Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikettdagens
Läst 1391 ggr
Mirjami-78
0

Måndag 2009-11-30

Ja då var det måndag igen. En ny vecka och igen måndag  och den sista november.

Imorgon är det ny månad och vi börjar närma oss samtidit slutet  2009.

Jag är uppe med tuppen idag. Sovit rätt så ok och ska snart börja dra i restrerande ut av familjen….fast Ibbe är redan vaken med mig.

Jag hoppas ni får en bra måndag!!!Skrattande

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon! Nu har jag hunnit dricka kaffe, diska och få iväg en son till skolan… Om en halvtimme är det dags för nästa att ge sig iväg:) Sen ska jag ta en lugn promenad med vovven innan jag troligtvis får fikafrämmat…

Kikar in lite senare:)

Ha en underbar måndag!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[mia-38]
0

God morgon på er.

Jag har sovit urdåligt inatt igen pga vissa störningsmoment.

Idag ska pappa läggas in. De ska gå in och kolla bukhålan på honom innan de bestämmer om han ska till Uppsala.

Sen ska jag hämta vinterdäck som jag köpt. De måste ju på nu. Även om vi inte har vintervägar så känns det lite tryggare med dessa på.
Mamma kommer upp med sista gänget gardiner till sonens rum.

Ska försöka få upp Emil nu. Han försöker få vara hemma idag men icke sa nicke.

Kramar!!

[mia-38]
0

Får inte iväg sonen idag. Så nu är det dataförbud och tjejförbud som gäller. Plus att han måste städa undan alla lådor han drog fram som jag ställt undan. *suck*
Skolan begär sjukintyg från läkar första dagen nu..men det får han fixa själv. Hur 17 ska det gå när jag får ett jobb igen???? Bara undrar liksom…..Obestämd

ingann
0

Mia: vad träligt Obestämd Rub har lovat gå idag men än har han inte kommit iväg… nu börjar han om 35 minuter så det är dags att sätta fart på honom Flört

/Ingalill

[mia-38]
0

Ja ingann. Jag är såååå trött på detta beteendet. Men han får fixa allt själv nu. Ska han va hemma så får han ta det ansvaret. Jag mailade läraren bara sen får han ta kontakt med sin läkare själv.
Jag vet hur det kommer att bli sen när jag börjar jobba igen.
Han kommer att skicka ett antal sms om att han mår dåligt och stannar hemma.

ingann
0

Nu tycker jag både Emil o Rub är så pass stora att de måste börja ta lite ansvar själva…  Rub trodde han skulle kunna vara hemma from i morgon och resten av veckan för att utnyttja sina 4 dagar med olovlig frånvaro men då lade jag bara almenackan framför honom och frågade hur han kunde få ihop det Flört Både december och januari är ju korta skolmånader så det blir färre såna dagar… Jag tycker det är bedrövligt att skolan ens informerar dem om att de har si och så många dagar per månad de kan ha olovlig frånvaro utan att mista studiebidraget! Självklart försöker en skoltrött unge utnyttja det!

/Ingalill

Tuvalu
0

Ja, du Mia hur gör man när barnen vägrar? Jag har tack och lov haft en kanon härlig vecka med mina grabbar och det känns så bra efter förra gången då det var totalt kaos med Anton.

De ska vara hos mig en extra dag då deras pappa och blondinen håller på att flytta ihop. Så idag blir det städa när de kommer hem från skolan Tungan ute Fast Emil har en hel del läxa tills imorgon…

Mina planer idag… *hmm* Jag tar nog dagen som den kommer Skrattande 

Hoppas att alla får en härlig måndag! *kram*

[mia-38]
0

Jaså? Har de rätt att ha lovlig frånvaro ett visst antal dagar??? Det visste jag inte ens.
Men visst utnyttjar de det ungarna. Försöker iallafall.
Emil körde med stuket nu att jag inte trodde på honom att han var sjuk. men vänta bara om några timmar. Då mår han så bra så.

Och han ska inte tro att jag kommer att göra saker för honom nu när han sett till så att studiebidraget är indraget.

ingann
0

Mia: 4 dagar (20%)/månad kan de vara hemma utan att anmäla till skolan och ändå behålla sitt studiebidrag…  Det var Rubs skola så osmarta och gav eleverna en lapp med info om första veckan så det har Rub utnyttjat stenhårt…  Jag vägrar ju sjukanmäla när han inte är sjuk… 

Hur måna dagar har han varit hemma utan sjukanmälan nu då eftersom bidraget är indraget? Rub har fått sitt varje månad iaf… Ändå är ju han hemma dessa 4 dagar, 1 dag/vecka för bup-besök och sen har han ju haft några "riktiga" sjukdagar…

/Ingalill

[mia-38]
0

Jag tror Emils olovliga frånvaro låg på nästan 30%. Så det anmälde de kvickt som attans. Så nu får vi inget bidrag som vi så väl behövde.

Jag är nog extra grinig idag pga jag inte fått sova ordentligt på hela veckan. Funderar allvarligt på att leta annat boende utan grannar som lever illa om nätterna.
Just nu stampar de omkring som två elefanter. Skrikandes

[mia-38]
0

Förresten så hade en elev i Emils klass fått olovlig frånvaro fastän att hon hade vart i skolan. Så ibland skriver lärarna fel. Gäller att kolla upp sånt där. Och jag tycke Emil hade lite väl mycket frånvaro när jag vet att han vart i skolan.

PillanN
0

Goddag på er!

SMHI kan lägga ner nu,vi Vet att det regnar Varje dag…skittråkigt:(

Om än man är pigg när man stiger upp på morgonen så blir man fort trött igen av det gråa vädret. Jag har min äldsta son hemma från skolan idag.Jag är väldigt orolig att han ska ha fått den fruktade influensan då han är riktigt risig.Blir det inte bättre blir det ett besök hos doktorn. Ska ut o rida en sväng i regnet och sen åka o handla,det är mina planer för dagen och sen får man ta resten som det kommer=)

#11 Har ni begärt få ett möte med skolan och pratat om varför han inte orkar gå till skolan? Dom brukar ju tycka det är så pinsamt och går hellre än att behöva prata med lärare/personal om det.

Jag gjorde tom med läraren att dom skulle komma o hämta min son när han stenvägrade att gå…då gick det fort som attans att ta sig till skolan på morgonenTungan ute

Ha en bra dag allihopa!

[mia-38]
0

PillanN…Hoppas verkligen inte att det är svininfluensan din son har fått.

Vi har haft ganska många möten med skolan. De ville att han skulle drogtesta sej. Javisst. Varför inte. Men man kan må dåligt utan att droger är iblandande.

Han får vara hemma idag men i morrn måste han gå. Och resten av terminen med. Tur det inte är många veckor kvar.
Klarar han av detta året till sommaren så klarar han nog två år till.

[mia-38]
0

Sanna…Jag såg inte ditt inlägg förräns nu….Förvånad

Men skönt att Anton och du fått en bra vecka. Du vart ju lite orolig innan.
Flytta ihop ja…hahha..Vet du att T ska flytta till Oskarshamn nu. Ihop med tjejen. Jag är bara glad för hans skull.Han brukar höra av sej ibland via sms.

PillanN
0

#13 Det var det dummaste jag hört!Drogtesta?!

Vad har det med saken att göra? Skolan ska ju stötta istället för att misstänka.Tror dom din son får större förtroende för dom och viljan att gå till skolan blir lättare genom att drogtesta honom?!

Det finns hjälp att få via kommunen,en person som pratar för eleven och kan alla dess rättigheter innan o utan.På så vis kan man göra upp en individuell kursplan som fungerar för just Din son.Dom följer upp och ser till att planen sätts i verket snabbt,och är lärarna inte med på detta blir det konsekvenser.Jag har nämligen varit med om detta.Det kändes så otrolig bra att denne man som pratade för sonens rättigheter och vad lärarna än hade att komma med så körde han över dom totalt.Men jag kan inte komma ihåg vad denne person kallas!Det spelar ingen roll vad för ålder man har utan studerar man har alla samma rättigheter.

[mia-38]
0

Ja Pillan. De sänker honom istället för att hjälpa honom anser jag. Nu har han fått en kursplan efter nyår som han vill ha. Han kommer upp i precis 600 poäng som man måste ha för att få studiebidrag.
Jag hade kunnat skita i studiebidraget om jag hade haft ett jobb och en bra inkomst. Men som det är nu är vi beroende av dessa pengar.
Fast nu får vi ju de inte ändå.

Men får jag jobb nu efter nyår så kommer jag att leta reda på den på kommunen som för elevens talan och sänka ämnena till de han verkligen vill läsa och har nytta av,.. Visst..han får inget samlat betygsdokument  men so what. Huvudsaken är att han få de ämnena han behöver till det jobb han söker.

[mia-38]
0

Nu har jag vart och hämtat mina inköpta vinterdäck till bilen. Skrattande Väntar ändå med att sätta på annars sliter man ner dubben så snabbt när det inte är vinterväglag.

Nu ska jag bara slappa resten av kvällen.

sponny
0

Lång dag idag. Arbetsförmedlingen för återinskrivning och samtal med dagis för att återuppta Mathildas dagisplats medans hon är här hemma hos mig. Sedan har resten av dagen gått åt till att antingen umgås med Mathilda eller åt att sitta framför datorn och knåpa på mitt CV. Inte så svårt att räkna ut vilket man föredrar. Skrattande

Mirjami-78
0

Ja jag har inte kunnat ta mig in här….Anton gjorde något med datan så jag fick rensa ut allt från datan så ny är den som ny. det gick inte logga in på min sida helt enkelt. Ja kan bara säga hur arg jag var för han hade tydligen ladad ner en massa msn m.m som han inte får göra men gör det ändå.

Ja fördelen i det hela är att jag nu har en data som är som ny och ja fungerar alldeles bra och innehåller inget gammalt skräp. Ja så inget ont som inte för något bra med sig i slutändanGlad

Imorgon ska Anton till BUP för att starta utredningen ang. bokstavsdiagonosen. Ja tror inte de gör så mycket i morgon men ja vi ska träffa en kurator samt sjuksköterska.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool