Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikettekonomi
Läst 1480 ggr
Syssila
2010-01-21 13:50
0

Inackordering?

Hej!

Någon som har eller har haft en tonåring som bott på elevhem med inackordering? Min dotter börjar gymnasiet i höst och ska förmodligen bo på elevhem, om hon nu får inackorderingstillågg. Jag funderar på vad det kommer att kosta mig Obestämd , med mat, förbrukningsartiklar, osv.. Hur har ni lagt upp det? Har de fått "månadspeng" el. likn utöver pengar till försörjning, eller gett en klumpsumma i månaden?

Min dotter kommer att få ca 1500-1600 kr/mån i inack.tillägg med det avståndet som hon har mellan hemmet och skolan. Det ska täcka boende och resor, men det räcker det förstås inte till.

Elevhemmet kostar ca 1600 kr/mån, då ingår hyra, bredband och el. All mat, resor och övrig försörjning utöver det får man bekosta själv (förutom lunch i skolan förstås). Hon kommer ju att få studiebidraget oxå, 5 mån på höstterminen och 4 på vårterminen tror jag det var.

Hon borde ju ha motsvarande pengar "över" som hon skulöle haft om hon bodde och pluggade här hemma, men det kommer det ju inte att bli.. antagligen måste hon nog jobba lite extra och bidra med själv.. eftersom jag är ensamförsörjande och har det knapert som det är redan nu..

Jag är nyfiken på om nån har erfarenhet av vad det kostar i månaden, och förslag på hur ni lagt upp det?

Tack!

Mirjami-78
2010-01-21 16:07
0

Jag skulle ha bott som inackordering n gång i tiden. Ja hyran skulle ju täckas ut av bidraget jag fick, men sedan var det ju maten som skulle täckas ut av studiebidraget, men inte säkert det räcker till utan tror att man som förälder får skjuta till lite.

Sedan kan det festas en del på dessa ställen med och ja det kostar ju.

Men har din dotter ett jobb samt studiebidraget till mat borde hon klara sig något sådär, men som sagt det kan hända att du får lägga till pengar.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool