Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett15-ot-off-topic
Läst 2129 ggr
[mia-38]
0

Jobbet

Ska berätta lite vad som hänt nu. Jag är så glad och hornen växer i pannan på mej…hahaah

Fick ju ett registerutdrag från AF som hon på socialen ville ha. Jag läser i genom det. Läser de senaste veckorna.
Och fattar det som att mitt gamla jobb har skrivit ett kortare avtal som skulle avslutas i september. Detta utan att AF vet något. Jag hade ett längre avtal med AF till den sista december detta året.
Mitt gamla jobb har alltså gjort ett avtal som egentligen inte gäller. Jag har fått gå 3 månader för tidigt!!

I detta utdrag med så står det att chefen i Kalmar kan anställa mej ett år till framåt! Men detta går inte chefen här i Nybro med på. Av vilken anledning framgår inte.

Summa summarum har alltså jobbet gjort ett kontraktsbrott och skyllt på ekonomin som det egentligen inte alls handlar om då chefen kunde förlängt mitt i ett år till.

Chefen här i Nybro visste inte att man inte kunde göra så…skyller hon på ja.

Vi ska ha ett möte sen och där kommer jag att ta upp allt detta.
Ska även ha ett möte innan med AF och ska se till så att jag har de i ryggen och backar upp mej.

Blir det så att det konstateras att jobbet har gjort fel så har jag två krav:
1. Betala lön för de 3 förlorade månaderna+ skadestånd

2. Betala lön för 3 månader och ge mej min anställning tillbaka med omedelbar verkan.

Bara att välja liksom!!

Mirjami-78
0

Jippiii Mia säger jag. Ja något klurt var det hela tiden. Ta även kontakt med facket det skulle jag ha gjort!! Äntligen kommer det lösa sig då hoppas jag!!!Skrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
0

Det är ju lite klurigt detta.
Det finns ju så många regeler om allt. Men vad jag kunde utläsa av registret så menar AF på att de brytit ett kontakt utan anledning till det.
Jag ska kontakta facket på måndag.
Hahahah…hoppas han kan va med på mötet. Då blir nog chefen tyst!

Mirjami-78
0

Ja precis det jag tänkte på …Hon kommer inte våga säga mycket ha ha ha.Tungan ute

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
0

Har nu ringt min handläggare på AF. Hon satt i möte och kunde inte prata nu. Men hon ska ringa mej senare.
Hon frågade vad det handlade om och jag sa att det var registerutdraget. Hon sa att det sista hade inte hon skrivit. Skit samma.

Jag ska ta reda på vad allt handlar om. Och har jobbet gjort fel och min handläggare ser mellan fingrarna så ringer jag facket idag eller imorrn.

Jag ska ävne ha reda på varför hon i Kalmar kunde anställa mej ett år till men inte hon här i nybro.
Vad har hon emot mej? Allt ska fram nu i dagsljuset!!!

Denna kommentar har tagits bort.
Gullan402
0

mia; Go girl! Det här måste få sin förklaring för det låter som du blivit uppsagd på felaktiga grunder.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

[mia-38]
0

Jadu Gullan. När chefen försöker och släta ut sitt fel genom att erbjuda mej ett år till…men när hon här i stan inte vill ha mej där…då är det nåt allvarligt fel.
Men det kan stå henne dyrt.

Jag ska prata först med handläggaren på AF. Sen går jag vidare.

De bråkar med fel person.

ingann
0

Gå till botten med det Mia! Oavsett om det är din handläggare eller inte som skrivit ut utdraget så  är det ju de uppgifterna som gäller och ett avtal är ett avtal oavsett om det är med lönebidrag eller ej!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
0

Japp. Och tydligen så har jobbet gjort ett eget avtal utan AF:s vetskap. Det är frågan i det hela om detta var riktigt gjort.
Vad jag kunde utläsa av registerutdraget så var det inte rätt. De kunde inte göra så.

Men vill ändå ha klara besked ifall man fattat fel.

martdat
0

jag har med lönebidrag och fasstän avtalet mellan dem o af är på ett år i taget så har de rätt att avsluta anställningen tidigare, men uppsägningstid förståss,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
0

Jo men martdart….då måste AF vara med och bestämma detta väl?

[mia-38]
0

Och jag hade en Trygghetsanställning. Det är olika regler inom varje anställning som gäller. Jag hade på 4 år från AF. Bryts detta på nåt sätt så måste AF vara med i detta och veta om det. Nu visste de ingenting.

martdat
0

det heter trygghetsanställning på pappret på mig oxå,

jag menar inte att göra dig ledsen men dumt om du hoppas för mycket, Klart af måsste veta om att anställningen upphör men att att avsluta anställningen det har de rätt till även innan kontraktet går ur, kontraktet mellan jobbet o af gäller sålänge anställningen är igång,,, Men hoppas du får tag på din handläggare och kan reda ut detta, jobbigt att inte ha koll på läget,

[mia-38]
0

Ja det stod iallafall nåt sånt i papprena att det inte gick att skriva ett kortare kontrakt mitt i trygghetsanställningen. Och utan att AF hade vetskap om detta.
Visst kan de avbryta…men inte skriva ett annat avtal i själva trygghetsanställningen som kortar ner det.

Men jag ska prata med handläggaren idag. Får se vad hon säger.

martdat
0

ja prio ett får väll bli handläggaren, hoppas det reder upp sig så du får klarhet i allt, hellst jobbet tillbax,

[mia-38]
0

Har nu pratat med min handläggare.

Jobbet fick avbryta…men de skulle kontaktat AF om det och gett ett giltigt skäl till min uppsägning.
Det har varken jag eller AF fått.

Mycket var luddigt….enligt papprena hon hade så skulle det administrativa ha avbrytits i somrars. Men ingen hade sagt det till mej så jag fortsatte ju..och min chef sa heller inget om det.

Jag berättade att jag hade vart uthyrd mycket och hur skulle jag då kunna sköta det plus allt annat. Det tyckte hon med var konstigt.

Så nåt är lurt. Det tyckte hon med.
Det blir möte den 17;e denna månaden. Ska bli spännande.
Jag ska ha klara besked om varför. Och varför jag inte får komma tillbaka för henne här istan.

martdat
0

rörigt,, så du har jobbat utan trygghetsanställning sen i sommras då?

[mia-38]
0

Japp…det gick över till en visstidsanställning tydligen. Utan att AF visste detta. Det är där felet ligger.
Och inget giligt skäl.