Flyttar ihop
Om man träffar en ny partner och flyttar ihop ska man då skriva en lista om vad som dit och hans/hennes?
Ska man då flytta in i en ny bostad eller i någon ut av de bostaden som redan finns?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Jag skulle skriva en lista på tillhörigheter faktiskt om jag skulle bli sambo… utan det kan man inte bevisa vad som faktiskt är enskild egendom vid en separation om motparten vill ha något som inte är dennes…
antingen skulle det bli min bostad eller en ny gemensam, för jag skulle aldrig sätta mig i den sitsen att kanske stå bostadslös med barnen vid en eventuell separation… skaffar man en ny gemensam bostad där bägge står på kontraktet så har den med hemmavarande barn företräde till att få bo kvar:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag skulle med skriva en lista på vad som är mitt och hans vid en ihopflytt.
Skulle nog föredra att hitta nåt bytt ihop med den man ska flytta ihop med.
Och jag tänker inte flytta ihop med någon förräns sonen har eget boende och klarar sej själv. Kan ju ta några år men jag har ingen brådksa att flytta ihop med nån nu heller..
Vi, om vi skulle flytta ihop eller gifta oss, skulle skriva detaljerat vad som händer vid dödsfall, skilsmässa eller separation.
Vi har bägge aldeles för stora värden i saker för att det ska kunna funka annars.
Sen är det bättre att fixa sånt INNAN man flyttar ihop och kan se nyktert på saken.
Men aldrig att vi skulle bo hos mej eller honom. Nej, nåt nytt får det bli.
Och inte så länge vi har hemmavarande barn.
Jag tycker nog att antingen flyttar han in hos mig eller så flyttar vi till något gemensamt. Ja tycker med att man ska skriva vad som är vems om det skulle bli så att man flyttar isär. Men för att jag ska flytta ihop med någon krävs det rätt så mycket.
Jag kommer aldrig mer att flytta tillsammans med någon utan att ha skrivit upp vilka som är mina ägodelar, har förlorat så mkt vid dom separationerna jag varit med om
Det bästa är i början att kanse han flyttar in, då har man lättare att kasta ut han ifall något går fel
. Sen flytta till något gemensamt när man känner sig mer säker, men som sagt, båda ska stå med på kontraktet.
Jag har ju dålig erfarenhet av att ha med mig mycket in i boet - och att få gå ut tomhänt. Så mitt råd är att alltid (hur kär man än är) låta en advokat skriva ett juridiskt hållbart dokument, antingen ett samboavtal eller ett äktenskapsförord. En lista räcker inte när och om eventuellt bråk och separation uppstår.
När min ex flyttade in hos mig så hade han enbart sina kläder med sig. När han flyttade ut så då fick han inte heller annat med sig än kläderna.
Men är det så att att båda delarna har allt när man flyttar ihop så är det nog säkrast ha det uppskrivet.