Familjehem
Detta är jätteviktigt att det finns. Tyvärr finns det alldeles för lite sånna. Folk har varken ork eller lust att ta emot barn/ungdomar som inte har bra hemförhållanden. De placeras istället på andra platser.
Känner du någon son är just ett familjehem?
Kan DU tänka dej att ta emot barn/ungdomar som måste omplaceras för att deras biologiska föräldrar inte sköter de?
Jag själv skulle aldrig orka med nåt sånt.
Min syster och hennes familj har varit detta nu i säkert 2-3 år. De har tre barn på heltid.
Det är tufft. Barnens föräldrar som ringer i tid och otid.
En stor eloge till alla dessa som tar emot dessa stackare. Det behövs fler.
Här finns bra info om detta.
Behövs lyftas fram i dessa tider.
Jag känner en tjej genom internet som är familjehem åt en tjej. Hon tycker det funkar jättebra och har precis flyttat till ett större hus för att kunna ta emot fler barn/ungdomar…
Själv skulle jag inte klara det eftersom jag inte är helt i balans själv och har en egen son med problem…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Kan bara ge de beröm som är familjehem!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Jag har en väninnan som tillsammans med sin sambo är jourhem. Det betyder att de tar emot barn akut, dygnet runt (exempelvis om föräldrar dör, häktas, grovt missköter barnen så att de måste omhändetas direkt o.s.v. ) De har själva två barn och har detta som heltidjobb. De har barnen max 3 månader, sedan är det meningen att en fosterfamilj ska ha hittats som passar barnen.
Själv är jag ensamstående med två barn och har varit i kontakt med min väninnans "chef" eftersom jag har haft funderingar på att bli stödfamilj. Jag trodde först inte det var aktuellt att jag kunde bli stödfamilj eftersom jag är ensamstående men detta var inga problem, sånna som jag behövs oxå :D
Så just nu håller jag på att fixa till det sista här hemma eftersom jag är relativt nyinflyttad, känns bättre att få hit barn när här är färdigt och iordning.
Jag vill då kunna ta emot barn varannan eller var tredje helg och vara ett stöd för det barnets/barnens mamma eller pappa som av olika anledningar behöver avlastning. (kan exempelvis vara en ensamstående förälder som inte har något kontaltnät och aldrig kan hämta andan, då kan man få hjälp genom stödfamilj.)
Jenny
#4 Hej och välkommen hit till Singelföräldrar Jenny!!
Soc kommer på hembesök hos mig om en vecka för att se om jag min son och våra husdjur kan passa som familjehem eller stödfamilj. Jag hoppas såklart få en uppväxtplacering för att det ska vara så tryggt och lugnt som möjligt för oss alla. Jag måste ju också tänka på min egen son, att han trivs med situationen.
Men än vet jag ju inte om jag blir godkänd…
Håller tummarna Fidelina.
Sånna som er behövs.
Det kommer säkert gå bra Fidelina, Jag håller tummarna jag med
Jag känner en som tillsammans med sin man tar emot barn. Nu har jag inte riktig koll på om det är längre eller kortare perioder.
En gång när jag klagade över min arbetslöshet så tyckte hom jag skulle bli familjehem.
Som hon sa så var det lättförtjänta pengar?
# 7 och 8 Det klart att jag är lite spänd och orolig att inte bli godkänd… Jag vill ju så gärna hjälpa och jag vill så gärna "få" ett barn till!
Det enda jag inte riktigt trivs med som singelmamma, är faktiskt att mitt familjeliv "haltar" genom det växelvisa boendet vi har just nu för min son. Jag skulle vilja vara mamma på heltid och naturligtvis ha min son hos mig merparten av tiden.
Jag har mina två på heltid. Skulle inte klara mig utan att ha dem, men samtidgt skulle jag någon gång om så en helg per halvår behöva kunna vara helt ensam och bara behöva tänka på mig själv.