Vad har han rätt till?
Jag har säker skrivit liknande fråga tidigare men skriver det ni igen så fall.
Har ju ensam vårdnad på Anton. Han blir snart elva år. Nu är det så att hans pappa ringer han lite då och då. Ett tag sedan gjorde han ju Anton rejält ledsen och jag var ute på jakt efter att få prata med pappan, men han vägrade svara då jag ringde så lyckades han komma undan. Jag lämnade medelande på telefonsvararen till slut där jag bad han sluta ta kontakt med sonen och även mig eftersom han bara sårar sonen med sitt beteende.
Ja det jag nu undrar att han jag rätten att förbjuda pappan att ringa sonen? Han håller sällan vad han lovar och i mina ögon är han ingen vidare förebild. Jag har ensam vårdnad på sonen. Att få pappan komma till fam. rätten och prata om sonen kommer han aldrig att gå med på.
Vad skulle ni ha gjort i denna situation? Har ni varit i liknande situation och hur har ni löst det hela?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Så länge som det inte finns nåt beslut på att han inte får ta kontakt med sonen så kan du nog heller inte förbjuda honom.
Men jag hade nog gjort samma sak som dej gumman.
Om de bara lovar och lovar saker som sedan inte inträffar…klart sonen blir ledsen och sårad. Han känner ju att han inte kan lita på sin pappa.
Jag förstår dig helt och hållet. Det är samma sak här. Pappan lovar massor av saker som han sedan inte håller.
Har funderat på vad jag ska göra men kommit fram till att säga till barnen att pappa inte fått lära sig vad ordet LOVA har för innebörd och därför är det så viktigt att barnen aldrig lovar något som dom vet att dom inte kommer att hålla.
Klart att dom vill tro på sin pappa men det blir ju inte så lätt när han gör så här. Det är ju jag som mamma som får trösta och försöka släta över.
Men att vägra låta de ha kontakt kommer bara du själv att få skit för längre fram.
Ja jag är rädd med att jag kommer få skir för det om jag förbjuder kontakten för jag ser att den inte är bra. Tror sonen måste själv säga ifrån till sin pappa….När han känner att nu går han för långt.
Jag tror det är som ni skriver….Antagligen får jag försöka bita ihop och hitta annan lösning på det hela tids nog….
Umgängesrätten har han ju alltid kvar men vid kontakt så tror jag han måste gå genom dig. Kolla med familjerätten om det.. Anton är ännu för liten för att kunna hantera den kontakten med en sådan far…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja ska ringa fam.rätten när jag hinner….