Vårdnadstvist
Finns det någon som har erfarenhet av att driva vårdnadstvist mot en f,d partner som förmodligen är psykopat eller har någon typ av personlighetsstörning?
Hur har det gått? Eller hur går det?
Jag vet ej Fidelina.
Men jag hoppas att någon här inne kan ge dej svar på det.
Jag lämnade in ansökan 5 ggr mot mitt ex men fick avslag varje gång pga att han aldrig skadat sonen fysiskt:(
efter 8 år lyckades jag lura honom skriva över vårdnaden på mig…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
# 2 Hur i helskotta lyckades du "lura honom at skriva över vårdnaden? Det skulle jag aldrig lyckas med i mitt fall.
Men om barnen blir skadade psykiskt måste väl soc ta allvarligt på det? Och om man kan påvisa att samarbetet inte funkar och att man som motpart blir konstant hotad i olika former? Jag är rädd för att min ex kommer att skada antingen mig eller sonen.
Idag har det kommit nya trakasserier och hot via mail, jag ska till polisen med det i morgon. Det kommer också att ingå i bevisningen till det sociala.
#3 Vi (jag och barnen) hade flyttat ca 20 mil och då sa jag att vår son inte kunde åka med på skolans utflykter eller andra aktiviteter pga att man kunde få hem lappen, som skulle skrivas under av bägge vårdnadshavarna, så sent som dagen innan aktiviteten.. Och det skulle innebära att sonen inte fick åka med eftersom han inte kunde skriva under *s* Det som tog skruv var nog att jag sa att då fick han skylla sig själv när han var gammal och sjuk och sonen ville inte ha med han att göra:p
Otroligt nog så kom han och skrev under trots att de inte haft någon kontakt på nästan 6 år;)
Jag tyckte det var helt sjukt att jag fick avslag på mina ansökningar till tingsrätten gång på gång trots att jag hade underlag från familjerätten och vittnen på när jag flera gånger när sonen var liten hämtat honom i lägenheter där pappan suttit och rökt hasch med sonen i samma rum…
Bra att du gör polisanmälan om olaga hot! Det borde göra susen tycker jag. Lycka till!
/Ingalill
#3 Var noga med all samla all bevis som du får tag på. Anmäl han gång på gång och dra dig inte för det hur jobbigt än kan vara. Medela skola/dagis om detta hela. Begär besöksförbud för då markerar du att han har gått för långt. Se til att soc. och familje rätten om ni har kontakt med dem får även dessa polisraporter. Vid behov ring polisen om han kommer och är hotfull m.m Soc.tjänsten är även skyldiga att skydda dig och dit barn. Detta innebär att vid behov så kan ni få komma till ett kvinnojour m.m
Ha gärna en släkting eller en vän som mer eller mindre vet alltid var ni två är någonstans. Träffa inte din ex ensam, speciellt nu före rättegången om det blir en sådan ang. vårdnadstvisten. Ha alltid en mobil med dig som du kan använda vid behov.
Jag vet att detta kan låta överdrivet men har man med en människa att göra som kan vara farlig ska man vara på sin vakt. Visa för myndigheterna att du är rädd både för din och barnets skull…Dra dig inte för det!!
Var rädd om dig och dit barn!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Tack snälla för goda råd och förklaringar. Efter alla dessa år av trakasserier, kränkningar, psykisk misshandel och hot, är det ju så lätt att tappa självförtroendet, men jag måste ju kämpa för min son och mig själv.
Vi bor för nära varandra och jag bor för nära dagis, för att jag ska kunna få besöksförbud utfärdat. Senast vid 1800-tiden igår var han ca 100 meter från min bostad. Med tanke på situationen, har det sociala frågat mig om jag har skyddat boende, men det kan jag ju inte heller få med tanke på den gemensamma vårdnaden.
Skulle jag lyckas få igenom enskild vårdnad och få med mig sonen, kommer vi att flytta långt härifrån. Men jag vet inte hur stora oddsen är för att jag skulle vinna en vårdnadstvist.
Har du bevis och polisanmälningar som styrker det hela borde du ha god chans att få enskild vårdnad. En ansökan om besöksförbud kan också vara positiv för att de ska ta upp ansökan…
Ett ytterligare sätt är att kontakta BUP om att du är orolig för din sons psykiska och fysiska hälsa. De har oftast personal som kan prata med sonen på rätt sätt och få veta hur han har det hos sin pappa.
/Ingalill

Har man med en galning att göra så räcker det nog inte med att ha ett papper på att man har enskild vårdnad. Vill han göra något dumt så gör han ju det oavsett om det finns 100 domstolsbeslut och papper. Dessutom så innebär enskild vårdnad inte att barnet inte har rätt till sin pappa hur galen han än är. Det är mer en juridisk sak vad det gäller beslut osv.
Man behöver inte heller ha med sig soc. myndigheter för att få skydd hos kvinnojouren. De är obunda till myndigheter men kan vara en god hjälp och ett underbart stöd.
Ensam - men stark!
Lilac: vad jag fattar så vill hon ha enskild vårdnad först så hon kan gå vidare sen… utan det kan hon ju inte ens flytta…
/Ingalill
# 8 Just nu är jag rädd att han kommer att skada barnen och sig själv oavsett om jag fått igenom enskild vårdnad eller om den gemensamma vårdnaden fortsätter såsom nu, med växelvist boende. Denne man är farlig eftersom han svänger så i humöret.
Ja, jag skulle vilja få igenom enskild vårdnad för att kunna flytta och den vägen få större distans till denne man, som ständigt hotar, trakasserar och kränker och som inne i förhållandet i flera år har psykiskt misshandlat och fysiskt hotat.
Jag har idag pratat igen med soc. Jag vet inte om jag fattade tjejen rätt, men jag frågade om de kan börja göra en utredning på min exman utan att kontakta honom just nu. Då svarade hon att det kan de inte, eftersom "han som vårdnadshavare måste ge sitt medgivande till att utredning görs". Det kommer han ju aldrig att göra!
Situationen känns så himla hopplös, sådan här män får tydligen bete sig hur illa som helst, och "systemet" stödjer dem i vad de gör!
Just nu har ärendet hamnat vid en gruppchef som skall avgöra "om utredning skall påbörjas eller ej". Är det vanligt att de får in anmälningar och sedan bara lägger ner dessa rakt av utan åtgärd?
Tjejen jag pratade med, sade att jag annars kan stämma min exman om jag anser att min son far illa av växelvist boende. Dvs att bara fokusera på att försöka häva växelvisa boendet, ej den gemensamma vårdnaden. Men det hjälper ju inte oss mer än att kanske sonen kanske inte behöver vara där lika ofta. Hot och trakasserier kommer ju att kvarstå och då han har umgänge med sonen kan han ju komma att behandla sonen lika illa som nu.
Jag har pratat med mitt försäkringsbolag. Rättshjälpen täcker 80 % av ev vårdnadstvist. Det är i alla fall skönt att veta.
#10 Ja du har mycket att ta tag i. Ingen lätt situation. Jag hoppas att detta hels ska lösa sig till slut. Att du får möjligheten att flytta iväg med barnet och få annan hjälp så att ni kan känna er trygga och inte hela tiden behöva vara rädda för denna man.

Men enskild vårdnad borttar inte barnets rätt till båda föräldrarna - det är det jag poängterar…….och att enskild vårdnad i sig inte är ett skydd mot en farlig person.
Ensam - men stark!
Det stämmer ju men har man enskild vårdnad kan man flytta utan den andre förälderns medgivande och slipper bo så nära som de gör nu.. om man börjar i den änden så kanske det är lättare att ta nästa steg med besöksförbud osv.. det var så jag menade…
/Ingalill

Jag förstår hur du menar och det är ju sant men samtidigt blir umgänget besvärligt och då kan det bli problem för mamman istället………..INNAN allt det andra är klart! Om det blir klart……….
Jag jobbar med kvinnofridsärende i mitt arbete och vet att detta är jättesvårt.
Ensam - men stark!
# 14 Umgänget behöver inte bli besvärligt, men ett längre avstånd än 400 meter mellan oss skulle göra att jag och min son åtminstone skulle kunna känna oss lite tryggare. Man behöver ju inte flytta 100 mil utan det kan ju räcka att det är upp till 2 timmars resa per bil emellan. Är det exempelvis umgänge varannan helg skulle det funka.
#15 Ja det är en vigtig del i det hela att ni ska känna er trygga i erat hem.