Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett16-övrigt
Läst 2236 ggr
Mirjami-78
0

Kan man göra allt?

Kom tänka på detta med att för i tiden var det ju så att kvinnan var hemma med barnen och tog hand om hemmet. Mannens uppgift var att se till att familjen hade mat på bordet mer eller mindre.

Sedan efter detta har ju samhället förändras mycket. Är det något som du ser som ett mans- eller ett kvinnogöra som du då inte kunde tänka dig att ställa dig och göra, bara för att just du råkar vara utav den motsatta könet?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tatsja
0

Att laga bilen, då jag är helt novis på det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mirjami-78
0

Jag kan nog säga så här….Jag kan skruva så länge jag vet vad det är jag ska skruva…. och hur…….

När jag växte upp så var det så att mamma bakade, lagade maten, städa, tog för det mesta hand om oss…och jobbade på kvällarna då pappa hade kommit hem från jobbet. Pappa ja han grejade mer med bilar, cycklar osv.

Samma gälde mig och min bror då…jag som tjej fick hjälpa mamma och min bror som pojk fick hjälpa min pappa….så vi var liksom lite updelade.

ingann
0

jag tror att man klarar allt själv:)

jag har aldrig behövt ta hjälp av en karl för att fixa något och jag har lärt mina söner sköta allt i ett hem så jag vet att de klarar sig när de flyttar hemifrån:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
0

Ja…mycket kan man nog klara på egen hand….men det som jag anser som aldra svårast det är att byta däck på cyckeln….och att göra hål i en betongvägg.

ingann
0

laga/byta cykeldäck klarar jag inte pga min arm, men det fixar min kompis åt oss:) Hon är superduktig på det…

Betongväggar är inga problem om man har en slagborr;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Tatsja
0

Mitt motto är att jag kan allt men en del saker tar längre tid. Fast när det kommer till bilar, så står jag bara och glor ner i motorn. Vådan av att ha varit gift med en bilmek i 25 år.

Väl mött, Tatsja

Tatsja
0

Läs och begrunda. Detta är oftast sanningen mellan kvinnan och mannen

Efter fyra långa månader av kyla och vinter så är det äntligen vår och grillsäsongen är här.
Därför är det viktigt att påminna er alla om hur det går till, eftersom det är den enda matlagningen som en riktig man gör.
Förmodligen eftersom det medför vissa risker (tändvätska, eld osv.).

När en man erbjuder sig att grilla händer följande:

Rutin:
1. Kvinnan handlar maten.

2. Kvinnan gör en potatisrätt, sallad, vitlöksbröd, en eller ett par såser och förbereder efterrätten.

3. Kvinnan marinerar köttet lägger det på ett fat tillsammans med de nödvändiga grillverktygen och eventuella kryddor. Sedan bär hon ut det till mannen som sitter bredvid grillen med en öl i handen.

Här kommer det viktiga:
4. MANNEN PLACERAR KÖTTET PÅ GRILLEN.

Mera rutiner:
5. Kvinnan tar fram tallrikar, glas, bestick, servetter och underlägg.

6. Kvinnan går ut till mannen och säger till honom att köttet bränns vid. Han tackar henne och frågar om hon kan gå in och hämta en öl till medan han försöker att rädda köttet!

Viktigt igen:
7. MANNEN TAR BORT KÖTTET FRÅN GRILLEN OCH LÄMNAR ÖVER DET TILL KVINNAN.

Ännu mera rutiner:
8. Kvinnan dukar fram tallrikar, glas, bestick, servetter, sallad, bröd, potatisen, såserna och bär ut dem till bordet i trädgården där hon har lagt på en ren duk.

9. Efter maten dukar kvinnan av och diskar.

Och viktigast av allt:
10. Alla tackar mannen så mycket för den utsökta maten och berömmer honom för hans färdigheter.

11. Mannen frågar därpå kvinnan om hon har njutit av sin matlediga dag? När han ser hennes reaktion så kommer han fram till (det han har misstänkt länge) att det aldrig går att göra en kvinna nöjd!

Väl mött, Tatsja

[mia-38]
0

Jag har vart van vid att klara allt själv…Så byta däck på bilen fixar jag, skruva och dona med saker hemma m.m.
Jag kan tänka mej att göra det även om det finns en man i huset.

Tatsja
0

Fast sanning ligger i historien

Väl mött, Tatsja

Mirjami-78
0

#7 En väldig bra historia….och troligen ligger det mycket sanning i det hela.Flört

Tatsja
0

Tror det ser ut så i de flesta förhållanderna.

Väl mött, Tatsja

Mirjami-78
0

Kan nog hålla med dig Tatsja…..Glad

Tatsja
0

Män har alltid hävdat att de ska sköta grillen. Hur många hem har ni varit hemma hos där kvinnan fått förtroendet för grillen.

Väl mött, Tatsja

Clary
0

Här sköter jag grillen lika ofta som min man och samma förhållande är det hos mina barn. Har fått lära mig att göra det mesta själv och fört det vidare både till söner och dotter. Finns ingen anledning att sitta som ett våp och vänta på hjälp med sånt man kan själv, som det gjordes förr. Sen finns det naturligtvis kroppsliga problem som gör att man inte kan allt, men det är en annan sak Flört

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Mads
0

Finns ingen anledning att leva som vi gjorde förr. Sja vi då behandla sjuka som vi gjorde förr också tex ? Jämställdhet en vettig man och en vettig kvinna emellan tror jag blir bäst Glad

Amor Vincit Omnia

phernilla
0

Jag byter däck, jag monterar möbler, installerar kanalerna på tv:n, samt gör fininställningarna! Jag rev köket i vår förra lägenhet då vi byggde nytt ikea-kök. Det var även jag som kaklade hela köket…

Ja, exet la sig ju i o skulle kakla lite han med, o det slutade ju inte bra… *haha* Ska kolla om jag inte kan hitta en bild på hans "fingerfärdighet"… *hihihi*

phernilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då kommer det två bilder då…
Finn ett fel o gissa vem som gjort vad? ;)

Ni får nog klicka upp bilderna större för att se bättre! Inte superkvalitet på dessa små bilder, men…

Bild nr 1:

phernilla
0

Bild nr 2:

Mirjami-78
0

Phernilla…det ser ju väldigt fint ut. Antar att du fick riva ner det han fixade upp…Eller??

phernilla
0

Pia:
Nej då, inte riva ner. Jag såg ju felet hur tydligt som helst o höll på att reta ihjäl mig på det. Men mäklarn själv märkte det inte, inte förrän jag påtalade det o sa: "Titta vad han har gjort här… hahaha!!!"

Ser du vad felet är?

Mirjami-78
0

Nej…kunde inte se något fel jag heller….Skäms

phernilla
0

Nya bilder med felen…

phernilla
0

osså felkaklat då… (av exet) ;)

Mirjami-78
0

Ok nu ser jag felet….Ha ha haCool

phernilla
0

Ja, det är tydligt att det krävs en kvinna till allt - överallt? ;)

Mirjami-78
0

Kan bara hålla med dig Phernilla……Flört

Gunnell
0

Det är trist att vi fortfarande överlag lever kvar i den villfarelsen att män och kvinnor "klarar" olika saker. Alla klarar allt, fast kanske inte samtidigt. Det mesta sitter i viljan, sen har man olika lätt för saker å ting - vissa är väldigt händiga oavsett vad de tar sig för, andra är mer teoretiskt lagda. Men det är ingen skillnad på män och kvinnor i det fallet.

Personligen tycker jag att det är dags att skrota det här tänket när det gäller vad män och kvinnor gör och inte gör och hur bra.

Mirjami-78
0

Ligger nog mycket i det du skriver Gunnel. Män och kvinnor ja jag tror vi kan om vi vill. Det vi inte kan det kan vi lära oss.

Sedan är det så att många länder lever fortvarande kvar i det där att kvinnan är hemma och tar hand om hemmet m.m männen jobbar osv. Nu har det försvunnit i Sverige mer eller mindre, vilket jag tycker är bra.

Välkommen hit Gunnell….Har inte sett dig tidigare här.

Gunnell
0

Tack, Pia! Nej, jag har inte varit i denna tråd förut, men det är alltid skoj att ventilera saker å ting.

Jag har själv varit ensam förälder i många  år, nu är barnen vuxna och även om jag inte gör "allt" så blir det ju ändå att man får fixa väldigt mycket olika saker. Och här i Sverige borde vi ju ha insett för länge sen att det hänger på individen, inte på könet, vad man klarar och inte… Det finns inget manligt och kvinnligt egentligen även om överlag kanske män är starkare än kvinnor rent fysiskt, åtminstone en del.

Tatsja
0

Tror också att när grillsäsongen startar så känner sig männen stolta över att grilla. De gånger då jag ser grannarna grilla (männen) så har de en gemenskap med de andra männen. Så vi får nog tänka på att de vill sköta grillen.

Väl mött, Tatsja