Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: 01-föräldraskap
Läst 2552 ggr
quinn
0

ingen tel= ingen kontakt med sonen...??

i februari flyttade min yngste 13 årige son till sin far då soc tyckte det för han hade problem med skolan mm.  Hans far är arb. lös o alltså hemma o kan se till att pojken kommer till o från skolan medan jag jobbar skift.

Min sons boende gick från att ha eget rum till att nu bo på en madrass i vardagsrummet som han delar med sin far då hans äldre bror har lagt beslag på sovrummet o lever ett helt annat liv.. dygnsmässigt.  Detta skulle vara bättre enligt soc. för vem vet när de får en större lägenhet?    Jag har min son var 3e helg däremellan har jag knappt ingen kontakt med honom. vet inte om han är i skolan.. om han är frisk el sjuk. de har ingen telefon. fadern har en mobil men vi är inte de bästa vänner o han ringer ALDRIG mig o berättar ngt utan jag får ringa om jag vill ngt. men inte säkert att han svarar.

Jag köpte en ny mobil till min son för 2 mån.. på ngt mysko sätt som jag inte förstår försvann laddaren på en dag. han var på läger o glömde en laddare där. men det är hans fars..?? mkt konstigt. denna laddare finns sen dess hos nån klasskompis… på möten i skolan känner jag mig som en idiot för jag fattar ju inget eftersom jag inte vet nåt när pojken är isolerad på ngt mysko sätt.      vet inte vad jag ska göra för att få större kontakt med honom emellan umgängesdagarna..

ngn??

Mirjami-78
0

Har ni delda vårdnad?? I såfall om jag nu kommer rätt ihåg/har fått rätt info så har du rätt att begära mera kontakt med din son. Sedan är är det nog även pappans skyldighet att medverka till en fungerande kontakt mellan er två…Har jag för mig.

Sen tycker jag att du ska ta upp detta med soc. och i frågasätta om det verkligen är ett bättre lösning detta för din son.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
0

Ta upp det med familjerätten!  Jag har känslan av att ni har gemensam vårdnad (du skrev inget annat iaf) och då har du rätt att ha full insyn i sonens leverne och skolgång.

Att socialen tycker det är bra att sonen sover ständigt på en madrass på ett vardagsrunsgolv torde strida mot barnkonventionen, som Sverige förbundit sig att följa, och ska genast rättas till. Barnkonventionen utgår ALLTID från barnets bästa och det kan aldrig i h*lvete vara det bästa för ett barn att bo på ett golv och vara avskärmad från sin mamma!

Pappan är dessutom skyldig att arbeta för ett bra förhållande mellan dig och sonen vilket han inte heller gör genom att inte informera dig om något…

Så familjerätten på tisdag är mitt råd! Ge dig inte heller med att de ska titta på saken utan kräv att få tala med socialchefen isf.

Gör de inget för att rätta till förhållandena omgående så bör du anmäla soc till socialstyrelsen. Det gäller din sons välbefinnande…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

quinn
0

jodå,,, vi har gemensam vårdnad..  han har oxå skrivit på ett kontrakt som soc kallar privat emellan oss.. att han ska informera mig om saker o ting..  men har man ingen telefon så lär ju inte det hända.  nu är han dessutom sur på mig för en sak gällande ett vxt barn.  Ja jisses.

men som sagt… kan man gå till familjerätten o få dem att tvinga fadern att skaffa hemtelefon så att jag får tag i min son eftersom han inte anv mobilen jag köpte till honom…?? näe tror inte det.

ingann
0

#3 nä, men du kan se till att de tvingar honom se till att du får ha kontakt… kanske genom att han ser till att sonen ringer dig dagligen eller så ofta du anser dig vilja ha kontakt… har inte pappan en mobil så finns det väl alltid grannar eller telefonkiosker…

/Ingalill

martdat
0

tycker det låter som att det är bättre att sonen flyttar hem till dig i stället, o att han får en kontaktperson elr nått som hjälper honom att komma till skolan när du är iväg o jobbar,

låter ineg vidare om en son har ett eget sovrum o pappa o din som ligger på madrasser, märkligt,

hadde vart normalare tycker jag om pojkarna delat rum o har egna riktiga sängar,

det måsste man väll kunna kräva att ens barn har en egen säng, ang telefon så är det inte mycket att göra, kan ju inte tvinga folk att ha telefon, men kanske att sonen kan låna någon telefon på skolan så att ni kan pratas vid i allfall varge vecka? o laddare måsste väll pappan kunna fixa en ny,,

skumt om soc tycker att pappa vore bättre att ha honom för att han är arbetslös, meningen är väll ändå att han ska hitta ett jobb??? ska sonen flytta ijen då när pappa får jobb?

jag skulle ta upp detta med soc, gruppledaren, hoppa över handläggarna, de verkar ju inte så smarta,inte om jag utgår från avd jag läst här,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

ingann
0

#5 precis! går man på soc så är man ju faktiskt skyldig till att söka jobb hela tiden och ta vad man än blir erbjuden….

/Ingalill