Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 01-föräldraskap
Läst 1025 ggr
Mirjami-78
0

Skolorna har börjat

Ja så här är det nog efter varje sommarlov när skolorna har börjat att man ska köpa då vissa saker till sina barn som det behöver under terminen i skolan. Är det inte det ena så behöver det de andra. Skolan kräver även att barnen ska ha med sig vissa saker som papper till skolbänken, inneskor, gympakläder m.m

Ja hur har du gjort då när man inte har mycket att leva på och vissa saker bara måste köpas?

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

katsy
0

Det är fasen inte lätt… Min store kille har börjat i gymnasiet nu och det är helt nya kamrater att "visa upp" sig för…

han tyckte redan i 9:an att jag var pinsam för att jag inte var "tät"

Men ursäkta mig?!? Jag är ensam förälder, har inga lån, allt jag äger är mitt eget så…?

Tänk alla "täta"-rika som kanske har lån på allt och inte ens äger de kläder som de så flaschigt bär upp…

OK jag handlar på rea men det jag köpt det ÄGER jag. tills jag ger bort det till röda korset…:)

Men det är faktiskt så att många barn missar aktiviteter i skolan och tom får "prickar" för att de inte har material till skolan, som vi föräldrar måste stå för…

Men en sak måste jag ändå säga- det är oftast ensamstående föräldrar som engagerar sig mest i skolvärlden!

Tatsja
0

Kan inte riktigt hålla med om ensamståendende föräldrar. När mina barn gick i skolan var det mest gifta och sambon som engagerade sig. De ensamstående såg man aldrig och de ställde inte heller upp på aktiviteter som barnen hade i skolan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[mia-38]
0

Sonen börjar på gymnasiet igen på måndag. Så visst får man köpa en massa.
Det är nog ganska lika på sonens  skola och klasser innan iallafall. Både de som är gifta och i par och de ensamstående brydde sej lika mycket. Var med på aktiviteter lika mycket.

Tatsja
0

Tur man har vuxna barnGladsom inte går i skola.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mammzing
0

Bara en kvar som ska till skolan. Å hon går sista året på gymnasiet.
Men det ska bli så skönt med fasta tider och rutiner igen.
Sen jobbar jag ju hemifrån 3 dar i veckan  så det ska bli skönt att rå sej själv igen.

Det där med shopping får inte jag lägga mej i!

[mia-38]
0

Sen är det alla dessa utflykter de ska på. Som vi föräldrar får betala för.
Här har de nån dag då de ska ut och göra nåt litet jobb. De ska då få 100 kr som ska lämnas till skolan.
Vad är det liksom?? Vi föräldrar får punga ut med ganska mycket pengar.

Mirjami-78
0

Två första dagarna skulle sonen ha matsäck med sig till skolan. Skolan började på kvällen…..klockan 18.00 och där får vi reda på det hela. Jag som inte hade mycket hemma heller just då, men som tur var hade jag pengar. Men lite panik fick man…..Det var dagen före barnbidraget.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
0

Här börjar grundskolan på måndag.. Bara gymnasiet som började i tisdags:)

Rub vill inte åka på aktiviteterna klassen gör och nu när han går på BUP tänker jag inte tvinga honom heller så där sparar jag lite pengar (även om jag gärna skulle betala det för att han ska komma ut) och Kim vet jag inte än hur mycket aktiviteter de kommer ha… Men de brukar åka till Säfsen några gånger under vintern och det är inte billigt med skidhyra, matpengar osv… De utflykterna bävar jag för i år:(

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
0

Det är samma här ingann.
Min son vill heller inte vara med på så mycket aktiviteter. Han är sån bara. Det är synd för han lär ju känna klassen mer. Och blir bättre sammanhållning. Men man kan heller inte tvinga de mot sin vilja.