När ens barn hamnar bland dåliga vänner
Tror att det är nästan varje förälderns maddröm att ens barn ska hamna bland dåliga vänner. Sådana som gör brott m.m
Om dit barn skulle hamna i sådant, hur skulle du hanskas med det hela? Eller har dit barn varit i sådan situation och hur har ni tagit er ur det eller försökt ta er ur det?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Rub har jag aldrig haft den oron för men Kim däremot skulle nog kunna hamna i fel sällskap om jag inte håller koll..
Han umgicks ett tag med några som trots sin låga ålder redan snattade, tjuvrökte, stal cyklar etc men dem förbjöd jag honom att vara med. Till min lycka så har han lyssnat på det och har nu underbara kompisar som delar hans stora intresse (fotboll) och är skötsamma. Att de även har bra föräldrar med samma synsätt på ungdomssynder är ett stort +:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Anton är den sorten att han är lätt att "lura" med sig, så ja har liten extra öga på han. Ibbe vet jag inte eftersom han är så liten men mina söner är som dag och natt för det mesta har jag märkt.
Oftast är det ju så med syskon:) Rub o Kim är totalt motsatsen mot varandra.. Enda likheten någonsin tror jag varit att bägge var otroligt snälla som bebisar… Annars är Rub den lugna, stabila personen medan Kim är den oroliga själen med hög energi och mycket spring i benen;)
/Ingalill
Anton har alltid varit dem med mera temprament. Ibbe har varit den som är mera lungnare redan från den tiden har var bebis. Ibbe blir sällan sur om man inte retar upp han vilket Anton gör i mellan. Sedan har han börjat ge igen till store bror.
Emil har vart med kompisar som dricker ganska mycket om helgerna. I början var jag väldigt skepptisk mot dessa. Men när jag märkte att Emil inte drack nåt och pojkarna inte gjorde nåt bus så var det lungt.
Det är snälla killar innerst inne som testar sina gränser.
Men så länge som Emil inte dricker så är det lungt.
Ja det är just det jag är mest rädd för att när Anton blir äldre att han ska börja dricka. Gillar inte det då jag vet hur alkoholen kan påverka en. Jag hoppas att han låter bli allafal tills han är myndig.
Mina grabbar är som Emil… De gillar inte smaken på alkohol så jag tror jag kan vara ganska lugn.. Men man vet aldrig, sånt kan ju vända fort 
/Ingalill
Särbons son hamnar jämt fel. Han är 16 år. Just nu ska han avtjäna 20 timmars samhällstjänst för olaga hot.
Vi försöker, kämpar och jobbar med denna grabben men f** han kan inte sköta sej.
Vet inte vad vi ska göra snart…
Soc struntar i honom och tillsätter en "UTREDNING" den har väll pågått i 2 år snart och grabbens mamma bara suckar..
Ja vad gör man?
Usch vad jobbigt Mammzing.
Kan tyvärr inte ge dej några råd i detta. Men det måste vara hjärtskärande att inte kunna göra nåt för pojken.
16 år bara och redan i den svängen.
Kramar till er.
Ja, det är ett skit.
Allra helst när ALLA ställer upp för grabben och han bara skiter i det.
Typ ger man honom ett finger tar han hela handen….
Det senaste härom kvällen är sms med ord som p-rån och snabba cash.
Men det är inte fel enligt honom. Till hans förtret så har vi vuxna tagit av han mobilen med smsen. Det blev ett j**** liv.
Vi kan ju gå till polisen om vi vill med dom…
Kan ungen kan vi. Men risken är att han slår sönder nåt i liskan.
Härom kvällen höll datan på att ryka..
Blir så trött, men det gäller att härda ut.
Man kan undra vad det är som gör de sånna här. Det måste ju finnas en anledning. Revolt mot något eller nån?? Eller har han bara hamnat i fel gäng??
Usch….jag fattar inte hur ni står ut. Men det måste man ju med. Man kan inte bara kasta in handduken. Pojken är ju i stort behov av hjälp..Men vad 17 gör man ja???
Man fortsätter..
Orken får liksom inte ta slut..
Man får bara inte lägga ner.
Sen måste jag orka peppa hans pappa också.
Är bara så glad att mina ungar " sköter" sej.
Peppar du hans pappa med?? Hur orkar du??
Men jag vet att man inte får ge upp..Men man känner så ibland. Men man gör det inte.
Nångång måste allt lösa sej. Man får hoppas på det bästa och låta tiden ha sin gilla gång.
Mammzing: Låter väldigt jobbigt! Hoppas han lär sig nåt av samhällstjänsten iaf… Och tur för pappan att du finns även om det är tungt för dig med alltihopa…
har en kompis som också har en 16-åring som fått 20 timmars samhällstjänst för olaga hot.. men hon tyckte det var ett hårt straff.. enligt andra så orkar hon inte bry sig i vad sonen gör längre utan lägger all sin energi och kärlek på nya mannen och hunden de köpt…
/Ingalill
Jag tror att en straff kan vara det enda som hjälper dem när det har gått för långt helt enkelt.
Mammzing: Ja ni har det nog väldigt tufft!! Hoppas att det med tiden ska bli bättre och att din sambos son ska inse att så här kan man inte hålla på.
# 13,14 å 15
20 timmar är inte så långt straff och inget hårt straff.
Om gossen lär sej nåt : Tror tyvärr inte det, vi har hittat grejer i hans mobil, typ P-RÅN och snabba cash.
Ungdommar i den åldern har inte nåt konsekvens tänkande som vi vuxna, det kommer inte förrän i 20 års åldern.
Ja, får se tiden an och hoppas på det bästa.
Gossens mamma suckar bara och säger hon inte orkar.
Ja, jag stöttar min särbo och finns där för honom.
Vet att han skulle göra det samma för mej.
Igår var särbons son inte i skolan på hela dan.
Tydligen har han stuckit med en kompis som bor på ungdomshem.
Kompisen hade 30 gram hasch och var lyst hos polisen.
Så särbon lyste sin son ochså och pratade en lång stund med polisen.
Ungen var iförd jeans, skjorta, slips och kavaj.
Inatt har det varit minusgrader.
Han är jätteduktig på att köra bil. Så troligen har dom tagit nån.
Knappt sovit inatt.
Än har vi inte hört nåt….
Nämen fy så jobbigt! Har han inte ens hört av sej till pappan??
Hoppas verkligen att ni får tag i honom.
Inte ett livstecken, kollat med skolan : frånvaro hela dan, kollat med hans mamma, inget. Svarar inte på mobilen. Alla kompisar noll resultat. Hans far kollade tom med såna han har gruffat med, ingen har hört nåt eller vet nåt.
Bara det att han är som bortsopad tillsammans med den här killen.
Just nu kan vi bara vänta…
Ska på dop och döpa mitt barnbarn idag.
Jösses…
Hoppas verkligen han hör av sej idag.
Det jag hoppas är tyvärr att polisen hittar honom. Antingen är han våldsam eller påtänd.
Då måste dom reagera.
Som det är nu om han ska hem till sin pappa så blir det lika igen om ett tag.
Det här är inte lätt men jag tror det måste till hårda tag.
Ja jag satt med och tänkte på det nu.
Han kan nog tyvärr inte stanna hemma. Kan de ta in honom på nån ungdomsvårdskola eller nåt? Eller vad det nu heter?? Så att han får den hjälp han behöver.
Det är ju inte för att stjälpa honom…utan för att hjälpa.
Nu har han ju verkligen kommit snett.
Jag återkommer i det här..
Visst min särbo och jag kan prata och pratar massor om det här.
Men det är så skönt att bara skriva av sej!
Skönt att ni kan prata om det.
Och du är så välkommen att skriva av dej här med.
Kram till dej.
Mia: tyvärr så tar de inte in dem på behandlingshem om de inte själv vill… min syster har kämpat för det i snart 4 år men det går inte:/ Det är fördjävligt faktiskt att minderåriga ska kunna välja själva om de vill förstöra sitt liv eller inte!
Håller tummarna för att ni hör något snart Mammzing!
/Ingalill
Håller tummarna Mammzing att ni får tag på din sambos son. Kan bara tänka vilken oro han har skapat, men jag hoppas att ni får hjälp nu!!
16.20 fick jag sms från särbom. Sonen hade blivit hittad i en stad 25 mil från hemmet. Polisen hade skjutsat hem honom till hans mamma. Bra är väll det så får hon ta hand om sin son lite.
Det är allt jag vet i nuläget.
Har ju varit på dop hela dan.
Ska väll över till särbon senare.
Återkommer i morrn.
Vad skönt att han är hemkommen iallafall.
Kramar till er.
Ja det kan ju vara en lättmad allafal att han är hemma….Kramar till er….
Mammzing: Vad skönt att han är hemma och välbehållen! Ni måste ha varit enormt oroliga… Tänk om de kunde inse vad de stället till med psykiskt för sina anhöriga 
/Ingalill
Tydligen hade gossarna planerat det här hela veckan när dom rökt hasch, vilket va sååå HÄFTIGT! Så nu har han lärt sej det ochså. Grabben är tillbaka hos sin far igen. Det är ju honom han bor med så och är skriven hos. Pappan skulle prata med mamman idag om vad polisen sagt vid avlämnandet. Men vad vi bägge förstår så händer det inte så mycket.
Magvärken har släppt lite och kräkkänslorna försvunnit.
Men NEJ han fattar inte vad han utsätter oss för.
Tror att nåt nytt händer snart igen.
Tyvärr lär detta hända igen ja Mammzing. Nu har han fått smak på det och ser att inget händer. Att han kan göra likdamt igen utan att bli straffad.
Men vad ska man göra åt det?
Fy vilken sits ni sitter i.
Mammzing: Kan ni inte få hjälp för detta från soc?? De måste ta tag i detta….såhär kan det inte fortsätta!!
Pia99 : Vi har larmat soc. Brukar vara möten varannan månad sådär och sen vid behov. Så här har det hållit på i över 2 år.
Det ska utredas, vi får titta på det här, just nu så har vi ingen ekonomi eller resurser. SÅNT HAR VI HÖRT I ALLA ÅR.
Han har en dom för olaga hot och ska göra samhällstjänst.
Tror det är ganska kört…..
Nu när han har börjat med hasch oxå….
Mammzing: Tyvärr förstår de ju inte förrän de blir vuxna och får barn själva att oroa sig över:( Och, ja, jag tror också det kommer hända igen tyvärr
Pia: Soc gör ingenting så länge ungarna inte själva vill… Min syster och hennes ex har försökt den vägen i över 4 år… I januari blir min systerson 18 och då dröjer det nog tyvärr inte länge innan han sitter i fängelse.. Känns som att soc bara väntar på den dagen de lagligt kan två sina händer… Han har i flera år hållit på med hasch, svampar, syntetiska droger (som var lagligt att beställa över nätet och använda fram tills för några månader sen), bilstölder, inbrott, misshandel, väskryckningar mm… även hemma och hos släktingar stjäl han allt han ser av värde för att sälja… Polisen lämnar över honom till socialen men de gör inget…
Har någon av oss kalas eller liknande så kollar vi alltid om han tänker åka med så att vi kan låsa in alla värdesaker.. Hemskt, men vi vill gärna ha våra saker kvar…
/Ingalill
Ja tycker det är hemskt att soc. inte kan ingripa i sådan här situationer. Man liksom litar ju på att kunna få stöd från dem i sådan här situationer. Har ens barn hamnat snett ska de ju ändå kunna få hjälp att hitta rätt igen…..
Nytt samtal mellan soc och pappan igår.
Soc har ingen aning om vad dom ska göra.
Pojken går inte till skolan utan sover hela dagarna. Igår hade han tagit bussen till sin pappas jobb och tiggt åt sej pengar så han kunde gå på badhuset. Sen gick han och lade sej vid 19.30 igår kväll. Uppenbarligen mår han dåligt. Kanske taskig hasch, vad vet jag?
Pappan pratade med sin allra bästa polare igår, resultatet blev nog en bruten vänskapsrelation. Kompisen menade på att om grabben haschade så fick inte han komma hem till dom. Så där är nog dörren stängd.
Nu funderar min särbo på att flytta, sälja prylar, hus och lägga ner sin hobby och bara dra.
Där blev det ett j***a liv mellan oss igår kväll : Jag tycker inte ungen ska få göra kul saker som att gå och bada när han inte kan sköta sej med skola och så. Sen att bryta upp och flytta : Tar han grabben med sej tar han ju med problemet ochså, han lär inte ska sluta i första taget.
Men jag är så maktlös, han mår så dåligt, jag mår så dåligt.
Har ingen aning om vad man kan göra…..
Mammzing: Du och särbon behöver hjälp. Som du säger hjälper det inte att dra. Denna pojke ställer till det rejält med snurr för er alla. Soc. ska ju kunna ta hand om sådan här därför finns det ju men märker att de i många fall är maktlösa. Ja och pojken ska inte få göra något roligt helt klart. Ja vet inte vad jag ska säga. Lider med dig.
Skickar en stor kram. Skriv gärna hur det går……
Den här killen han rymde med har erkännt att han gjort inbrott och stulit pengar under fredagen, innan dom stack 25 mil bort.
Undrar hur inblandad "vår" grabb är i det här?
Just nu är han lugn, förstår när vi pratar och påpekar allvaret.
Men bakom masken han har syns det nya planer, nya mål…..
Torsdag idag , snart helg igen!
Jag lider med dig Mammzing! Att han "förstår" är troligtvis bara att han försöker få er att lita på honom och sänker garden
Jag önskar det fanns någon mirakellösning på såna här problem…
/Ingalill
#39 Måste vara jobbigt att veta att snart är det något nytt som han kommer göra igen fast han försöker få er tro på annat. Förstår att ni har väldigt jobbigt!!! Jag hoppas bara att pojken ska vakna upp och inse vad det är han gör…..
Igår hade IV på skolan larmat så hans pappa fick åka dit. Hade träff med kurator och lärare. Dock hade gossen hunnit ta bussen hem när hans pappa kom dit.
Skolan trodde han var påtänd.
I samråd med gossens mamma åkte pappan, mamman och sonen till psykakuten på kvällen.
Nu kommer psyket att skriva rapport till BUP och soc.
Får se om det händer nåt nu….
Inatt har jag inte sovit många timmar…..
Vad bra att psyket är iblandat nu. Det KAN faktiskt vara en hjälp.
Hoppas verkligen detta.
Så här kan det inte fortsätta. Det blir ju bara värre och värre. Och har han nu börjat knarka med så.
Kramar till er.
#42 Ja jag hoppas med att det ska bli bättre nu. Säger som Mia att det kan hjälpa om psykakuten är inkoplad nu.
Jag beundrar er att ni orkar och sliter för att få ordning på detta hela och hoppas att ni får den hjälpen ni behöver!!!
Skickar en styrkekram!!!
Hoppas verkligen det hjälper! Ingen människa ska behöva gå igenom ett sånt helvete…
/Ingalill
Stort problem är att det hela tiden ät tjafs. Varje ny kontakt ler vänligt och säger : hur känner du, hur blir det då, vad tänker ni. Man är som en j***a papegoja som bara repeterar å mal om allt hela tiden.
Till slut vet man varken ut eller in.
Som hos oss, ingen hjälp, inget händer.
Eller som i phernillas fall man bara stormar in, utan att ta tag i problematiken.
Ska det vara så svårt att göra saker rätt?
#54 Ja det är nog just det. Antingen händer inget eller så stormar de in. Ibland där de skulle behöva ingripa så gör det inte det utan väntar och väntar.
Här vet jag ochså ett fall…en tjej som inte kunde bo hemma. Hamnade hos en släkting. Sedan efter alla om och men fick de hjälp men liksom de ville gärna dra ut på det hela så mycket de kunde.
Sedan att man ska behöva sitta och ta om allt med nästa och nästa och nästa person tycker jag är fel. De borde kunna fixa det där och inte skicka runt människor hur som helst.
Det finns de fall där barnen blir misshandlade av den ena föräldern. Men där socialen inte gör ett skit förräns det verkligen händer nåt tragiskt.
Ja ibland är det ju så med Mia. Ibland så drar sig vissa för att anmäla det hela bara för att ena föräldern kan vara bra….men vad hjälper det barnet om den andra föräldern tillåter det hela fortsätta och verkligen vet om det.
Anton kom hem och berättade om en familj som bor nära min mamma. Där går barnen runt och säger att de blir slagna med skohorn om de gör något som de inte får göra. Ja lite skrämmande tycker jag….Men deras motivering hade varit att man måste göra så för barnen ska inte kunna ta över makten hemma. Nu är de ju väldigt många barn i den fam. och de större får ta hand om de mindre hela tiden vilket jag ochså tycker är fel.
Tack för dom orden, Mammzing! Precis så är det! :)
Jag har nog en rätt lattjo inställning ändå.
Till slut ordnar sej det mesta, som förälder eller som nu plastmamma är det viktigaste att bara finnas där och någotsånär hålla sej lugn.
Även om det är krisigt i tonåren så blir det " folk " av dom flesta, det måste man ha i minnet.
Men medans det pågår är det en pina.
Bra att du tar det så Mammzing.
Man vet att i slutänden ordnar det sej. Men det är tufft på vägen dit.
Är väll lite luttrad, har fått mina 4 över tonåren. Trean var väll lite kämpig, mobbing och dyslexsi. Han fick en depression och hade självmordsplaner. Då var han runt 14-15 så där.
Idag är han 21 och världen ljuvligaste, en klippa, ett hjärta som alltid finns för mej. Själv säger han att han finns där när jag behöver, jag har ju alltid funnits för honom. Vi har gått igenom så mycket han och jag så han har en speciell plats i mitt hjärta. Mina andra barn har jag haft andra upplevelser med så dom har andra speciella platser i hjärtat mitt.
Sånt här blir man glad av när allt jobbigt ligger bakom.
Oftast är det väl så… efter regn kommer solsken;) men vägen genom regnet är ack så jobbig…
/Ingalill
Ja men då känns det ju ännu bättre efter när man ridit ut det värsta.
Då känner man sej stark som en björn och tillfreds med livet.
Ja oftast brukar de lungna ner sig med tiden…Men under den tiden är det jobbigt. Man vill ju bara deras bästa i alla lägen….
Mammzing: Det går tydligen att få soc att agera:)
Min systersons pappa blev så förbannad i måndags när soc återigen sa att de inget kunde göra så i tisdags ringde han socialstyrelsen för att anmäla soc… I onsdags kom en soc-assistent och 2 poliser och tvångsomhändertog honom! Äntligen efter nästan 4,5 års helvete! Nu får vi bara hoppas att det hjälper också:)
Med andra ord så vill de bara slippa undan jobbet eftersom de kunde fixa ett omhändertagande på ett dygn efter kontakt med socialstyrelsen trots att det varit "omöjligt" innan!
/Ingalill
#65 Oj de kunde fixa det hela så fort…..Ja då börjar man verkligen tänka att skon har klämt någon annanstans. Ja det kankse är så man får gå tillväga som din systerssons pappa gjorde….Hota med allmällan. Ja de borde ju ha insett för länge sedan att de måste göra detta som de gjorde…..
Bli många gånger arg…..för där hjälp behövs finns ingen och där det inte behövs finns det.
Pia: ja, det är sjukt att man måste anmäla kommunen för att nåt ska hända! Förhoppningsvis vågar de inte vara lika slappa i fortsättningen med nån annan…
/Ingalill
#67 Ja verkligen sjukt….Att låta det hela pågo så länge och sedan kunna fixa allt bara sådär fort helt plötsligt. Ja jag hoppas verkligen att den kommunen kommer bli tvungna nu att sköta sig. De är ju till för att kunna lösa sådant här då det verkligen behövs och inte bara sitta där och säga att de inget kan göra.
#69 Låter inte normalt måste jag säga….Flytta den där stackars flickan som har det säkerligen bra hos mormor. Ja i vissa ställen gör de precis som de vill…..Grrrrr

Kanske ska man tänka längre än näsan räcker och inte bara ta en sidas utsago i en tidning som sanning?
#71 Mja, saken är den att flickan fortfarande bor hos sin mormor. Två veckor efter att artikeln publicerades gjorde tjänstemännen helt om och tyckte då att det var helt ok att hon bodde hos sin mormor. Och kommunen är anmäld för brott mot socialtjänstlagen för hur de handlagt ärendet.
Som sagt, jag står för min åsikt. Att de är ett skämt och detta är inte första gången.
Ja Sponny är det så att de tom. har fått en anmälan mot sig så finns det nog anledning för det, och skulle flickan ha haft det dåligt hos mormorn så hade de nog flyttat på henne redan.

Det tar ett tag att utreda ett ärende. Sedan kanske man ska fundera på vad sina åsikter är baserade på för ngn verklighet och hur man skaffar sig empirisk erfarenhet.
Jag slängde fysiskt ut en idiot till plattläggare utan att öppna dörren först. Betyder det att alla plattläggare är idioter? Men vad f*n jag står för min övertygelse…

#73 Om mina handläggare INTE blir anmälda gör de inte sitt jobb.
db-2: sponny har väl inte sagt att alla socialtjänstemän är ett skämt eller? När jag läser så står det: Socialtjänten, ja… I alla fall här är de inget annat än ett jäkla skämt.
Pratar du om soc-handläggare i #75? Isf blir de oftast inte anmälda om de inte bryter mot socialtjänstlagen… Bryter de mot den så har de inte gjort sitt jobb och ska bli anmälda!
sponny: Artikeln lät bedrövlig! Även om nu inte allt skulle vara sant så måste ju någon grund finnas för att det ska bli en artikel… Så oavsett hur lite eller mycket av det som är sant så är det fördj*vligt…
/Ingalill
Jag tror personligen inte heller att man anmäler någon ut av anledning. Sedan finns de säkert de som gör sitt jobb precis som de ska…..
Pia: precis.. de som sköter sitt jobb som de ska blir inte anmälda… finns liksom ingen mening att anmäla utan grund för man kan ju ändå inte vinna då…
de flesta soc-arbetare jag träffat är jättebra men sen finns det några som definitivt sitter på fel jobb…
/Ingalill

Jag började läsa den här tråden med visst intresse men gav upp. Det är så mycket tyckande och tänkande utan att ha tillräckligt med kött på benen. Hur många av er vet egentligen hur det är att jobba inom socialtjänsten - inte många om man läser det ni skriver. Det är inte bara att gå in och plocka barn hit och dit! Ett sånt "plockande" ska sen oxå hålla i rätten!!!!! Att sen läsa tidningen och höra på vad andra säger om specifika fall och tro att det är en ren sanning är i mina ögon relativt blåögt!
MEN Mammsing! Er situation är fruktansvärd. Barnen är det viktigaste vi har och när det går fel för dem……det är hemskt!
Ensam - men stark!
#78 Ja Ingann jag har personligen ochså mött på de som sitter på fel ställe. Sedan har jag med mött de som är bra och det sticker jag inte under stolen med.

Att bli anmäld hör till jobbet. Beslut som fattas är ibland inte roliga beslut att få emot sig. Agerar vi så är det fel och agerar vi inte så är det fel.
Men det är en av sidorna med mitt jobb. En annan sida är där det faktiskt sker en förändring och där folk kommer vidare i livet.
Till er som nu tänker……vad 17 vet hon! Kan jag tala om att jag har förlorat ett barn pga just det ni skriver om här…..hon hamnade fel. OCH jag jobbar inom socialtjänsten - så…..jag vet nog en hel del!
Ensam - men stark!
Det är ju så olika från kommun till kommun sånt där.
En del kommuner tar tag i problemen med en gång och kollar upp. En del väntar verkligen till det hänt nåt tragiskt som inte skulle behövt hända om de hade agerat tidigare.
Och det är säkert olika från fall till fall med.

……………i den bästa av världar går allt att fixa. Tyvärr lever vi inte i en sån väld.
Är individen inte i ett sånt skick att det går att tvångsomhänderta så krävs det en egen vilja hos den enskilde….. Då hjälper det inte i vilken kommun man än bor i eller till vilken enskild handläggare man kommer till…..
Ensam - men stark!
#82 Kan bara hålla med dig om det Mia. Har själv varit med och sett lite olika saker. Både bra och dåliga.

I slutändan handlat allt om politik. Det är politikerna i socialnämden som fattar beslut om vad en kommun kan kosta på sig att göra. De monterar ner öppenvården ex. för att spara pengar vilket i mina ögon är väldigt kortsiktigt. De beslutar om vilka som får fara på behandlingshem och vilka som inte får det.
Nej….häng politikerna istället och tänk en gång extra innan ni röstar nästa gång.
Ensam - men stark!
Spelar tydligen ingen roll vilka man röstar fram som regering.
Det har ju alltid varit så att socialen inte tar tag i vissa saker oavsett vilken regering det är.
Jag säger inte alla socialkontor nu..men många.

OK…..jag ger upp!
Ensam - men stark!
Lilac...jag sa inte alla nu. Om det var det du reagerade på.
Finns många socialkontor som verkligen gör nåt då det verkligen behövs. Men så är inte fallet i denna kommunen iallafall.
Och det är ju det vi har skrivit om flera gånger……vi drar inte alla över en kant!!
Och jag fattar att det är politikerna som bestämer konstanden och dylikt. Men när det verkligen finns pengar…när det finns resurser till att gå in och hjälpa nån.
I vissa fall så görs det ändå inget.
Ta fallet om flickan i Vetlanda. Om ni kommer ihåg det. Var gjorde socialen??? Inget!!!
I visa fall så handlar det heller inte om vad kommunen har råd med. Något måste göras ändå.

Fallet med flickan i Vetlanda är tragiskt och jättehemskt. Finns inga ursäkter i världen för det och jag tänker inte ens försöka.
MEN……det spelar ändå ingen roll vad den enskilde handläggaren tycker när det är politikerna som har det slutgiltiga beslutet. Åtminstone där vi talar om att omhänderta mot någons vilja!
Själv så arbetar jag med ekonomiskt bistånd. Vi har en 40% ökning av klienter per handläggare på en mycket kort tid. Då är vi ändå ett par handläggare fler nu än vad vi var för drygt ett år sen. Så ser det ut i de allre flesta kommuner. Någonstans så märks det…..klienter får vänta på besked och utbetalningar försenas. Inte är det någon som ringer och skriker på politikerna som inte ger tillräckligt med handläggarresurser. Nej, det skriks på den enskilde handläggaren som jobbar skiten ur sig för att alla ska få det de har rätt till. Om ni tror att läget ser annorlunda ut bland barn och ungdomshandläggarna då läser ni tidningen med specialglasögonen på. Vi sammarbetar över sektionsgränser eftersom olika problematiker går in i varandra så jag vet hur de andra har det.
Men men…….jag gör nog som många andra har gjort före mig. Försvinner…..!
Ensam - men stark!
Jag vet Lilac att det är ni som får ta skiten som sitter mitt i det. Det kan jag verkligen hålla med om.
Och jag vet att ni har mycket att göra och att det ökar…
Men ändå så är det mycket som inte sköts bra här i vår kommun.
Jag kan ge ett exempel. En tjej som jag känner som är liiite förståndshandikappad men ändå har så pass mycket vett att hon fixat att fostra sin son själv.
Men där har de tagit honom ifrån henne och sagt rent ut att hon är för dum i huvet för att ta hand om sin son själv. Vilket inte alls är fallet!!!
Sen ett exempel till: En tjej som verkligen är förståndshandikappad och behöver hjälp. Men HON får behålla sitt barn.
Jag förstår inte riktigt. Och jag är ganska insatt i dessa då jag känner de ganska nära.
Lilac: Man ska kunna aceptera att alla har sina åsikter om olika saker samt sina upplevelser i bagaget. Alla kan inte tycka eller tänka lika…..Man ska kunna diskutera saker.
Om du väljer att försvinna från sajten pga. detta så är det dit val.

OK Pia!
Det finns alltid människor som vet hur saker och ting fungerar utan att ha en endaste aning! När någon talar om hur det är så lyssnar man bara på de delar man själv vill och fortsätter sedan att tro att man vet allting bäst!!!!
Kommer sakna en del av er…..men ni finns ju på andra forum!
Ensam - men stark!
Vi har bara delgett våra historier om det hela. Vi har aldrig skrivit nånstans att vi vet hur det fungerar. Vi har gett exempel på hur det kan vara och hur vi upplevt det hela.
Finns säkert många som anser att socialen gör bra saker med.
Vi har aldrig sagt att vi här inne vet bäst.
Men vad vet du om vad de vet eller inte vet?? Jag är övetygad om att du vet dit jobb och gör säkerligen den så gott du kan med så detta är inget personligt mot dig!!! Men du kan inte ta ansvaret för alla andra som jobbar innom soc.tjänsten och om hur de sköter sitt jobb eller inte och vad och hur det skötts i andra kommuner osv. Ja du vet hur din kommun gör och vilken arbetsbelastning ni har…..
Samma gäller det i andra yrken…..Jag har hört skräkhistorier i mitt yrke och det har tom. funnits i teeven om det men för det kan man inte dra alla över en kant.
Finns ju mycket sånt inom alla yrkesområden…inte bara inom det sociala.
Ta vården tex. Hur de behandlar brukarna…..hur lite personal det är…hur lite i lön personalen får osv…

Så tolkar jag det ni skriver i vissa fall….
Ni kan aldrig få hela sanningar när det gäller socialtjänsten eftersom ni bara får se den ena sidan. Ni får bara veta det era vänner, bekanta eller reportrar låter er veta…..
Men hur som haver så gillar jag dig Mia och du finns ju på facebook.
Var rädd om dig!
Ensam - men stark!
Men jag får höra bra historier med…Inte bara till det sämre.
Men oftast är det tyvärr till det sämre här i kommunen. Och det är ju sanning. Tror inte att folk hittar på eller ljuger.
#98 Ja ja…men vi har helt klart skrivit här i tråden att det finns båda delarna!!!!! Sedan om du har något emot mig så få du ha det helt enkelt…..och göra detta hela personligt som jag uppfattar det att du vill göra (Rätta mig om jag har fel!!!). Inte för jag vet var skon klämmer……

Jag tycker bara det är synd när enskilda handläggare får stå tills svars för de beslut som fattas på politikernivå! En nivå som skiljer sig från kommun till kommun beroende på vilka partier och enskilda individer som styr!
Ensam - men stark!
Så är det nog överallt. Att handläggarna får stå tills svars även om det är politikerna som egentligen bestämmer. Det är ju så på alla andra ställen med. Inte bara inom det sociala.
Som jag skrev innan så är det så mycket inom den kommunala vården med. Ja allt som kommunen och politikerna styr.
Och vi menar givetvis inget personligt mot dej Lilac som Pia förklarat flera gånger. Detta är allmänt.
Men det som vi har skrivit är fortvarande att alla kan inte dras över en kant!! Jag kan säga att jag har träffat handläggare som har varit guld värda och som har varit helt underbara!! Gjort det de har kunnat göra!!! Och de har jag skrivit om ochså!!!
Sen har jag själv råkat ut för en handläggare som gjorde väldigt fel. Jag hade kunnat gå vidare med det hela, för det kollade jag upp. Enligt reglerna fick man inte göra som hon gjorde!!
Men Lilac…..Du vet hur det fungerar i din kommun och vet vilken arbetsbelastning ni har och kan säga för din egen del att ni har mycket och på det sättet förklarar du din situtation , men frågan handlar fortvarande inte om dig!! Det är inte dig vi skriver om här!!!
Sedan som jag skrev om tidigare med….Saker händer innom alla yrkersgrupper!!!

Jag vet att det inte är personligt……men även jag måste få säga att jag tycker ert tyckande är onyanserat och inte helt förankrat i sanningen. åtminstone inte i hela sanningen. Ett mynt ser ju olika ut från olika håll men det är ändå samma mynt.
Jag har sett det från båda håll och jag vet att det finns dom som skylde min dotters död på socialen i vår hemstad. MEN jag vet att hon inte var så illa ute att det gick att tvångsomhänderta henne……men det vet ju inte dom som tror sig veta. De ser bara resultatet.
Ensam - men stark!
Inget illa menat alls nu..
men om vi alla bara skulle skriva om sånt vi verkligen vet…då blir det inte mycket skrivet.
Jag tycker det är jättebra att man skriver om sånt här. Då kommer både positiva och negativa saker fram.
Det blir aldrig diskutioner om nånting annars.
Sen om vad vi vet eller inte…..
Men jag tycker gott vi kan få dryfta vad vi känner och vad vi tror och våra egna erfarenheter.

Då fortsätter jag att rätta er när ni har fel då! 
Ensam - men stark!
Det får du gärna göra…
Ja jag kan förstå hur du tänker…….
Många gånger när inget händer så blir man ju fundersam varför händer inget?? Medans i andra fall så händer det väldigt mycket. Jag vet inte om jag kan ha fel men tänker så här att mycket kan handla om just det med vilken person man träffar….Alla ser ju på saker olika. (Innom alla yrken är det ju så tom.) Sedan är det olika hur man väljer att agera m.m Så är det ju även med politikerna. Vissa tar tag i saker på ett annat sätt coh ser att ja just här behövs detta osv.
Så igentligen är det "hela detta systemet"….som har en betydelse i nästan allt i vårat samhälle.

Nu börjar vi prata samma språk! Det finns inga enväldiga handläggare som bestämmer själva om hur saker och ting ska göras. Det är team, grupper av människor som beslutar vilka förslag som ska läggas fram till socialnämnden. Den eller de handläggare som den enskilde individen träffar är en del av ett stort system som sedan beslutar om ev. åtgärder!
Ensam - men stark!
Ja jag har ju många gånger hört från en handläggare som säger att jag måste prata med min chef…..
Jag har en fråga ang. detta hela…..Spelar det någon roll på hur personen lägger fram detta för sin chef?? Alltså handläggaren………Det är där i sådant fall som jag tycker personen som individ kan göra sitt om den kan påverka det hela, hoppas du förstår hur jag menar….

Det beror väl på chefen kan jag tycka…..men oftast så är det ju en hel grupp med människor inte bara en handläggare och en chef - just för att bedömningar ska bli lika oavsett vem man träffar.
Vi har ju delegation på visa beslut. Beslut som vi tar i socialnämndens namn. Allt som går utanför delegationen måste tas med chefer/arbetsgruppen. De har full koll på olika lagstiftningar som går in i varandra och på tidigare domar som blivit prejudikat osv…..
Men nu lämnar jag denna tråd för ikväll……har lite att stå i, 
Ensam - men stark!
Lilac: Det jag skrivit om vet jag… Jag har själv varit med som stöd åt min syster på soc-möten… Vad de sagt där är "vi har pratat lite om det men han vill ju inte.." Ändå har både BUP och polis sagt i utlåtanden att han bör omhändertas… Deras svar på frågorna om det har varit att "han fyller ju snart 18 och då tas han säkert in av kriminalvården"…
De har alltså väntat på att han ska bli myndig och kunna dömas till fängelse…
Det är ju liksom inga "mindre" saker han hållit på med de senaste 4,5 åren… Utan det är droger, stölder, inbrott, väskryckningar, personrån etc…
När sen ett samtal ringdes till socialstyrelsen i veckan så tog det knappt ett dygn innan han hämtades!
Är det nån som kommer ihåg en bilolycka utanför Arlanda för ca 1 år sen? 2 ungdomar utan körkort, fulla i en stulen bil körde av vägen och den ena dog och den andra blev svårt skadad? Det var min systersons bästa kompisar… Han skulle ha varit med i bilen om han inte somnat och inte hört mobilen…
/Ingalill

Ingann, förstår din frustration. Det är så jobbigt när ungarna far illa. Självförvållat eller inte - illa far de!
Tur han inte hörde mobilen……
Ensam - men stark!
Lilac: Ja, snacka om att hela släkten var lättade då…
Oavsett om han varit en plåga de sista åren så tänker jag på honom som den lilla gulliga killen som alltid sov hos mig på helger och lov när han var liten:)
/Ingalill

Mmmmm och kommer han bara ut helskinnad på andra sidan så blir han säkert lika go igen!
Kram till dig
Ensam - men stark!
Det hoppas jag han gör. Det får inte ha gått så långt att det inte finns nån återvändo!
Nånstans tror jag även han vill ha en förändring även om han inte orkar eller kan genomföra den själv… I somras frågade han på skämt om han fick flytta till mig.. Hade inte min egen son mått dåligt så hade jag nog släpat med mig honom hem hit…
Kram tibax
/Ingalill

Det är svårt - jag vet! Hur gammal är han……det står säkert längre upp men det är allt för många inlägg nu för att börja leta….
Ensam - men stark!
Han fyller 18 i januari… 1 år äldre än min äldste son så de lekte alltid ihop som barn…
/Ingalill

Han är ett år yngre än min son med andra ord…..och ungefär i samma ålder som min dotter var när hon gick bort. Det är en knepig ålder……de är liksom mitt emellan…..liten men ändå stor!
Vi kan fortsätta prata om du vill men en annan kväll.
Hälsa din syster!
Ensam - men stark!
Att han har ADHD och vägrar ta sin medicin hjälper ju inte till heller…
Det är hemskt när det utvecklas på det sättet det gör för en del ungdomar:( Jag ska nog vara lycklig som egentligen har små problem med mina, även om de känns överväldigande ibland… De är iaf inte ute och gör nåt "bus" eller håller på med droger eller alkohol…
Ha en underbar kväll nu!
/Ingalill

#99 Mia du är för go. Tror inte att folk ljuger
. Finns alltid flera sidor av sanningen.
Lilac DU gör min dag

Mmmm, db!!!!! 
Ensam - men stark!
Hahahaha….db-2….Jag vet att folk ljuger…men jag tror inte att vi gör det här inne när vi berättar saker. 
Hänvisar till inlägg 39!
Igår var det nytt polisförhör.
Å jodå,,, vår gosse var allt med om inbrottet!
Så nu togs det DNA prov på honom.
Han har bevisligen åkt tåg och ätit för dom stulna pengarna.
Polisen ska lämna protokoll till åklagaren och socialen.
På höstlovet gjorde ungen samhällstjänst för det där olaga hotet han dömdes för…..
Är så trött.
Kan förstå det Mammzing. Hoppas bara att de tar tag i detta hela ordentligt nu.
Ja, nu har ungen gjort samhällstjänst för ett olaga hot.
Sen är han inblandad i en misshandel.
Å sen det här med rymmningen då dom först gjorde ett inbrott och sen stack och rökte på å sen blev hemkörda av polisen.
Troligen sitter hans övningskörning löst.
Men jag antar att det inte händer så mycket mer.
Möjligen samhällstjänst igen.
Å vem ska ta tag i vilket?
Ja jag kan förstå att det inte är lätt. När blir han myndig?? Kankse bra på ett sätt om han inte får något körkort. Hur sköter han samhälletjänsten??
Jag hoppas åklagaren m.m ska ta tag i detta hela för antagligen kommer det annars bara fortsätta, vilket inte är bra alls.
Mammzing: Prova att ringa socialstyrelsen om inte något händer… Det går inte att ha det som ni har hur länge som helst!
Min systerson placerades på en ungdomsanstalt dagen efter hans pappa ringde socialstyrelsen. Förhoppningsvis är det avskräckande för honom att vara inlåst utan mobil och dator och bara få komma ut i en rastgård en timme per dag… Jag hoppas att det är en vändpunkt för honom och att vi kan få tillbaka den goa pojken han en gång var…
/Ingalill