Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: dagens
Läst 1700 ggr
Mirjami-78
0

Lördagen den 20 mars

Då var det lördag vilket betyder att vi är lediga!! Nu har vi helg framför oss. Det känns skönt även för mig som har fått vara hemma med min lille son denna veckan.

Önskar er alla en underbar lördag!!

Kram till er!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
0

God morgon på er.

Äntligen helg ja. Skönt att sova ut några timmar längre.

Kollade mitt saldo på internetbanken nu. Ska ju ha underhållet insatt från sonens pappa idag. Men inte en krona!!! Och jag som inte har en spänn.
SkrikandesTypiskt!!!

Annars blir helgen lugn.
Sonens tjej ska vara här till onsdag, igen. Men denna gången har hon matpengar med sej så hon köper egen mat.
Tur det!
Och allt detta bara för att hennes mammas "sjuka" pojkvän skulle visst sova där hos de. Och då vill inte flickan vara hemma.
Men han bor ju bara en trappuppgång bort…så jag fattar inte.
Jag sa att jag tar snart upp detta med socialen så att det blir nån ordning för henne snart. Och om hon ska vara här så blir det ju nån slags stödfamilj och då ska jag ha ersättning.

Ha en bra dag alla.
Kramar!!Kyss

ingann
0

Ja, nu är det lördag.. Hela morgonen försvann i ett nafs *s* Jag ringde mamma vid 8 för att prata bort en stund och helt plötsligt sa hon att klockan var halv elva Förvånad

Mia: Hade inte din son hoppat av skolan? Isf behöver inte hans pappa betala underhåll längre då sonen fyllt 18…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
0

Ja…nu är det lördag. Låg kvar i sängen med två bråkande barn i morse. Idag städar jag igen….Nee men ska sortera i barnens leksaker nu. Ut med det som inte är helt. På kvällen ska jag tvätta mattor och lite kläder blir det nog med….

[mia-38]
0

Visst i 17 ja…så är det ingann. Men han satte in innan jag han säga nåt….

Ska snart till B. Tungan ute Här hemma kan man ju inte va…Obestämd

ingann
0

Mia: Nåt du bör kolla upp är om han ska betala underhåll sen om Emil börjar på den andra skolan… Jag vet inte hur det är när de har uppehåll i studierna… Hade Emil stannat på den första skolan tills han började på nästa så vet jag att du hade haft rätt till förlängt underhåll tills han fyller 20…

/Ingalill

[mia-38]
0

Det ska han ingann. Uppehåll spelar ingen roll….bara det att han kanske inte får nu då..men när han väl börjar igen så är han berättigad till det.
Så har iallafall jag fattat det som.Emil hade ju ett uppehåll innan med som var lika lång..och då fick han både under tiden utan skola (fast pappan egentligen inte behövde betala så gjorde han det) och sen när han började igen.

[mia-38]
0

Detta hittade jag på Riksdagens hemsida: I propositionen föreslår regeringen en ändring i föräldrabalkens bestämmelser om underhållsskyldighet. Genom ändringen stärks det rättsliga skyddet för barn som är mellan 18 och 21 år. Går barnet i skolan efter fyllda 18 år, skall föräldrarna alltid vara underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår. Ett studieavbrott skall alltså inte längre kunna leda till att föräldrarnas underhållsskyldighet upphör slutgiltigt.

ingann
0

Mia: Det är ju bara en proposition så det gäller ju inte tyvärr. Inte förrän propositionen (förslaget) går igenom och ändras i lagen….

Som det är nu så upphör skyldigheten att betala vid ett avbrott och de behöver inte betala även om studier påbörjas igen.. Så fattar jag den propositionen iaf…

Ett studieavbrott skall alltså inte längre (alltså efter/om förslaget går igenom) kunna leda till att föräldrarnas underhållsskyldighet upphör slutgiltigt.

/Ingalill

Nordann
0

Om han fyllde 18 i mars så skulle pappan betala i februari eftersom man betalar i förskott.

Tänk på att det inte bara är pappan/den som inte bor med barnet som inte längre är underhållsskyldig - det gäller självklart båda föräldrarna.Alltså - sonen får se till att försörja sig själv och det lär innebära att han får gå till soc och betala för sig hemma för mat och husrum.

Om man vill får man förstås försörja sina barn hur länge som helst men då är det frivilligt.

[mia-38]
0

Den lagen trädde i kraft den 1:a januari 2003, står det. Så den måste ju gälla nu.
Nu verkar pappan ändå vilja betala ut dessa 1273 kr under uppehållet iallafall…så där kan vi inte klaga..Flört

ingann
0

Okej.. Har den trätt i kraft så gäller den ju självklart Glad Det du kopierade från riksdagen var ju ett förslag till en ändring så jag utgick från det Flört

Bara du informerar pappan om att han inte är skyldig att betala under uppehållet så är det bara att tacka och ta emot Glad Vet han inte det utan tror att han är underhållsskyldig så kan han kräva tillbaka det sen, inom 5 år tror jag det är, så se till att han är medveten om det… Men han kan ju vara sån som gärna betalar för sitt barn Skrattande Jag vet att såna finns även om jag inte känner någon :p

/Ingalill

[mia-38]
0

Han vet ingann…*L*

Så det är igen fara…Skrattande

ingann
0

Superbra då ju Skrattande Annars kan det ju bli lite tufft ekonomiskt om man förlorar de pengarna… Det låter inte så mycket med 1273 kr men det är massor när man har låg inkomst…

/Ingalill

[mia-38]
0

Det är jättemycket pengar just nu. Och när han inte får studiebidrag nu heller så….

Men skönt att jag får en riktig inkomst i slutet på maj sen när jag får fast nu 1:a april…

ingann
0

Åhhh är det klart att du får fast nu? GRATTIS!!!! Det är du värd efter allt strul du haft på sista tiden Kyss

/Ingalill

[mia-38]
0

Japp…Jag fick reda på det i veckan..hihihihi..Skrattande
Och visst..jag trivs inte sååå bra men det är ändå ett fast jobb med en riktig lön.
Det är ett ganska fritt jobb där jag kör ut städmoppar och hämtar städmoppar till de som städat på olika ställen…sen städar jag på 3 olika företag men inget är jättetungt.
Ganska mycket dötid…och det är jobbigt tycker jag.

Men….en riktig lön så man kan komma ifatt med ekonomin är inte att förakta.

Tack ingann..Skrattande

ingann
0

Just nu är ett jobb guld värt ju… När arbetsmarknaden blir bättre finns det ju inget som hindrar dig från att byta Skrattande

/Ingalill

[mia-38]
0

Exakt…och det tänker jag göra.
SkrattandeDet braiga med Samhall är att om jag hittar ett ställe som kan ge mej praktik innan fast jobb så får jag den lönen jag har på Samhall under praktiken. Kanon ju!!

ingann
0

Wow! Det kan ju inte bli bättre! Tänk om min arm kunde bli bättre så jag kunde hitta ett jobb också… Tyvärr så blir det ju inte så enligt de smärt- och nervläkare jag varit hos utan jag kommer ha den här värken resten av livet Obestämd 6400 kr i pension är inte nåt att hänga i granen direkt..

/Ingalill

[mia-38]
0

Fy fasen ingann…Det är inte mycket…:-(

ingann
0

Nee.. det är ju tur att man har bidrag för barnen och bostadsbidrag.. Det blir värre när det försvinner när de är klara med skolorna… Då får man väl flytta till en etta eller nåt Obestämd Usch.. jag vill inte flytta från den här lägenheten alls… Trivs så himla bra här…

/Ingalill

[mia-38]
0

Tur att det finns bidrag ja så man klarar sej under den tiden iallafall..men när de försvinner….Hmmm….Usch ja…

Jag skickade in min ansökan om bostadsbidrag för över 2 månader sedan nu men inte ens fått ett beslut än!!!

Mirjami-78
0

Ibland tar det tid med det där med bostadsbidraget. Men du får de pengarna i efterskott och har du då ett jobb så är det ju jättebra för du får du ju några extra kronor i bästa fall.Skrattande

[mia-38]
0

Japp..och jag måste ända mina inkomster nu med efter den 1:a april. Så dår får jag inte lika högt bostadbidrag som jag ska ha för månaderna innan.

Men man undrar ju vad de sysslar med eftersom det tar två månder.

ingann
0

De har en handläggningstid på 8-10 veckor på f-kassan…  så inom 2 veckor bör du få besked:)

/Ingalill

ingann
0

Sen ska du nog ringa dem om ändringsblanketter så fort som möjligt för även ändringar och den årliga omprövningen har så lång handläggningstid…

/Ingalill

[mia-38]
0

Har redan den blanketten…*L* Ska bara skickas in med nu.

ingann
0

Låter bra:) Kom bara ihåg att fylla i datumet 1/4 så de inte tar lönehöjninen från mars *s* det misstaget gjorde jag en gång;p

/Ingalill

[mia-38]
0

Näää….det vet jag…*L* Har vart noga med att jag skrivit rätt uppgifter.

ingann
0

Glad När jag gjorde det felet så var det de gamla reglerna med att man fick betala tillbaka oavsett beloppet vid det slutliga bidragets uträkning… Nu slipper man ju om det är under 1200 som tur är:)

/Ingalill