Raketer och föräldrar ansvar
Nu börjar det smälla lite här och där. Oftast barn/ungdommar som är i farten och skjuter raketer.
Vad anser du om detta hela? Är det ok att de under 18 år skjuter ensamna raketer?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Jag tycker inte det är ok alls att skjuta raketer i tättbebyggt område! Det finns alldeles för mycket skotträdda djur (bl a min ena katt) och dessutom är det inte ens tillåtet att skjuta raketer i bostadsområden bland husen..
och barn ska absolut inte skjuta… om vuxna vill riskera att skada sig så är det eget val men barnen ska inte riskera sånt enligt mig..
jag är glad att mina inte är intresserade av fyrverkerier alls:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Det är inte OK att de under 18 ska få skjuta raketer.
Och jag säger som ingann här i detta fallet att skjuta i tätbebyggt område är inte särskilt skoj för alla hund- och kattägare. Och inte ett dugg bekvämt för de stackars djuren heller.
Jag själv tycker att raketer är överskattat och köper aldrig sånt. Man kan lägga pengar på annat än att skjuta upp de i luften till ingenting.
Jag har köpt raketer tidigare åren, men det har inte varit några större summor jag har lagt ner på dem.
Ja barn under 18 år ska inte skjuta men de gör det ändå nästan överallt. Jag anser att ska man skjuta så ska det skjutas enbart på nyårsafton med tanke på djuren m.m Sedan ska det helt klart inte skjutas mitt inne i ett bostadsområde. På nyårsafton skulle de gärna få införa en tid med då de som vill skjuta kan göra detta under några timmar.
Min pappa fick en raket i ansiktet, men tur var blev han inte allvarigt skadad. Han hade ändå följt det som stog på paketet.
Många fattar inte att det är förbjudet att skjuta i bostadsområdena.. Ett år var det nån idiot som sköt från sin balkong och den raketen gick rakt igenom köksfönstret hos en kompis till mig.. Från köket fortsatte den in genom sovrummet och vidare ut i vardagsrummet där en vägg stoppade den. Lägenheten blev helt utbränd men som tur var så var min kompis, hennes man och lilla dotter borta på kvällen men kom hem till vattensprutande brandmän… 3 veckor fick de sen bo i en jourlägenhet medan deras lägenhet renoverades och försäkringsbolaget betalade ut pengar till nya möbler.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja jag mötte på en utanför vårat hus som sköt raketer. Ja han fick en lång blick ifrån mig då han placerade raketen ca 4 meter från huset. Sedan har de nu hängt upp lappat igen att det är förbjudet att skjuta raketer just där han stog och sköt.

Jag tycker inte heller att det är okay att barn får skjuta raketer utan att föräldrar eller annan vuxen är med. Finns ju faktiskt en anledning till att det är 18 års gräns… Nu älskar ju mina barn detta med raketer och deras pappa är inte av samma åsikt som jag så där är det tyvärr tillåtet för barnen att skjuta själva…
Varför tillåter man raketer över huvud taget?
Bara precis på tolvslaget av vuxna personer som ej druckit alkohol på speciellt utvalda platser vore det bästa.
Stackars alla djur som lider nu under nyåret. Mina katter bryr sig inte som tur är men tänk på alla vilda djur som blir så rädda att de får hjärtstillestånd och dör på kuppen.