En som rymmer
Har ju en son som blir fyra år till sommaren som har börjat rymma. Så här gäller det att ha ögonen öppna och se till att dörren är låst osv.
Har ni haft liknande problem med era barn när de har varit så här små och hur har ni löst det hela??
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Hej!
Nja inte att dom rymmer på det sättet. Men min dotter är helt hopplös. Hon drar iväg med sin kompis lite överallt. Jag brukar för det mesta vara med ute men ibland när man står och pratar med någon så passar dom på att sticka iväg dit dom inte får.
Tror inte hon tänker på det på det sättet att hon ska rymma eller liknande utan hon vill cykla till kullen och då gör hon det utan att säga till mig för hon tycker inte att det är så långt bort.
Jag förstår att det är jobbigt för dig att behöva låsa dörren, och ha koll hela tiden.
Tror du inte att han bara är väldigt nyfiken på omvärlden och vill ut på upptäcksfärd?
Packa matsäck och följ med på hans äventyr. Det skulle han nog tycka var roligt. :)
Helt klart är han nog nyfiken och kanske inte inser att man kan tappa bort mamma om man sticker på det sättet.
Jag brukar följa med han ut, men gillar inte att han smiter hur som helst då vi inte ska vara ute.

Jennifer rymde vid två tillfällen när hon var 3-4år, första gången till mina föräldrar. De fick köra hem henne direkt eftersom jag inte ville att hon skulle "belönas" genom att få stanna kvar där när hon smitit dit.
Andra gången stack hon med sin cykel när A skulle vara hemma med henne och jag skulle ut och gå med syrran. Då tog hon sig på cykel ganska långt på cykelvägen som gick längs med huvudvägen genom hela Skutskär och som är väldigt hårt trafikerad, det är nämligen riksväg 76. När A hittade henne var hon själv så rädd att hon grät och sedan dess har hon aldrig rymt igen. Hon hade kommit på att jag inte givit henne en kram när jag gick på promenad och skulle åka efter mig för att få den.
De kan de små liven!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Nä, har ingen erfarenhet av rymlingar. Så jag har inga bra råd till dig Pia. Men låsa dörren är nog ett bra alternativ (om han nu inte kan låsa upp förstås, då får det väl bli till att sätta en hasp högt upp.)
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Här är den ren trots eller nyfikenhet som får sonen att dra iväg. Jag får låsa dörren men han kan låsa upp den så det gäller att även stänga "locket" till låset.
Kim var sån… Han lärde sig direkt att man kunde släpa en stol till dörren och låsa upp eftersom det inte fanns nån kåpa men det satt skruvar brevid låsvredet så jag skruvade ut den ena lagom långt så att det inte gick att vrida upp det:)
Det var även effektivt då exet inte lämnade tillbaka nyckeln på flera månader så jag behövde aldrig oroa mig för att han skulle komma in nån natt på fyllan trots att jag sa nej när han ringde;P
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja man får ha sin knep till det mesta. Nu har det varit lungt, men man vet alldrig hur länge det varar innan han får spring i benen igen…..