Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 01-föräldraskap
Läst 668 ggr
phernilla
0

Hur löser ni dessa situationer/dagar?

Idag har vi verkligen haft en dålig dag med lilleman!!! Han har vart på det mest krävande o påfrestande humöret man nånsin kan tänka sig…
…o vad man än gör så hjälper inget!!!

Inte kul med en heldag med en (snart) 4-åring som bara kan säga saker som:

• "Jag vill inte ha dig mamma/pappa!"
  • "Håll käft på dig!" (var lär han sig allt?)

O sen på det så har han käftat emot precis hela dagen lång, sagt tvärtom o gjort tvärtom mot vad man bett honom om. Varit högt o lågt precis hela dagen… :-/

• Kastat saker efter en… :-/

Ja, en riktigt jäkla skitdag, rent ut sagt!

Nu sover han o jag är helt slut o helt matt efter denna dagen! Puuuuuh, säger jag bara!!! Jag förstår inte vad det är som gör dom här dagarna, o jag förstår heller inte hur vi ska orka med dom i längden?

Det blir bara oftare o oftare dom kommer, o visst att en del säkerligen är 3-4 års trots, men… Det här är mer därtill oxå…

Det värsta är att, hur man än säger ifrån o tillrättavisar, så verkar han, ärligt talat, inte förstå oss… O hur vi än försöker vinkla det o förklara bättre (till o med rita upp det), så verkar det inte "gå in rätt"…

• Hur har ni andra gjort i sådana här tider?

**Vi kan ju inte vara först med dessa problemen? **(jag vet att det nog inte är nån annan härinne med barn med neuropsykiatriska funktionshinder, som min son har, men ändå… kanske känner ni nån med liknande problematik, eller nåt sånt? Vad vet jag?)

På Tisdag är det möte med NP-teamet igen (första sen innan sommarn) o det ska bli så skönt - verkligen! Ska ta upp detta med dom då o se om dom möjligen kan ha nån fiffig lösning, som vi kanske inte tänkt på än (om än man tycker att man gjort allt, allt, allt)…

**(För er som läser, o kanske inte vet bakgrunden, så är lilleman diagnostiserad med:
**"ADHD kombinerad typ med Autistiska Drag").

Mirjami-78
0

Ja kan förstå dig Phernilla. Det enda man kan nog göra är att markera och begränsa. Vara rak och tydlig att så här gör du bara inte. Prata och tjata för det är ju det man får hålla på med.

Försök att få så mycket hjälp som möjligt från NP-teamet. Kan inte du och hans pappa försöka avlasta varandra på något sätt?? Tex. att den ena har ansvaret en dag medans den andra har det nästa dag, så att den andre kan få vila lite. Kolla även upp med dagis om de kan ha honnom lite extra vissa dagar.

Min store son är i mellan super jobbig här. Han lyssnar inte, fattar inte eller vill inte fatta vad ordet nej betyder. Får gå och stoppa han helt enkelt i mellan. Igår så gav han sig på mig bara för att få något som han ville ha som han inte skulle ha. Skrek som ett litet barn och trotsade.

I skolan klarar han inte av att sitta stilla för länge utan måste upp och gå i mellan m.m

Ja nu har han ett medfödd funktionshinder med sina stela leder m.m men tror även att han kan vara ett bokstavsbarn, men inget som han har än blivit undersökt för.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
0

Mina är ju inga bokstavsbarn men jag körde med time-out från de var 2-3 år… funkade skitbra!

De fick alltså sätta sig på en stol några minuter och inte gå därifrån…

När de skrek och svor var det också time-out men då att de inte fick något svar eller reaktion från mig under några minuter…  det gav resultat väldigt snabbt för det är ju reaktioner på hur långt de kan gå som de vill ha…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner