Har du syskon?
Pratade med min kollega idag om syskon. Hon har en syster som hon inget visste om förrän hon var ca 18 år gammal. Tycker att man ska veta sådant.
Vad tycker du? Har du kankse varit med om att inte veta om alla dina syskon? Hur har du tagit det hela när du fick reda på det?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Är föräldrarna separerade och man inte har kontakt med den ena föräldern så är det lätt hänt att man inte vet om sina eventuella syskon…
Själv har jag 3 helsystrar, 3 halvbröder och 7 halvsystrar… (Pappa var gift 3 ggr före mamma) Jag har alltid vetat om att jag har äldre syskon men är osäker på om alla dem har vetat om oss… 4 st (en syskonskara) har vi haft sporadisk (deras val) kontakt med de senaste 15 åren och ytterligare 2 st (annan syskonskara) har jag fått kontakt med nu under de sista månaderna på Facebook;)
De andra har jag adresser till nån stans men aldrig haft kontakt med…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Min store son har fyra storasystrar från sin pappas sida. Han har inte träffat dem men vet om dem. Den dagen har är stor nog att kunna veta själv vad han vill får han gärna ta kontakt med dem.
Jag har två syskon (som jag ser som helsyskon). Storasyster -74, samt lillebror -85. Har även en del ingifta syskon, men dom räknar jag inte upp här ;) Samt en bror som blev mördad vid 21 års ålder (ett tag sen nu, dock -04)…
Vad hemskt Phernilla det men din bror. Fick ni reda på vad som hade hänt han? Har du finländare i din släkt? Tänkte bara att efternamnet Aho är finskt.
Jag har en storasyrra.
Min kusin fick reda på för många år sedan att de hade en halvbror. Som till och med bodde i samma stad. Och denna staden var inte stor.
Men de blev väl först lite chockade då de visste innan vem han var. Fast de visste ju inte att de var hans bror.
Sedan kommer jag inte ihåg hur det där gick. Men jag tror ju inte att de fick nån bra kontakt iallafall med halvbrodern.
Många gånger blir det så att man inte har kontakt sedan med den där halvsyster eller halvbroden. Tycker det är synd.
Pia:
Tyvärr så fick vi aldrig reda på vem som tog hans liv. Nån riktigt listig jävel var det iaf, för han/hon har inte åkt dit än. Men det är klart att det skett ett mord, för det har framkommit av omständigheterna runt omkring. Han hittades på ett ställe dit han aldrig skulle ha kunnat ta sig själv i det tillståndet han var i, rätt hög promille, kunde inte ens gå. O hittades en bra bit ifrån där han "försvann" den där kvällen. :/ Dessutom har han inte dött av naturliga orsaker, enligt obduktionen.
Vem fan kan göra nåt sånt? Men vänta bara, en dag åker personen i fråga dit ordentligt, så det sjunger om det… :/
Ja det är hemskt när det slutar så. Man hoppas ju att de ska åka fast och få en rejäl dom för det. Undrar hur en person som kan ta ihjäl någon annan klarar av att leva med det….Har de ingen ångest eller liknande??
Usch vad hemskt Nilla.
Hoppas verkligen att de hittar den som gjorde det.
Pia:
Nej, jag har ingen Aho i min släkt. Det är på hans pappas sida. O vi växte upp tillsammans under många år (hans pappa o min mamma levde tillsammans länge), men är inte biologiska syskon, men det räknas inte i det här fallet. Det är inte blodsbanden som avgör hur mycket syskon man är…
Men Pia… Efternamnet Luspa…
Det är la finskt, va? Tornedalsfinskt ursprung?
Mia:
Ja, det hoppas jag med! För vissa saker ska man fan inte komma undan!! :/
Phernilla: Ja kan tänka mig att Luspa är finskt. Låter som det. Jag har en väldig ovanlig eftenamn för att vara just finne. När pappa dog undrade de på begravningsbyrån från vilket land vi var igenligen. Mitt efternamn låter mera som ryskt eller polskt.
Jag har/hade 5 bröder. Två är borta. Den ena fick jag veta om när jag var 32 år, bara för att min riktiga far gått bort. Trodde det bara var en bror på hans sida. Sen har min mor fått tre söner, varav en dog i spädbarnsdöd. Så jag är ensam tjej mitt i allt.
Har idag ingen kontakt med mina bröder.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Idag är jag glad! Min ena halvbror som jag aldrig träffat skrev på FB och talade om att han och hans fru eventuellt ska ner till Hallsberg i slutet av den här månaden (han bor uppe i Skelleftehamn) och ville att vi skulle ta en fika då och lära känna varann:) Det tar bara en halvtimme för mig med tåget in till Hallsberg ju.. Eller om de har tid kan de komma hit och fika!
Jag och mina helsystrar har pratat om att försöka samla alla syskon nån gång så vem vet.. det här kanske är början till en syskonträff *glad*
/Ingalill
#14 Vilken glad nyhet.
Ja, jättekul ju:)
/Ingalill