Vems efternamn
Vems efternamn har dit barn. Är det mammans eller pappans?
Vilket efternamn tycker du att barnet/barnen ska ha om du skulle få bestämma?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Alla mina barn har mammornas efternamn. Orsaken är väl att jag är för snäll helt enkelt.
Det är väl alltid kul att ens barn har ens efternamn så det skulle jag nog vilja. Men det är lite sent nu..
#1 Man kan ändra på det om båda två går med på det.
Min lille son har hans pappans efternamn och stora sonen har mitt, men vi ska ev. ändra på stora sonens efternamn då pappan vill att sonen ska ha hans efternamn.
Mina barn har mitt efternamn… Det finns flera anledningar till det. Dels att mitt efternamn är ett skyddat släktnamn (våran stavning iaf), deras pappor har valt bort umgänget med dem och förtjänar inte att de bär deras namn och den största anledningen av alla är att de ska ha samma namn eftersom de är syskon. Jag skulle aldrig vilja att de hade olika namn och inget var samma som mitt!
Hade de däremot haft ett fungerande umgänge med sina pappor hade de fått dubbelnamn.. Så har min kompis på sina barn.. De har hennes efternamn mellan sitt förnamn och pappans efternamn…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#4 Man kan ha bådas efternamn med…Men kan förstå att du låter det hela vara som det är.
Jag ska se om det blir någon förändring på stora sonens efternamn eller om pappan kommer att försvinna igen som han har gjort tidigare.

Barnen har pappans efternamn. Jag har sen 5 år också samma efternamn (utan att ha gift mig, jag tog min pappas förnamn och lade till ett son efteråt.)
Kostade en slant i ansökan hos patent- och registreringsverket i ansökan men det var det värt.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Mina som bor kvar hemma har mitt nya efternamn sedan jag bytte för två år sedan,de ville själva ha det så.Deras pappa är död och de har tidigare haft dubbelnamn.
Mina vuxna barn som flyttat hemifrån har kvar sin pappas efternamn förutom en som bytte när hon gifte sig.
Mina har både mitt och pappans. Eftersom vi hette mitt efternamn när vi var gifta så fick dom det först men när vi skilde oss så skrev vi till hans oxå. Kände inte att det var något att tjafsa om.

Min lilla 6-månaders har mitt namn, vilket känns ganska självklart eftersom pappan lämnade mig i samma veva som jag blev gravid och inte ville ha något med oss att göra under graviditeten. Jag har ju också ensam vårdnad så som vår situation är så finns det ingen anledning till något annat. När lillan blir större får hon väl välja själv om hon vill ha dubbelnamn eller inte.
Eftersom att jag o äldsta sonens pappa inte var tillsammans då han föddes o fick sitt namn, så har han enbart mitt efternamn. Han har oxå min dåvarande mans förnamn som andranamn… :)
Yngsta sonen har både mitt o pappans efternamn såklart (i ordningen mitt+pappans).
Minstingen som kommer till våren kommer såklart oxå att få mitt o pappans efternamn, som mellanbrodern… ;)
Barnen fick bägges efternamn. Jag behöll mitt flicknamn och lade till min mans efternamn när jag gifte mej.
När barnen blev så stora ( 16 år ) så det var dags för leg så fick dom välja efternamn. Alla har tagit mitt flicknamn som är rätt ovanligt!
Precis när min man flyttade och blev ett X så strök jag hans efternamn.
Min dotter fick sin pappas efternamn då jag trodde i min stora enfald att vi skulle fortsätta vara tillsammans, men sen så la jag till mitt efternamn som hennes mellan namn då det räknas som ett till efternamn. Vi båda har väldigt ovanliga efternamn så tyckte det var lika så får hon välja själv sen precis som #11 säger.
Mina killar har olika pappor men samma efternamn..dvs mitt 
Min lille sons post kommer inte fram. Han har ett annat efternamn än vad jag har och då står det ändå hans efternamn med på dörren. Antar att brevbäraren inte kan läsa.
Min dotter har mitt efternamn, och det är det jag tycker med, Jag som valde att hon bara skulle ha mitt, kännde att jag inte skulle behöva skriva ner pappans efternamn på papperna man skicka in, fanns ingen anledning till det tycker jag när han inte bryr sig alls, och det tog desutom 6 månader för honom att vilja skriva på faderskapsbeviset, så finns ingen anledning till att min dotter går och bär på "en okänds mans" efter namn… för henne är han ju okänd.