Var surfar era barn på internet?
För ett tag sedan så lästa jag i tidningen om "säkra" sajter.
Var surfar era barn när de är på internet? Hur mycket vet ni om var de är när de är på internet?
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Mina spelar mest cs och annars så är de på sajter som Habbo, Facebook, Betsson osv..
Jag tror jag har ganska bra koll på vad de gör. De har aldrig något emot att jag kollar igenom deras historik od och jag har lösenorden till deras sajter så jag kan kolla deras meddelanden om jag vill..
Får de knäppa mejl så berättar de alltid det för mig så jag kan åtgärda det.
Ett exempel var för några år sen så hade Kim och några kompisar varsin sida på Vilda webben. Efter en stund började de prata med en tjej som enligt profilen var 10 år och hon skrev barnsligt… Efter ett tag blev messen konstigare och konstigare och hon började fråga Kim hur stor snopp han hade, om den växte när han rörde den, om han ville visa sig i webcamera..
Jag anmälde det till Vilda Webben som kollade upp henne och det visade sig vara en 41-årig kvinna i Norrland som hade kontaktat flera småpojkar genom Vilda men som tur var så hade hon inte lyckats få någon att träffa henne irl iaf…
Då fanns ingen lag mot grooming så hon slapp straff men för mig blev det en jättetydlig väckarklocka till att ha koll på vad barnen gör på nätet… Barnen vet att jag kollar dem för deras säkerhets skull så det är väl en anledning till att de inte protesterar:)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Mathilda är ju bara 5 och ett halvt så för hennes del så är fortfarande Bolibompas hemsida favoriten tillsammans med spelsidan spelo.se.
Jag försöker ha ett öga på vad min son gör. Oftast talar han om för mig om det är något som har hänt och jag kan kolla upp det då, för han vet att mamma kan man lite på och ska säga till när det gäller sådan här saker.
Den lille är ju inte än i "surfåldern" så det är än så länge lugnt.
Ingann: Fy vilken upplevelse det där måste ha varit….41 åring som spelar tioåring….Ja man blir ju ena lite rädd.
Det problemet jag har oftast med stora sonen är att han säger att hans vänner vet att det inte finns några "pedofiler" och att han då inte tror på mina ord. Man behöver inte vara rädd osv. Men jag försöker gång på gång få han att inse att man vet alldrig vem som är det för de kan som sagt spela att de är barn. Han har väldiga probem med att inse att saker kan hända även de som är försiktiga.
Pia: Ja, när man tänker på pedofiler så tänker man nog automatiskt att det är karlar men men det finns faktiskt "tanter" också
Jag har så svårt att tänka mig hur man ens kommer på tanken att göra nåt med barn… Skrämmande är det..
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ja det är skrämmande och sjukt!! Jag kan inte heller förstå att vissa kan vilja utsätta barn för sådant.

Min äldsta dotter kollar på mattemästaren.se, 8 sidor och några fler sidor som läraren rekommenderat att de kan träna glosor mm på,
Hon har faktiskt facebook också och så kollar hon på youtube och några spelsajter som spela.se, bellasara och så pollux.
Min yngsta kollar på spela.se och sedan är det mest pc spel som Kalle Kunskap som gäller.
Jag kollar också historiken och pratar ganska mycket med Jennifer om att man ska vara försiktig och inte tro på allt samt vikten av att inte göra någon annan ledsen på ex chatt osv. Hennes fb har jag ställt in noga så att bara hennes vänner kan se det hon gör och säger hon att någon gör något olämpligt blockar jag den personen omedelbart.
Det är svårt tycker jag, man kan ju inte skydda sina barn mot allt och internet är lömskt.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-