En ide!
Jag har en tanke som gror i mitt huvud.
Här i lägenheten så har vi en avdelning som vi knappt använder. Med stor hall, stort rum och toalett och egen ingång från trappen.
Nu har jag iden att hyra ut den delen till nån nagelterapuet, massör eller liknande. Det skulle vara perfekt att ha det där mellan kanske 9-17 vardagar.
Och få in en summa på kanske 3000kr/månad på detta.
Vad tror ni om det?
Detta huset ligger liiite avsides. Men deras befintliga kunder hänger säkert med vid en flytt.
Men hur går man tillväga med sånt här? Måste min hyresvärd få reda på detta?
Jag hade en vän som hyrde ut ett rum i sin lägenhet. Det medela hon inte sin hyresvärd. Hon tog 2800 kr i månaden. Rummet var litet och så hade den som hyrde tillgång till toa o köket.
Jag tror det där kan vara en bra ide Mia. Är osäker vad som gäller om man ska medela hyresvärden eller inte. På ett sätt är det ju du fortvarande som betalar hyran och den som hyr blir nog som en inneboede då.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Det blir nog som en inneboende ja. Jag hyr ju inte ut i andra hand då jag själv bor kvar.
Men jag tänkte inte på nån student eller så. Utan kanske mer på nån som har ett litet företag. Typ massör eller så.
Visst finns tanken med student med. Men jag är inte sååå himla sugen att behöva dela kök och badrum.
Och om det kommer nån som har ett litet företag så är de ju här bara vid öppetiderna. Passar oss mer.
Men hur går man tillväga för att få tag i en sån?
Hon anonserade ut på internet. Det var på någon gratis sajt. Man kan ochså sätta ut lappar.
Ja så kan man ju göra.
Det skulle underlätta mycket för oss i hyra. Kan vi få in 3000 kr så har jag 3000 i hyra själv sen.
Ska spåna lite om detta.
Jaa Mia ta reda på lite….Bra nog om du skulle kunna få in de slantarna.
Jaa..det skulle verkligen underlätta för oss.
Eller kan man ha det som övernattningslägenhet….till turister eller sånna som bara ska va här ett tag. Typ en vecka eller så…
Det finns möjligheter.
Och för en övernattningsbostad kan man gott ta 1500 kr/vecka.
Jaa…de skulle du ochså kunna ha det som. Ja då vet jag och sönerna vart vi ska åka på nästa semester
Ni är välkomna…hihihi…
GRATIS!!!
Nu ska jag ner på stan..Vi hörs.
Kramen!!
TACK!!
Ok…ha det så bra nere på stan……Kram….
Det som är bra att tänka på, är att om det är en "inneboende" måste du redovisa och skatta för intäkterna. (Viss del är skattebefriad om jag minns rätt.) Kolla således upp reglerna via skatteverkets hemsida.
Däremot tror jag att det gick igenom en lagändring för två år sedan, som gör att man inte längre behöver fråga styrelsen eller hyresvärden för att få hyra ut i andra hand. (Det gäller i alla fall vad gäller bostadsrätter.) Det man förmodligen dock måste tänka på, är att ens hyresgäster inte skapar olägenhet för andra kringboende.
Om en nagelskulptör ed skulle hyra det och är en registrerad firma så måste de ha ett skrivet kontrakt för sin bokförings skull.. Det innebär då att skattemyndigheterna automatiskt får veta vem de hyr av och du får betala skatt för hyresintäkter…
Övernattningslägenhet låter bättre isf eftersom de oftast betalar själva och inte behöver ta upp det;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner