När ekonomin inte är ok
När eran ekonomi inte är ok, brukar ni då tala om det för barnen att nu är det väldigt begränsad eller försöker ni göra det bästa ut av det hela utan att barnen vet om det?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Självklart är barnen medvetna om att vi har dålig ekonomi, det går inte att undvika. Samtidigt vet de att när jag har extra pengar en månad så får de fler saker/ kläder eller upplevelser i form av inträden etc.
Min ekonomi varierar stort beroende på om jag har något jobb för tillfället eller inte.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Jag brukar med säga till den store att nu har jag inte så mycket denna månad så han får nöja sig med det han får. Den lille är för lite än att förstå och han begär inte så mycket heller.
Jag brukar tala om för Emil att jag har dåligt med pengar så han vet om det med.

Ja, mina barn är medvetna om min ekonomiska situation. Just nu har jag a-kassa och det blir liksom begränsat då. Men jag är ekonomisk så hittills har det gått bra, ligger + på kontot trots att det varit jul.
Fick tvättersättning från mitt förra jobb 426:- så det blir till veckans mat 
mina är väl medvetna om ekonomin, det skulle int gå att dölja och jag skulle inte vilja det heller… tror det är nyttigt för barn/tonåringar att veta att man inte kan köpa allt jämt… får vi nåt extra nån gång så vet de att det blir lite extrasaker till dem då:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Mina barn är inte så stora ännu men de får absolut veta att jag inte har bra ekonomi. Min äldsta son som är 4 år nu får pantflaskor m.m från släkten så han kan lära sig att man får jobba för sina pengar. Nu spar han ihop till en bilbana som han så gärna vill ha.
Tycker det är extremt viktigt att barnen får lära sig om ekonomi så de inte hamnar i samma knipa som jag gjorde. Sitter nu med en skuldsanering som tar 5 år att betala av för att jag inte hade full koll på min ekonomi + att exet var spelberoende och spelade upp stora summor.
Vill aldrig att mina barn ska behöva gå igenom det.
Liwa: Ja det är klokt att lära den om ekonomin redan när de är små.
Jag har också en ex som bla. spelar men jag hade turen att jag och han flyttade isär innan han spelade bort större summor. Vet att han efter vi flyttade isär kunde spela bort hela sitt bidrag som han fick.