna tyvärr…

och ännu värre blir det nog nästa år när regeringen ska sänka pensionerna Skrikandes då är frågan om vi ens kommer överleva…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
2009-07-20 03:57
0

#1 Ja jag gör som du…handlar mat för hela månaden…ja då är man ju säker att man har det man behöver hemma då…

Ja tror att det är många som kämpar för att överleva och lättare lär de ju inte bli…..Får hoppas på bättre tider!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tuvalu
2009-07-20 12:04
0

Hittills tycker jag att jag har klarat mig bra med min ekonomi. Men nu när jag blir arbetslös så kommer det helt klart att bli tufft.

Barnen bor ju varannan vecka men jag har båda barnbidragen men det betyder också att jag köper allt! Jag står för deras försäkringar och deras sparande… Som den här månaden har det varit mycke, fotbollsskola, medlemsavgift till fotbollsklubben och fotbollskläder. Och då är det bara till den ena sonen… I dessa lägen räcker barnbidraget inte långt.

Men jag betalar mina räkningar och sen lever vi snålt tills det närmar sig nästa lön och om det ser bra ut då så brukar vi unna oss nåt kul. Men ibland blir man ju verkligen så less på att behöva tänka på detta… Så trist när man måste säga till barnen att nej, tyvärr vi har inte råd… Och när man sen väl har råd så säger barnen, nej mamma det behövs inte…

Mads
2009-07-20 12:35
0

Jag tycker ekonomin flyter på bra, har en hyfsad lön och eftersom jag jobbar skift kan den både vara mer eller mindre beroende på hur jag jobbat. Sparar allt vad jag kan & handlar ingenting till mig själv i onödan.

Det räcker till räkningar, mat, allt till sonen, dagisavgift osv nätt & jämt.

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
2009-07-22 11:30
0

Jag vänder och vrider på mina slantar. Men brukar klara av det om det inte kommer oförutsedda utgifter.
Nu tror jag det kommer att bli bättre då jag slipper köra så mycket med bilen. Vi sparar in en del på det.
Och elräkningen kommer att vara inbakad i hyran. Innan har det vart helt olika från månad till månad utöver hyran.

Jag kommer även att packa frysen full med mat. Nu får vi även större sån.

Så läget set bättre ut snart.