Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 15-ot-off-topic
Läst 1601 ggr
liwa
0

En fråga om arbetslöshet...

Den här frågan hör inte riktigt hit men jag ville höra eran tanke om det hela.

Det snackas mycket om arbetslösheten och att det är så svårt att få ett jobb nu för tiden.

Jag jobbar i hemtjänsten och vi går på knä varje dag för att vi inte får personal. Vi har satt ut annonser om både timanställda och månadsanställda.

Vi har fått många svar men hälften är sökande från andra sidan sverige bara för att de måste söka. Resten kommer på intervjuer och de flesta får ju provjobba. Men många av de som söker dyker inte ens upp på intervjuerna.

Nu undrar jag om man som arbetslös kan sitta och säga att jag vill inte jobba inom vården för då kan jag lika gärna vara arbetslös. Men jag måste söka jobb annars får jag ingen ersättning?

Här sitter vi underbemannade när det är flera 1000tals personer som är arbetslösa.

Då kan man ju börja undra hur människor tänker egentligen.

Tycker ni att man som arbetslös ska kunna välja själv vad man vill jobba med eller tycker ni att man ska ta första bästa jobb för att därifrån söka sig vidare till det man kanske egentligen vill jobba med?

[mia-38]
0

Jag tycker nog att man ska ta det man får så länge.
De säger ju det att man får lättare annat jobb om du redan har ett jobb.

Om man sedan har nåt fysiskt handikapp så är det ju en annan sak.
Tex så får inte jag söka jobb inom vården längre pga min arm och axel.
Man får heller inte tacka nej till hur många jobb som helst heller som du blir erbjuden. AF stänger då av en illa kvickt. Så efter 2:a gången du blivit avstängd med vissa karensveckor så kan du alltså bli HELT avstängd om man tackar nej till det tredje.
Så man kan vara piskad att ta ett jobb som man kanske egentligen inte alls vill jobba med.

liwa
0

Klart att man inte ska söka såna jobb som man inte kan klara av av olika orsaker men när det är friska unga människor som inte är sjuka.

Men hur fungerar det där med AF?

Hur får dom reda på att de som söker jobb blir erbjudna dessa jobb?

[mia-38]
0

Jag tror att den som erbjuder arbetet ringer och säger att du tackat nej till din handläggare på AF.
Är lite osäker på det men tror att det funkar så.

Mirjami-78
0

Ja jag kan hålla med dig om det att på många ställen finns det inte de vikarier som man behöver ha. Sedan är det svårare just detta med A-kassa man ska ju helst jobba heltid för att få ut något om jag har förståt det hela rätt. Många som inte jobbar deltid eller vikarierar just pga. reglerna tror jag. Bara en tanke som slog mig….Är inte helt insatt i hur reglerna är…..så kan inte säga till 100%, så jag kan ha fel med.

Handlar det däremot om fasta tjänster så tycker jag att då ska det inte vara svårt att få in personal. Jag själv har jobbat inom hemtjänsten och skulle jag bli arbetslös är det ett jobb som jag absolut skulle kunna tänka mig. Har mött många som säger att det och det vill jag inte jobba med, men då tänker jag så här…..Vadå inte vill?? Huvudsaken är ju att man har ett jobb just då och så får man sedan leta vidare. Sen är det ju en helt annan sak om det är så att man kan inte jobba inom det tex. pga. att man är sjuk och ex. att arbetet är för tungt osv.

Ja ni får gärna rätta mig om jag har fel….Men jag tänker i dessa banor.Glad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
0

Sen är det så sjukt nu med att man inte får ersättning upp till heltid om man bara jobbar halvtid. Då är man tvungen att säga upp sej och söka andra jobb som erbjuder heltid.
Är det inte bättre att man jobbar halvtid då och får halv ersättning från a-kassan än att gå och stämpla på heltid vilket kostar mer.
Så dumt så!

martdat
0

när det gäller timmanställningar så har ju a kassans regler satt stopp för det, man kan ju inte timjobba o stämpla så länge,

vi har samma problem på mitt jobb, hotell, vi är offta i behov av timmanställda både i kök o städ, men skitsvårt att hitta folk som kan jobba, o jag förstår dem, man kan ju inte timmjobba om man stämplar,, när det gäller hemtjänsten så finns det ju begräsningar med i omed att man offtast måsste ha körkort, offta egen bil med, det ställer nog till det mycket,,,

nä man ska inte som arbetslös kunna välja helt vad man ska jobba med, men jag tex skulle spy o vara direkt otrevli om jag skulle tvingas sköta någons personliga hygien, o det vore inte vidare skysst mot arbetstagaren,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

liwa
0

Ja jag vet inte så mycket om det här då jag haft turen att bara  varit arbetslös i ca 2 månader sen jag var 15 år.

Men jag kan bli så less på att höra om alla arbetslösa ungdommar som måste leva på soc.

Det finns jobb för dessa lata ungdommar. De som det är synd om är de som inte kan jobba av olika orsaker men som ändå blir utkastade i arbetslivet.

Vi har haft mycket diskutioner om detta på jobbet så det är därför jag undrar.

Mirjami-78
0

#7 Jag tror i vissa fall kan det just handla om reglerna för a-kassa m.m som finns och tydligen försvårar det hela.

martdat
0

#7 jag kan störa ihjäl mig med på vissa som går år ut o år in o bara beklagar sig, har en väninna som vis 26 år ålder aldrig jobbat en dag i hela sitt liv,,,, snacka om att man inte kan tycka synd om henne längre när ek e kass,

[mia-38]
0

Ja det är ju lika för ungdomar. De kan ju heller inte ta timanställningar för de får ju heller inte stämpla upp till heltid.
Fast de kanske kan få socialhjälp med resten???

liwa
0

Varken körkort eller egen bil behövs iaf där jag jobbar. Vi har ett helt gäng med cyklar som man får låna.

Jag förstår att det i vissa fall kan vara svårt med ersättning stämpling osv men jag lovar att jobbar man som timanställd i vår hemtjänstgrupp så är man där mer än de heltidsanställda.

Bara undrande över hur folk tänker eftersom jag själv inte varit i den situationen att jag behöver tänka på detta.

Jag har jobbat med massor av "skitjobb" och hellre det än arbetslös.

Men ungdommar nu för tiden är väl inte uppfostrade på det sättet att man ska försörja sig själv och absolut inte gå på bidrag om man inte är tvungen.

[mia-38]
0

Känner många ungdomar som jobbar och gör rätt för sej..så där ska man inte dra alla över en kam.

Flört

martdat
0

#11 jag har alltid jobbat elr hafft heltidspraktiker, så jag vet inte hur folk tänker, jag skulle aldrig funungera utan ett jobb, vad trisst det skulle vara, det jag märker med folk om de pratar själva är att många tycker så himla synd om sig själva för att ett jobb inte dimper ned i skallen på dem, o inte vill de jobba utanför sin hobby heller, vissa altså,

[mia-38]
0

Jag har vart både och..jobbat mycket och vart arbetslös några år. Och det är ju helt klart bättre att jobba.
Jobben kommer inte och ringer på dörren hemma hos en..utan man måste leta och leta. Kontakter är bra att ha med.
Ja du martdart…vilka får jobba med sin hobby?? Man får nog ta det jobb man erbjuds och vara glad att man har ett jobb över huvutaget idag. Skrattande

liwa
0

Förlåt, det var inte menat att dra alla ungdommar över samma kam men oftast är det dessa ungdommar som gnäller värst.

Eller hörs mest iaf ;)

Kul att höra era tankar om detta.

[mia-38]
0

Det är lungt liwa. Skrattande

Jag tycker man ska ta det heltidsjobb som man blir erbjuden iallafall. Jag skulle nog inte ta ett halvtidsjobb idag OM jag inte MÅSTE då reglerna är knäppa.

martdat
0

jag pratar om folk i alla åldrar,,

[mia-38]
0

Vet det martdart…Skrattande

martdat
0

#18 bässt att gardera sigFlört

[mia-38]
0

#19..heheheheeh…Cool

ingann
0

min åsikt är att man söker och tar de jobb som finns…

men pratar vi hemtjänst/åldringsvård generellt så tror jag problemet ligger minst lika mycket hos arbetsgivaren som hos de arbetslösa… jag vet ställen där sköteskeutbildade inte ens får jobb som vårdbiträden för arbetsgivarna anser dem för långsamma…  är det inte bättre med en långsam arbetstagare än ingen alls???

liwa verkar ha tur som är på ett ställe där inte bil behövs men sådana ställen finns nog inte mer än en handfull av… det mesta är nog att man ska åka runt på landsbygden, iaf till några vårdtagare per runda… och i snöstorm funkar inte det med lånecykel;p

inte ser jag heller att problemet är ungdomar.. varken där jag bor nu eller bodde innan.. ungdomarna vill jobba och tjäna pengar medan de som gnäller är medelålders..

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

martdat
0

#21 haha, skulle sköterskeutbildade vara långsammare än andra??? hhihi, vad bygger  de det tankesättet på..

ingann
0

#22 haha det lät lite galet Tungan ute några personer jag känner alltså som har sköterskeutbildning anses av arbetsgivaren här som för långsamma haha inte alla sköterskor Skrattande

vore jag arbetsgivare skulle jag hellre ha en långsam arbetstagare än ingen alls…

/Ingalill

martdat
0

#23 ok, jag tolkade det som att alla sköterskeutbildade skulle vara långsamma, haha

men , då har han en poäng ändå tycker jag., jag har jobbat i hop med "långsamma" personer ibland, oh de drar ned arbetslussten hoss de andra med vad jag märkt, jag själv är sådan med, en kolega som arbetar i snigelfart stör ihjäl mig och påverkar även min arbetsfart .

ingann
0

#24 det kan jag på sätt och vis förstå men samtidigt inte… om man arbetar på tex ett äldreboende och ska få upp, låt säja 15 boende till frukost på 3 personal, det blir 5 var… om den långsamme bara hinner med 3-4 st så de andra 2 personalen får ta varsin extra måste väl vara bättre än att de bara är 2 st och får ta upp 7/8 var?

har man personalbrist och går på knäna så måste väl all hjälp vara värdefull? det tyckte iaf jag när jag jobbade i vården… bara att få hjälp med 1 upptagning var guld värt för oss…

/Ingalill

Mirjami-78
0

Jag kommer ihåg när jag väntade på min store son och var ute och jobbade. Ja då vikarierade jag inom kommunen i kök och städ.

Detta var i slutet av året och jag var beräknad att föda i slutet av januari. Ja det var ingen tanke ens att stanna hemma när det ringde in mig fast det var tungt m.m med den magen. Glömmer aldrig den dagen jag skulle vara i ett kök hela dagen. Tunga luft hade jag under dagen, skulle lyfta av en stor potatis kastrul m.m Ja lagade lunch m.m till ca 80 pers. Den eftermiddagen var jag så trött att jag knappast tog mig hem. Fick gå i snigelfart, för hade inte pengar att ta bussen hem. Ja hem kom jag ändå till slut och mamma blev lite chockad då jag kom innanför dörren hemma hos hemma och såg mig.

Sedan hade jag vänner som var i min ålder…..Kan bara säga att de jobbade minsann INTE under sina gravitet. De hämtade fulla bidrag från soc. Jag kunde inte med det utan det var därför jag slet som ett djur, och det såg ju de med för det var en handläggare som sa det till mig att jag verkligen kämpade.Glad