Är det ok?
Emil kom hem härom dagen och berättade glatt att han fått prova på att köra bil
Pappas nya tjej hade låtit honom prova…
För mig är detta INTE okay! Vad tycker ni? Är det okay att låta en 14-åring prova på att köra bil?
Mjaaaa…vart nånstans isåfall?
Hemma på gården kanske..om man har en sån stor. Annars tycker jag inte det är ok!
På inhängat område, en stor tom parkering eller på de speciella körträningsbanor som vissa kommuner har ordnat just för körtränings-ändamål skulle jag tycka att det är ok. Under vuxet överseende förstås, sittande bredvid i bilen. Man kan ju då alltid lägga i handbromsen om något är på väg att hända. Din sons pappas tjej kanske är utbildad på att körträna med ungdomar om hon kanske har egna barn?
Min son brukar få sitta i mitt knä och ratta bilen in i garaget ibland (ca 4-5 meter framåt) medan jag fortfarande håller i ratten och sköter alla pedaler och växel. Och min son är bara 4,5 år gammal.
Man måste nog alltid väga in hur situationen är i varje enskilt fall. Vart de kört, om hon är en duktig förare och ansvarstagande vuxen, hur din son brukar vara till sättet osv.
Jag vet inte om det är ok men jag skulle inte låta barnet köra.
Det som jag skulle vara mest rädd för är att barnet skulle sedan tro att han/hon kankse kan klara av att köra bil ensam. Tar kankse bilen och ska "tuffa" sig för sina vänner och sedan då att det hela slutar i en katastrof.
Min Anton skulle inte få testa köra bil bara sådär för jag vet att det skulle kunna sluta som jag skrev.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Jag tycker INTE det är ok! Enda gången det möjligtvis kan vara okej är på inhägnat område..
Vore jag dig skulle jag hänvisa till lagen om att ungdomar ska vara 16 år, inneha lämplighetsintyg och då köra med dem som gått körutbildningen med honom. Kan de inte hålla sig till de reglerna bör han inte vara med exets tjej…
Det vore annat om DU tyckte det var okej att han får prova på inhägnat område där han inte kan skada något annat än deras bil….
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Kan inte mer än hålla med ingann.
Ja ska han köra så där ska det ju ändå vara med någon ut av er föräldrar samt inte på en väg utan på något ställe där han ingen kan skada. Tycker med att det är inte ok….Håller med Ingann i det hon skriver.

Han hade fått köra en liten bit på en väg i ett villaområde.
Nej, hon är inte utbildad till trafiklärare…
OJ. Ute på gatan bland annan trafik och andra människor.
Nääää!! Det är inte OK!!
Du får säga till pappan att hon inte får göra så. Händer det nåt så är det ju hemskt.

Jag har skickat ett sms till honom och frågat om han tycker att detta var okay… Men han har inte svarat, som vanligt…
Kommer polisen på de med att en 14-åring kör bilen..så kan nog lämpet dras in en tid för honom. Hur kul är det?
Jag tror det är så.
# 10 Jag tror snarare att det är hennes körkort som kan bli indraget pga anvarslöshet.
# 7 Jag menade inte utbildad trafiklärare, utan om hon har gått utbildningen för att få övningsköra privat och om hon använt sunt förnuft (dvs inte låta honom köra på gator i villaområde). Hade det varit en engångsföreteelse på körövningsbana färdigställd av kommunen t ex, hade jag kunnat tycka att det vore ok. Det hade kunnat ursäktas med en förklaring att hon velat ge honom grunderna i trafikvett innan han sätter sig och åker iväg på moppar mitt i trafiken. Men detta låter ju inte som en så bra idé, när hon låtit honom köra mitt i ett villaområde där det kan komma exempelvis ett barn, djur eller en bil som backar ut från ett garage eller något sådant.
Jag skulle nog ringa och prata med pappan till barnet. Och vill inte han prata, polisanmäl händelsen så att de förstår allvaret i situationen. Du måste ju i första hand tänka på att skydda ditt barn.
#11 Ja så kan det nog vara.
Är man dum så är man….jag menar pappans nya flickvän alltså.

#11 Det spelar ingen roll om hon gått den utbildningen nån gång… Den utbildningen är personlig och kan bara användas till den som den är utfärdad för.. Och Tuvas son är för ung för det…
När han blir 16 och får skaffa lämpat så får han gå en utbildning med 1-3 personer som ska övningsköra med honom, ingen annan än dessa har behörighet att göra det…
/Ingalill
# 13 Jag visste inte att det var personligt. Tack för förklaringen!
Fidelina: Jag hade nog inte heller vetat det om jag inte haft flera syskonbarn som nyss tagit/håller på att ta körkort:) De måste alltid ha ett intyg med sig där namnen på personerna de får köra med finns:)
/Ingalill

Messade exet tre gånger igår men han svarade inte… Men på kvällen när han ringde för att säga god natt till grabbarna så passade jag på att svara.
Han tyckte inte alls att det var nåt konstigt med att hon hade låtit Emil få köra bil…
Så jag sa att det finns faktiskt lagar som är till för att följas och som vuxen så måste man ju försöka vara en bra förebild och följa dessa.
Han hånflinade åt mig och sa att han inte var någon bra förebild då…

Detta känns verkligen fel, man låter inte en 14-åring testa att köra i ett villaområde. I min värld är just villaområden just det farligaste stället att köra på eftersom det kan plöstligt dyka upp barn ( och även äldre) som har nollkoll på trafikvett just för att det är deras lugna gata…
Stora flickan har fått prova att köra bil (på farmors ladugårdsplan), dock inte inhängnat område men definitivt ingen annan i närheten. Hon är 10 år.
Båda barnen har när det var små suttit i mitt eller pappans knä då vi flyttat bilen, typ köra in den i garaget etc. på vår egen tomt. Men då har ju vi skött pedalerna och haft möjighet att styra.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Gullan: På sättet ni har gjort tycker jag är ok för där har ni vuxna haft kontrollen samt varit på ett ställe där inget kan hända!
Tuvala: Fattar inte att han inte tar det hela på allvar utan hånflinar åt dig istället!!
Jag fattar inte heller hur han kan hånflina åt det hela.
Man låter inte sin 14-åriga son köra bil med sin flickvän. 
Vågar pappan kanske inte säga åt flickvännen eller?
Jag tycker att man som föräldrar ska försöka komma överens även om den ena/båda har en ny partner. Gör den nye något som den ena föräldern inte tycker om ska man kunna diskutera det där hela utan att "hånflina m.m" åt den andre. Stå på dig Tuvala!!!
# 20 Fast i realiteten funkar det ju sällan när man skilt sig. (Kan man komma överens, finns ju ingen mening att skiljas kan jag tycka.)
Jag har just varit ute och köpt höst och vinterkläder åt min son, det är andra året i rad som pappan inte vill dela kostnaden, bara för att jäklas. Mailen har inte varit trevliga. Och det är ju inte det enda som händer kan jag säga.
Jag kan förstå dig Tuuvala, ibland kan man inte nå fram helt enkelt. Och då får man gå någon annan väg. Jag föreslog tidigare att du skulle polisanmäla saken. Det måste vara de vuxna som får stå sitt kast i detta fall, din son är ju omyndig än. Det är ju inte din sons fel att detta hänt, utan det måste läggas på din exs flickvän - och din ex som faktiskt inte har satt en gräns för vad som är lämpligt att göra.
#21. Jag tror att Pia menade att man ska ha ungefär samma regler hos bägge föräldrar. Och i den reglen ska väl ändå ingå att man inte låter sina barn köra bil på allmän väg. Det säger sej ju självt.
Rätta mej om jag har fel.
Tycker iallafall att pappan och hans flickvän är oansvariga som gör så här.
# 22 Regler? Vad är det? 
Vad jag menade, är att när man inte klarar av att samarbeta om något som helst, kan man inte heller diskutera ihop regler som ska gälla för barnet hos båda föräldrarna. Det är ju just detta som är problemet när man har en infekterad relation med sin ex, att det går inte att komma överens om något som helst. Barnet får då ofta leva två parallella liv; "hos pappa får jag göra X och hos mamma får jag göra Y…".
Visst är det oansvarigt.
Men någorlunda vettiga regler tycker jag man borde få ihop hos bägge. Vettiga och självklara regler, som det att inte låta sina barn köra bil.
Sen om man är oense om andra "småregler"" är ju vanligt.
Ja det är två skilda saker att kunna leva ihop eller att kunna komma överens gällande barnen. I detta fall menar jag just det Mia skrev att kunna samsas om regler tillsammans som ska gälla. Finns föräldrar som kankse klarar av det men sedan finns det de som inte klarar av det och jag själv tillhör det sist nämda gruppen.
Jag får ta hand om allt själv mer eller mindre när det gäller mina barn.

Vi kan tyvärr inte diskutera med varandra utan att det blir en irritation… Finns bara två människor som kan få mig riktigt ledsen och det är exet och min minsta son…
Igår bråkade jag med Anton i en timme för att han skulle göra sin läxa som tog 10 minuter… Jag tappade så klart tålamodet till sist och sa att "nu skiter jag i allt och flyttar till Kiruna, jag orkar inte ha det så här"
Detta informerade Anton sin pappa om och han messade mig i morse och sa att jag nog borde tänka vad jag säger eftersom detta får Anton att tro att han inte är önskvärd hos mig… Men när han pratade med Anton så hade Anton och jag ännu inte blivit sams men sen när vi pratade om det som hade hänt så förklarade jag att jag så klart inte skulle flytta till Kiruna eller någon annan stans heller! Jag skulle aldrig kunna ge upp mina barn även om det ibland känns övermäktigt och att man inte räcker till…
Så nu sitter jag här med dåligt samvete…
Du ska inte ha dåligt samvete Sanna.
Man säger saker som man egentligen inte menar. När man är trött och inte vet vad man ska ta sej till.
Tyvärr så tar barnen det fel. Men då får man ju förklara för de.
Det kunde pappan sagt att du inte menade vad du sa. Istället för att klanka ner på dej.
Prata med Anton när han kommer hem och förklara vad du menar. Jag är säkert på att Anton förstår dej.

Tack Mia! Ja, mitt i all frustration så fanns inget tålamod kvar… Att tvinga en unge till att göra läxan är en svår utmaning men till slut så blev det ju som jag ville…
Jag förklarade för Anton redan igår kväll men får nog ta den diskussionen idag igen för att bli kvitt mitt dåliga samvete… Jag pratar mycket med barnen om känslor så jag hoppas att han kommer att förstå och att jag inte har skadat honom på något sätt…
Jag vet ju hur det är. Istället för att göra det de ska så kan de tjabba ihjäl en. Det hade ju tagit kortare tid om de hade gjort sin läxa istället.
Tålamodet tryter verkligen på en ibland.
Bra att du fick som du ville till slut. Då kanske han fattar att det inte är lönt att tjabba på morsan till slut.
Ja prata med honom igen. Tror inte du skadat honom. Han förstår säkert längst inne att han själv gick för långt.
Vad har ditt ex för rätt att klanka ner på dig??? Att man tappar tålamodet och säjer nåt i stil med att man ska flytta för att man inte orkar är ganska normalt i vissa situationer. Exet borde nog granska sig själv lite mer… Att tillåta minderåriga köra bil som kan skada både sonen och omgivningen är betydligt värre enligt min mening!
Så sluta ha dåligt samvete! Den enda som bör ha det är ditt ex:)
/Ingalill

Tack för ert stöd
Nu känns det mycke tlättare! *kram*
Tuvala: Man är inte mer än en människa. Tror de flesta föräldrarna tappar tålamodet ibland och vill flytta till Kiruna men så klarta en barn vet att man inte skulle göra det. Man älskar inte sina barn mindre för det. Sedan ska din ex säga något till dig om detta…..Ja då borde han först tänka på sitt eget beteende!!!!

Jag är noga med att tala om för barnen att jag älskar dem mest av allt i alla lägen! Däremot så uppskattar jag inte alltid deras handlingar och attityd.
*kram*
Heheheh…just det med attityden i vissa fall ja.
Känner så väl igen det.
Nu har det blivit bättre här hemma. Men jösses vilka perioder vi haft!!