Vid separation
Om ett par separerar brukar då mamman oftast få vårdnaden av eventuella barn i familjen?
Nej..Oftats har man delad vårdnad……
När jag fick min Ibbe så hade jag ensam vårdnad den första månaden tills vi kom till fam.rätten där hans pappa fick skriva på att det var han som är pappan till sonen. Då skrev vi även på ang. delad vårdnad.
I vissa fall där modern har dött under förlossningen har det kunnat bli väldiga problem med detta ang. vårdnaden. Pappan får tydligen inte bli vårdnadshavare hur som helst utan har för mig att detta måste godkännas ut av mamman…Och godkänner hon inte det så kan han ju då ta det hela vidare till rättegång där det beslutas då.
Det är nästan alltid så att mamman har först ensam vårdnad på barnet men det ändras ju sedan rätt så fort.
Så har man då levt tillsammans och man separerar ex. när barnet är några år gammal så har man då oftast delad vårdnad beroendes vad man har skrivit på för papper och kommit överens om. Men det vanligaste är delad vårdnad.
Min stora son har jag ensam vårdnad på. Men pappan krävde aldrig delad vårdnad, utan jag stor som ensam vårdnadshavare på papperen.
Även om man har ensam vårdnad så har den andre föräldern umgängesrätt. Sedan om jag har förståt det hela rätt så kan i vissa fall även barnet vara bosatt hos den andre föräldern som inte har vårdnad.
Vårdnadshavare får bestämma ex. vilken skola barnet ska gå på, vilken läkarvård barnet ska ha osv.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Tack Pia men om pappan vill flytta 70 mil bort hur kan de göra då?
Det är ju just detta att så länge han inte tar med sig barnen så kan han göra det. Men skulle han däremot ta med sig barnen och mamman skulle säga nej, ja då kan det bli svårt. Då har jag för mig att man kan förlora vårdnaden om det vill sig illa just pga att den andre föräldern inte har godkänt det hela.
Men skulle det vara så att de inte har delad vårdnad kan den som har barnen flytta hur som helt vart den vill med barnen utan att den andre har något att säga till.
Tack igen Pia, jag ska vidarebefordra svaren till de som det gäller!
Jeremina…Hoppas mina svar är till hjälp.
Sedan kan man alltid vända sig till fam.rätten om något inte fungerar för de kan hjälpa föräldrarna och barnen.
Tillägg till Pias inlägg..
Är man gift vid barnets födelse så har man automatiskt gemensam vårdnad som även gäller vid separation. Enda sättet att bli av med den är att själv avsäga sig vårdnaden alternativt att rätten beslutar om enskild vårdnad till ena parten. Men det ska starka skäl till att rätten ifråntar någon en vårdnad.
Annars är det som Pia skriver att mamman har ensam vårdnad om man inte är gifta och att mamman bestämmer om hon vill ge fadern gemensam vårdnad eller inte. Om den parten som barnen bor hos under en gemensam vårdnad vill flytta så måste den andre vårdnadshavaren godkänna detta även om det bara gäller till grannhuset. Flyttar man med barnen ändå så blir barnen oskrivna (de har alltså ingen bokföringsadress) i upp till 6 månader tills ärendet är avgjort. Det innebär att man inte kan få skola eller barnomsorg till barnet under tiden och att barnbidrag och underhåll eventuellt inte betalas ut.
Om den andre vårdnadshavaren inte besvarar folkbokföringens papper alernativt inte ens tar emot dem kan barnen skrivas direkt på den nya adressen. (så blev det för mig när jag flyttade)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Mina var ju "stora" 16, 19 och 20 när deras pappa flyttade.
Var aldrig nåt snack, bara att " Barnen skulle han lämna i deras hemmiljö"
Jo då, han lämnade dom. Betalar minimum underhåll till den minsta och skiter i dom andra.