Delad vårdnad
Hur gör Ni föräldrar..
Om du har ditt barn boende till 100% hos dig. Den andre föräldern betalar vårdnadsbidrag till dig 1200kr/månad. Om barnet skulle vilja sova hos den andra föräldern (som betalar), kostar det då pengar??
Förtydligar: Om min dotter sover hos sin far kostar det 45kr/natt ur mitt vårdansbidrag.
Är det rimligt att göra så?? jag har nog dåligt om pengar som det är och så kommer han och kräver det..
Snälla hur gör Ni???

Hm, lagligt sett har fadern rätt att dra av /dygn barnet vistas hos honim. Det vet jag att jag läst på FK:s sida.
Jag har ju inte samma problem då jag är helt ensam förälder till mina barn. Men förut hade jag och pappan gemensam vårdnad fast barnen bodde på heltid med mig och fadern betalade underhåll till mig. Fast jag och barnens fader var särbo med ett i andras tycke komplicerat förhållande så det är ju inget riktmärke direkt…
.
Däremot minskade vi aldrig underhållet oavsett om barnen någon enstaka gång sov hos pappa utan mig. Vi minskade inte underhållet då jag och barnen vistades mycket hos pappan en måndad heller…
Pappan hade betydligt bättre ekonomi än mig och ryckte ut med extra pengar ifall det krisade för mig. Antingen som lån eller gåva. Nada problem om en oförutsedd utgift kom eller att någon av ungarna behövde akut nya gummistövlar etc.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Tycker det är helt absurt eftersom underhållet är en sååå liten summa egentligen.
Men enligt fk så har han rätt att göra det.
Sen kan man ju tycka att det är knäppt för det är ju trots allt bådas barn och han skulle istället känna sig hedrad över att barnen vill sova kvar där.
Jag hade för mig att underhållsstöd beräknas utifrån att den andra föräldern har barnet/barnen varannan helg och att det alltså är om barnen är hos den andra mer än så som det är på tal om ersättning.Kolla gärna med familjerätten för det är meningen att båda föräldrarna ska bidra efter förmåga.
Den underhållsskyldige kan bara få avdrag på underhållet om barnet är där minst 5 sammanhängande hela dygn… då kan de få nedsättning med 1/40 per dygn…
Utdrag från f-kassan:
Om du haft ditt barn hos dig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn, eller under en kalendermånad minst sex hela dygn kan du enligt föräldrabalken få göra avdrag på underhållet för detta. Avdraget är 1/40 av det månatliga underhållsbidraget för varje helt dygn. En del av underhållsbidraget måste boföräldern få behålla för barnets fasta kostnader. Med ett helt dygn avses tiden mellan kl. 00.00 och 24.00. Det dygn då barnets vistelse upphör räknas som helt dygn.
Hela texten kan läsas här
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Det blir vid 1273:- i underhåll ett avdrag på ca 32:-/dygn och barn.
Mtt ex har hittills inte dragit av, men så fick han reda på att jag blev arbetslös och kom givetvis på att man kan dra åt tumskruvarna på mig ytterligare och har nu börjat begära avdrag, trots att han jobbar heltid samt har en sambo som gör det och vet att jag knappt har någon ekonomi alls.
Det man också ska veta är att den andra partern har rätt att göra retroaktivt avdrag 3 månader tillbaka och det blev en ordentlig smäll för mig kan jag säga, jag kommer denna gång få mitt underhåll minskat med över ett helt barns underhålls summa eftersom FK måste fatta beslut och avdraget samlar sig på hög innan de drar en jättestor summa direkt.
Personligen tycker jag att FK har helt felaktiga regler gällande denna rätt till avdrag för det är den som har barnen boende hos sig som drar tyngsta ekonomiska lasten oavsett underhåll, pengarna räcker inte till så dyrt som mat och allt annat är idag.
Dessutom är det den som har barnen boende hos sig mest som drabbas av vab, skolans studiedagar och allt annat som gör att man kanske måste vara hemma från arbetet och på så sätt förlora inkomst. Jag har då inte sett att FK låter oss få extra underhåll då det händer.
Mitt ex blev till och med dömd i tingsrätten att betala extra underhåll, vilket han struntat i totalt och nu gör han då dessutom avdrag och FK bryr sig inte om vad rätten bestämt utan bara de 1273:- de ska kontrollera.
HELT SJUKT, ibland önskar jag att jag varit bosatt i USA, för då skulle inte mitt ex kunna smita undan sina skyldigheter hela tiden. Som vanligt i det här landet sparkar de på dem som redan ligger. Jag personligen har inte ens 8000:- i a-kassa netto att leva och försörja barnen på.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Jag tycker väll att pappan INTE kan kräva pengar för att han vill ha sitt barn en natt i bland, eller om barnet vill va hos pappan en natt i bland, vill han dra av dom pengarna för att han har sitt barn tycker jag att han inte borde ha henne, för då hade jag sagt "din snäla jävel kan du ens inte ha din dotter EN natt ibland om jag inte går med på att dra av de 40-50 kr, hur snål får du vara, då känns de ju som om du inte vill ha henne alls." något sånt.. 
den som har barnet betalar nog mer än 1273 kr i månaden!
Jag har inte råkat ut för detta då jag har barnen på heltid…
Jag kan förstå att man får göra en viss avdrag efter ett antal dygn, men inte vid ex. en helg.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Jag har min dotter halvtid och går på a-kassa det finns inte en chans att jag skulle ha råd att lägga ur 1300 i månaden på henne.
Oj,vilka dåliga regler.Då verkar det smartast att barnen bor hos båda föräldrarna,då kan du få utfyllnadsbidrag utifrån din inkomst.Det blir mer rättvist med kostnaderna om man gör så.
#5 har han dem mer är 5 dagar i sträck då? om han har barnen tex varannan helg eller varje helg eller liknande så kan han inte dra av… (mitt ex försökte detta när han hade sonen en helg men han lyckades inte få igenom det)
har han dem däremot mer än 5 sammanhängande dagar så kan han dra av 1/40 per dag han har dem..
vad hans sambo har för inkomst tycker jag är ganska ovidkommande då det inte är hennes plikt att försörja era barn.
betalar han inte det underhåll rätten bestämt så kan du driva in det genom kronofogden, men är det inte så högt belopp så är det inte lönt det eftersom du får betala handläggningskostnaderna för det… fk kan bara betala ut det som är reglerat i lag, dvs 1273 kr/barn…
/Ingalill

Livet blir inte riktigt som man tänkt sig… tur att det finns en regel om hur många sammanhängade dagar det ska vara.
Situationen har förändras radikat och dessutom till det sämre.
Dotter får nu 800kr rakt in på kontot - de övriga 473kr tar han ut för att hon bott där. Sedan påstår han att han sticker till henne någon hundring hit och dit.. så i slutet blir det att hon fått lite drygt 1200kr.. och inte ett öre är mitt - utan öronmärkt till mig… så då kan jag teoretisk skicka henne och helg- + veckohandla för det beloppet..
Jag nämnde detta för honom och han blev väldigt piss på mig…
Min inkomst.. tja jag skulle nog inte kalla det inkomst.. de som kommer från ett annat land eller har soc bidrag har mer än mig.
Men han skall få det hett om öronen, mitt personliga ombud skall ringa honom… kan inte låta bli att le:)
#12 Hur gammal är dottern? Underhållet är ju inte tänkt till att vara barnets fickpengar eller sparpengar utan som en hjälp för boendeföräldern att kunna försörja barnet. Alltså en hjälp till att barnet har tak över huvudet, mat på bordet och kläder på kroppen…
Ett barn kostar ju betydligt mycket mer än vad underhållet är.. Har man underhåll i 18 år för sitt barn så betalar den andre föräldern 275 000 kr för barnet medan beräkningarna för vad ett barn kostar under 18 år är ca 1 miljon kr (enligt swedbanks analys från förra året)…
/Ingalill

#11 Han har 6 dygn precis på en kalendermånad, alltså har han rätt att dra av det eftersom reglerna säger 5 dygn i sträck eller minst 6 dygn utspritt på kalendermånad. Han har dem varannan helg fre em - mån morgon.
Många tycker att det låter löjligt när jag gnäller på ett avdrag på 32kr per barn och dygn, men är man arbetslös så förlorar man massor på det. Och dessutom var det regeln om att han fick dra retroaktivt i 3 månader som slog hårdast.
Håller med om att det inte är lnt att driva in via kronofogden när det är lite pengar, men j-gt dåligt att inte det finns annat sätt att få pengarna för på detta sätt slipper han ju undan och visar att han varken har intresse för barnens bästa eller respekt för vad en Tingsrätt dömmer. Jag tycker att Tingsrätten skulle dömma avgift på det så att det svider om man skiter i domslut och blir mycket dyrare. Då kanske de skulle sköta de betalningar de blivit tilldömda.
Som jag tidigare sagt så tycker jag FK borde tänka sig för lite med rätten till avdrag just med tanke på att det slår ekonomiskt hårdast på dem som har barnen mest gällande sjuka barn mm. Inte sjutton skulle ju mitt ex säga att han struntar i avdraget eftersom jag fått vara hemma med sjuka barn en viss månad.
Vi kanske skulle göra en protestskrivelse till FK och bla påpeka det som Ingann säger ovan #13 gällande hur mycket barn kostar kontra underhåller och barnbidraget=)
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
#14 Försäkringskassan kan ju tyvärr inte göra så mycket även om de skulle vilja utan de är tvingade att följa regeringens beslut… Så det är väl Göran Hägglund, socialministern, som bör se över reglerna…
Och de vet vi ju vad de tycker inom denna regeringen
(Sparka på dem som redan ligger… *nån som tror jag röstar på högern?*
)
/Ingalill

Någonting skulle man ändå vilja försöka göra, det kanske åtminstone kan hjälpa andra i framtiden även om det är kört för oss just nu.
Sår man tillräckligt med frön, borde man ju få ett ståtligt träd någongång.
Tänk så många som går med samma funderingar och har svårt att få ekonomin att gå ihop. Tyvärr drabbar det ju alla våra barn i slutändan om vi inte har tillräcklig inkomst.
Socialministern alltså, jaha lika bra att gå på rätt person direkt
Bettan: Ja, nåt behövs verkligen göras! Som det är nu inom många områden som gäller ensamstående, barnfamiljer generellt, sjukpensioner, ålderspensioner, skola och omsorg mm gör att vi snart kommer ha samma uppdelning som tex USA mellan fattiga och rika 
/Ingalill

jag har tvärtom uppmuntrat mitt ex att begära avdrag när hon är där tex på sommarlov i tre veckor, men han orkar inte krabba med papper, Det blir ju ändå mindre kostnader hemma, är inte dottern hemma så gör jag inte riktig midda tex utan äter pasta bara, och inget fredasgodis behöver jag köpa, jag brukar skicka med dottern lite extra pengar när hon är en vecka hoss pappa så hon kan stå för lite själv då. men jag kan förstå att det kan slå hårt på en redan snäv ekonomi,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.