Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett03-socialt-kontaktnät
Läst 1902 ggr
Ingu1
0

Singelfarmor och farfar.HJÄLP...

Vet inte om det är rätt forum att skriva om vår situation, men jag provar.

Vår son (då19år) blev pappa för ca 1 år sedan, detta var inte planerat, han och flickvännen hade gjort slut innan hon ens visste att hon var gravid. Alla trodde väl att allt var frid och fröjd, efter ett antal veckor dyker hon upp i våra liv igen och då gravid i vecka 20, hoppsan…Fickan var helt uppriven…etc

Vår son fick inte vara med på besöken hos barnmorskan, han var helt utestängd från graviditeten. När det var dags för förlossningen så fick vår son det beskedet av den blivande mamman att han skulle inte få vara med. Han skulle få komma när allt var klart. Han berättade för oss att det var ok.

Han åkte till henne dagen efter och träffade sin dotter, mkt bilder fotograferades. Han berättade oxå att han inte skulle kunna börja studera på annan ort nu när han har sin dotter. Vi gjorde inköp tillsammmans till dottern, jag betalade, säng, blöjor, bärsele, vagn etc. ja allt vad han behövde ha för att kunna ha ett liv tillsammans med henne till att börja med hemma hos oss.

Vår son hade då ett nystartat förhållande med en något äldre tjej. Hon gav honom alternativ, lämna din dotter och vi kan fortsätta vår relation eller så vill jag inte träffa dig ngt mer. Gissa vad han valde? Den nya tjejen. Hos oss utbröt fullständig panik…detta kan inte vara möjligt…jodå…sonen gjorde slut med oss,han bytte bl a mobilnummer. Under den tiden så har vi haft kontakt med hans dotter, vi tog papparollen helt och hållet. Efter några månader tog han kontakt med oss och att vi skulle få välja honom eller dottern. Vi valde det första alternativet, dvs honom, vi tänkte ju att nu har vi honom tillbaka och vi kan inleda samtal med honom om situationen.

Det gick vecka ut och vecka in, vi kom ingen vart alls, vi började känna på gränsen till småhot. om ni tar kontakt så….

När flickan fyllde ett år så skickade jag pengar till henne i ett brev. Detta luskade hans flickvän ut genom att läsa mamman´s blogg där hon skrivit att hon mottagit pengar från släkting till dottern, detta tog bara ngn timma från att mamman skrivit om det i bloggen.

Vilket oväsen det blev, vi är tillbaka på ruta ett igen, all kontakt är bruten då de kom på att jag skickat pengar till flickan. Vi vågar inte fortsätta att ha kontakt med flickan, vi kan inte svika henne en gång till, första gången var hon bara 6 månder. Vi vet ju inte hur livet kommer att se ut framöver. Men vi saknar henne och vår son oerhört mycket.

Vad skall vi göra??? Hur skulle ni ha gjort???

Ingu.

[mia-38]
0

Jag hade nog haft kontakten med flickan oavsett.
Er son har ju valt. Han valde bort både er och sin dotter.
Och han kan inte komma med hot. Vad ska han hitta på liksom?
Ni är flickans farföräldrar och det kan INGEN ta ifrån er.

Vad tycker dotterns mamma? Får ni ha kontakt med hennes dotter så skulle jag nog haft det oavsett vad er son och hans flickvän säger.

Varm kram till er.

Ingu1
0

Dotterns mamma pratade jag med då vår son även kontaktat henne att lämna tillbaka pengarna till oss. Vi skulle ju aldrig ta tillbaka några pengar, aldrig…

Jodå hon vill att vi skall ha flickan som tidigare dvs varannan helg…men då ställer hon det kravet att vår son inte skall närvara eftersom han upplevs som personlighetsförändrad det efter han lämnat sin dotter. Å…visst kan vi hålla med om att det är så.

Vi har ju trott att allt skulle ha ordnat sig… Vår tid håller på att rinna ut nu det är dags att göra något.

Hoppas de sitter å läser inlägget, de skulle direkt känna igen sig…

Ingu.

[mia-38]
0

Då tycker jag ni ska köra på som innan. Alltså ha flickan varannan helg. Så länge som mamman vill detta.

Er son har ju avsagt sej fadersskapet så jag tycker inte han kan komma och kräva av er att ni inte får ta hand om flickan.
Mamman kan inte kräva av er att er son inte får träffa dottern. Utan det tycker jag att hon får ta med honom själv. Och jag tror inte att besöksförbud skulle hjälpa heller.

ingann
0

Jag skulle välja att ha kontakten kvar med lillflickan. Hon är den enda oskyldiga i den här situationen och ska inte straffas på något sätt tycker jag. Er son har självmant valt att inte ha någon kontakt med sin dotter och kräver av er att välja mellan er… Med ett sånt krav så förtjänar man inte annat än att bli den forlorande parten! Hans nya tjej verkar inte vara riktigt klok om jag får säja vad jag tycker så henne borde ni vara glada att slippa.

Mamman till barnet kan be familjerätten om ett beslut som nekar er son att träffa sin dotter utan närvaro av en socialassistent. Att hon vill att ni ska finnas i dotterns liv tycker jag är underbart! (mina barns farföräldrar har valt bort dem och det är inte kul för barn att ratas av sin egen farmor och farfar)

Er son kommer säkert ändra sig den dagen hans kontrollerande flickvän är ute ur bilden, men frågan då, är väl om han kan reparera den skada han åsamkat både sin dotter och er. Men han är vuxen och han har valt inriktningen på sitt liv själv.

Lycka till med lillflickan:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Ingu1
0

Tack för era goda råd, jag har stängt inne allt det här…å nu börjar jag/vi må riktigt dåligt av hela situationen.

Ja det är just det…kommer han att kunna reparera den skada han åsamkat både sin dotter och oss…

[mia-38]
0

Det är inte bra att hålla en massa inne Ingu1.
Här får du skriva av dej om vad du vill.

Varm kram till er och er lilla sondotter.

ingann
0

Tids nog kommer han att komma tillbaka till er. Men först måste den rosenröda bubblan med nya tjejen spricka. Hon verkar ha ett väldigt stort inflytande på er son.

Under tiden tycker jag ni ska umgås med barnbarnet och berätta för henne om er son så som han var innan nya tjejen.

Det är bland det viktigaste i ett barns liv att inte bli igenproppade med dåliga saker om någon av sina föräldrar.  Det tycker jag att de ska få bilda sig en egen uppfattning om när de är mogna för det. Börjar hon ställa frågor om sin pappa ska ni givetvist svara men då gäller det att man förklarar att det inte beror på henne utan på andra saker.

Det är jättesvårt men värt det i slutändan…

Styrkekram!

/Ingalill

Ingu1
0

Tack…vi skall ta tag i det här nu… Helt riktigt det ni skriver, vår son är en vuxen man och han har valt bort oss och flickan…

Jag har ju varit rädd att han aldrig kommer tillbaka till oss ifall vi väljer flickan, det är ju så han har sagt… Men…nu kommer vi inte att bry oss.

Det var det här jag behövde dvs en knuff i rätt riktning…

Hans tjej måste ju vara helt rutten… hon har inte ens visat upp sig för oss å de har nog varit i hop i över ett år tror jag. Vi vet inte vem hon är och bara det säger väl en hel del.

ingann
0

Risken är ju stor att även om ni skulle välja bort flickan så kommer det något nytt han kräver er att välja mellan. Jag skulle tro att han egentligen är glad att ni har kontakt med dottern men han inte vågar gå emot tjejen.

Ta hand om flickan ni så kommer nog sonen tillbaka när han mognat och insett vad han håller på med. Väljer ni bort flickan är det nog svårare att ta igen det senare eftersom hon inte kommer ha några bra minnen av er alls utan bara vet att ni valt bort henne… Er son däremot har alltid sina minnen från uppväxten och har lättare att komma tillbaka.

Tjejen hans vet jag inte vad jag ska säja om… Hon verkar vara en stor kontrollerande, egoistisk idiot! *ursäkta ordvalet* Hoppas hon inte har egna barn för de kan inte ha det lätt isf..

/Ingalill

Ingu1
0

Nej, hon har inga egna barn, hon vill visst inte ha några heller har jag fått höra, hon är 7 år äldre än vår son.

Helt riktigt det du skriver kontrollerande, egoistisk idiot och en riktigt stor nolla är hon oxå.

Vi har försökt att bjuda hit även henne till oss, men icke…vi tänkte att hon kan få chansen att bevisa motsatsen av det vi hört om henne. I sommar har hon verkligen visat vad hon går för å nu kan vi inte försvara henne längre. Gränsen är nådd…egentligen för länge sedan…

När mamman till flickan skrev i sin blogg om pengarna… Vår son och tjej var i Grekland på semster då… det tog två timmar sen blev jag bombaderad av sms om hot och annat elände… Förstår du hur hon satt där o snokade reda på detta…helt otroligt…

ingann
0

Det låter nästan som att hon är rädd för att tappa kontrollen över er son. Tappar hon den tror hon nog att hon kommer förlora honom, men jag skulle tro att det kommer ha motsatt effekt istället. Er son kommer stå ut till en viss punkt sen kommer det troligtvis brista. Vem vet vad människan tar sig till då?

Att hon läser bloggen lillflickans mamma skriver, får mig att tro att det är för att kontrollera så att er son inte har kontakt med dem i smyg. Men att tom göra det på sin semester? Det är nog lite väl magstarkt! Sådana människor är ofta så osäkra på sig själva att de måste kväva andra för att visa att "jag finns, jag kan, jag är".

Självklart vågar hon heller inte träffa er! Hon är rädd att ni ska se bakom hennes fasad och avslöja henne för vad hon är.

Stå på er bara och gör det ni känner är rätt i era hjärtan!

/Ingalill

Ingu1
0

Det är precis det här jag vill och behöver höra, tack. Jag blir ju mer hatisk till henne, bilden är tydlig och klar nu.

ingann
0

Skulle hon släppa sin fasad så kanske hon är världens goaste tjej…  Kanske har det hänt något i hennes bakgrund som fått henne att bli sån? Jag hoppas ju och tror att det finns något gott i alla människor, men hos vissa är det omöjligt att hitta det goda… Något måste hon ju ha eftersom er son fastnade för henne från början…

Jag hoppas innerligt att allt blir bra för er allihopa i slutändan! Och absolut att allt blir så bra det nånsin kan för lillflickan!

/Ingalill

Ingu1
0

Tack, tack…

Kram, Ingu.

Mirjami-78
1

Ingu1: En farmor och farfar som bryr sig är guld värda för ett barnbarn!! Finns där för flickan oavsett vad eran son tycker och säger. Han har inte varit snäl mot er utan hotat, bet er att välja osv. Tror att han är väldigt osäker på sig själv och den där nya tjejen verkar inte göra det hela bättre. Sedan att hon inte ens vill visa sig för er….ja det funderar jag på varför??

Om jag skulle vara i eran situation skulle jag fortsätta ha kontakten med flickan helt klart. Att leva utan pappa/mamma kan vara jobbigt för ett barn och därför skulle jag helt klart som mor eller far förälder finnas där för barnet. En dag kommer flickan vara stor nog att förstå detta hela….Och kommer då saäkert vara tacksam över att ni har funnits där för henne.

Hennes pappa tror jag kommer komma tids nog, men han är nog inte mogen för det just nu. Vad ni ger flickan eller flickans mamma är en sak emmaln er och henne, det är inget någon annan ska blanda sig i. Hoppas att ni ska vara starka nog att sätta en gräns för eran son vilket inte kommer vara lätt!! Tror ni kan även få hjälp från familjerätten med detta hela.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Tatsja
1

Jag är själv farmor till en flicka på 3.5 där son och mamma separerat. skulle aldrig välja bort lilla Jossan. Sonen har sitt eget liv och vill han inte vsra del i sitt barn och mitt liv, så är det hans val.

Förstår inte hans nya som kräver något sådant. Hon verkar kontollernade och osäker.

Välj ditt lilla barnbarn, hon behöver er. Sonen är stor nog att ta egna beslut.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Ingu1
1

Tack för alla underbara svar. (jag har varit bortrest i två dagar). Skall skriva mer i morgon. Barnbarnet och hennes mamma kommer till oss i morgon å hälsar på, skall bli så jättespännande. Jag har varit o köpt så fina kläder till henne.

Kram Ingu.

Mirjami-78
0

#17 Låter helt underbart!!! Passa på att njuta ut av den lilla….De växer ju så fort.Glad

ingann
0

Ingu: Vad kul! Hoppas ni får en underbar dag med mycket bus och gos Glad

Kram/Ingalill

/Ingalill

Tatsja
0

Håller med de andra. Passa på och njut. De är så härliga, de små

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Ingu1
0

Å nu har jag haft gos å mys med mitt lilla barnbarn, världens absolut underbaraste…lilla varelse…

Kram, Ingu.

ingann
0

Åh, Ingu! Vad roligt:) Jag är glad för din skull Skrattande

/Ingalill

Mirjami-78
0

#21 Låter som du har haft en underbar tid….Är jätteglad för din skull….Glad

sponny
0

Det var skönt att höra att ni haft det mysigt. Det verkar som ni verkligen gjorde rätt val.

Glad

Ingu1
0

Tack…Glad

[mia-38]
0

Åhhh..det lät gott ju. Skrattande Och bra för flickan med.

Kramar till er.