Stödfamilj
Kan man bli stödfamilj till en 15-åring?
Och hur går man tillväga med det?
Jag funderar på att föreslå detta nu då sonens tjej bor mer och mer hemma hos oss längre tider.
Hon har till och med börjat ta hem sina tjejpolare hit.
Men hur kan jag gå till väga med detta utan att någon ska bli arg?
Visst..flickan fick pengar med sej till egen mat denna gången..men de slösar hon upp på tex att pierca sej.
Hon har ett antal paket nudlar med sej hit..och detta ska hon leva på till onsdag.
Nu har jag bjudit på mat hela helgen. Men kan inte mer nu.
Men jag känner att ska hon vara här så ofta och i så långa perioder så kan jag lika gärna vara stödfamilj och få någon kompensation för detta.
Någon som vet hur det går till?
De var på fest igår med och de drack lite. Flickan hade druckit en starköl och hon är bara 15. Vem har ansvaret för henne när hon är här??? Jag eller mamman..som fortfarande inte hört av sej och frågat om hon kan vara här.
Stödfamilj är det bara hennes mamma som kan ansöka om så vill du bli det får du försöka få mamman kontakta soc…
Har du tillåtit henne vara hos dig och mamman vet om det och inte har några invändningar så tror jag det är ditt ansvar under tiden hon är hos dig… säker är jag inte men jag tror det…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ahh,,så är det ja ingann. Jag kan inte ansöka om det utan det måste hennes mamma göra då.
Men oj.
Mamman har ansvaret rent juridiskt eftersom flickan bor hemma.Stödfamilj vet jag inte hur man blir men tror att det är soc som utreder men först måste de ju få veta att det kanske behövs.Ett moraliskt ansvar tycker jag ändå att du har då flickan vistas hos dig,på det sättet att du bör prata med hennes mamma om vad som händer.
Matpengar?Har du och flickans mamma kommit överens om det borde hon ge pengarna till dig så att de går till mat.
Nordann…ja det är nog så att jag har moraliskt ansvar över henne när hon är här då hon är så pass ung.
Det tillhör ju inte vanligheten att de är ute och festar.
Men fortsätter det och hon dricker mer så får jag ta det med hennes mamma.
Flickans mamma och jag har inte kommit överens om nånting gällande detta. Det hette bara det helt plötsligt att hon skulle vara här från fredag-onsdag och att hon köper sin egna mat. Men nudlar…det är ju ingen mat.
Undrar med…är det mitt ansvar att hon kommer iväg till skolan och sånt med då?
Hm,det är ju det som är det knepiga.Egentligen har du inget ansvar alls men tyvärr blir det ju i praktiken delvis ditt om flickan bor hos dig..
Ja jag tycker det är jätteknepigt.
Jag kan ju inte se till så att hon kommer iväg till skolan då jag redan är på jobbet sedan länge. Hmmm….
Men jag vet ju att hon går…men iallafall om man börjar fundera på vilket som är mitt ansvar under tiden hon bor här…
Jag vet inte om det är rätt eller fel men jag ser det hela som att hennes mamma har ansvaret var hon än är. Ja har hon släppt iväg sitt barn till dig så borde hon först prata med dig om det hela och vad de ska göra osv. Ang skolan och tider osv.
Hon kan inte bara ta för givet att du ska ställa upp och ta hand om allt vilket hon verkar göra. Ska dottern ha matpengar med sig är det ju pengar hon ska ge till dig för annars går de inte till mat är jag nästan säker på. Då är det ju bättre du får de pengarna och att du ser till att hon får det hon behöver få.
Jag skulle börja med att prata med hennes mamma….Något ansvar måste hon ju ta för dottern och när det gäller var hon är osv.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Tror du ska se till att mamman får hjälp.
Om man behandlar sitt barn som hon gör så har man en skruv lös.
Tycker jag…….
Håller med dej Mammzing.
Idag hoppas jag flickan gått hem till sej. Men jag tycker det är för j*vligt rent ut sagt. Mamman pojkvän (som skällde ut flickan för ett tag sedan) skulle sova hos hennes mamma och då ville hon inte vara hemma.
Men jag tycker det är lustigt eftersom han bor i trappan i jämte.
Kan det va så att flickan bara hittar på för att få vara hos oss???
Iallafall så har hon fått mat av mej två dagar….sedan har hon fått äta det hon köpt…dvs chips och nudlar.
Hoppas som sagt på att hon gått hem till sej idag.
Mia: Jag tycker du ska prata med mamman så du vet hur det ligger till. Vem vet, hon kanske inte vet ett dugg utan tycker att du är märklig som aldrig skickar hem hennes dotter… Tjejer i den åldern kan ju faktiskt hitta på en del saker för att få sin vilja igenom, inte för att vara elaka eller nåt för jag tror inte att de ibland är medvetna om vilka konsekvenser ett påhitt kan få, utan just för att få det som de vill..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja ingann….Jag tänkte jag ska prata med hennes mamma om det hela. Hon ska eventuellt börja på samma jobb som mej om nån vecka…så då kan jag ta upp det på ett fint sätt.
jag måste få klarhet i vad som händer snart…
Ja det är viktigt att du vet att mamman vet vad flickan håller på med och hur det hela ligger till.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!