Snälla hjälp!!
Fick nyss reda på att det är slut mellan sonen och hans tjej. Det har vart på G ett tag nu. Och nu är det så.
Hon skrev ett sms till mej och bad att jag ska försöka prata med honom för han har mycket inom sej som måste ut.
Att han har börjat inbilla sej att han ser och hör saker….hans självförtroende är i botten och han klandrar sej själv i allt.
Jag har nu försökt att prata med honom men han vägrar.
Vad ska jag göra som förälder i detta fallet??
Jag ska iallafall ringa en psykolog på måndag till honom…han behöver prata med en utomstående.
Men hu ska jag bete mej som hans mamma när han absolut inte vill prata?????
Tråkigt det där.
Tror att han vet att du finns där om han behöver prata. Går han med att gå och prata med en kurator/psykolog så är ju det bra.
Det är kanske så färskt att han själv måste få landa lite innan han pratar om det.
Se bara till att finnas där och vill han inte prata med dig nu så tjata inte.
Hej liwa.
Nä jag har sagt till honom att jag finns här om han vill prata.
Det handlar inte bara om att tjejen gjort slut tydligen. Fick reda på lite mer från henne genom sms.
Han ser saker och hör med. Bland annat en elak gubbe under sängen som säger saker till honom. (han är medial som jag och ser och känner saker)
Och han har självmordstankar.
Jag frågade honom om han har självmordstankar…och han nekar givetvis.
Detta är hemskt för en förälder att ens barn mår så dåligt och inte kan prata.
Men jag ska beställa tid till psykolog på sjukhuset och han går med på detta.
hmm… tänkte att du kanske kan prova att kontakta ett medium som kan hjälpa honom att få kontakt med andra sidan och hur han ska stänga av. En psykolog kanske ser det på fel sätt och ger honom en felaktig diagnos.
Inte för att det är fel med psykolog men om han nu ser och hör saker från andevärlden så kanske det kan vara ett alternativ med ett medium. Eller kanske prova bådeoch om du har råd.
Vi testar med psykolog i början. Han behöver inte säga att han hör röster och ser andar. Jag tror inte att det är där problemet ligger egentligen.
Vill han sen så kan vi kontakta ett medium om det fortsätter.
Han har inte sagt det till mej utan jag fick reda på detta genom hans tjej.
Jag frågade honom om han ser andar…men det gör han inte, sa han.
Men han vill inte prata om det till mej…
Tyvärr tror jag att din helg kan bli lång.
Jag vet, jag har haft en son som kännde så här när tjejjen gjorde slut.
Tack och lov: Han såg inte syner och hade inte självmordstankar.
Men det blev drygt ändå för han var ilsken och arg istället. En ganska vanlig reaktion.
Om jag var som dej så skulle jag kolla telefonnummer till psykakuten.
I ett sånt här läge kan dom må dåligt snabbt.
Var beredd att åka in om han inte mår bra.
Var där för honom, kramas och HÅLL KOLL!
Det här kommer att hända fler gånger i hans liv.
Sen när det har lugnat sej lite, prata, älta å bearbeta.
Att se till att han får kompetent psykhjälp är bra.
Medium tror jag inte på i nuläget.
Lycka till. Kram.
Mia….Jag hoppas att det ska ordna upp sig och att du får hjälp för sonen snart. Inte lätt det där alla gånger……
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Oj Mia, det lät inget vidare
Hoppas han går med på att du får beställa tid hos en psykolog till honom! Ring BUP och prata med dem för där kan de ju gå tills de fyller 20.. Tyvärr får du ju inte beställa tid utan hans medgivande men blir det värre måste du åka in till psykakuten. Men det bästa är om han kan öppna sig för dig…
Att ha självmordstankar är riktigt allvarligt.
När R hade sin senaste svåra svacka så hade han självmordstankar, vilket BUP "glömde" tala om för mig:( Det enda de sa var att han kanske behövde läggas in och att de var oroliga för honom.. Att han hade självmordstankar fick jag veta först 3 veckor senare och gissa om jag gick i taket? Det är det absolut viktigaste de måste berätta för föräldrarna! Andra saker i terapin behöver de inte avslöja men såna stora, viktiga saker måste man ju veta så man kan hålla koll!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tack alla för era svar.
Ja ingann..han går med på psykologkontakt. Så jag ska ringa nån imorrn om detta.
Han säger att han inte har självmordstankar…men varför skulle hon säga det om det inte stämde?
Så jag tar detta på allvar i allra högsta grad. Man ska inte nonchalera en sån sak.
Hur kunde BUP "glömma" att tala om en sån viktig sak????? Man behöver ju veta för att kunna hjälpa rätt.
Mia: Vad bra att han går med på det! Det innebär ju att han erkänner inför dig att han mår dåligt och kan då ta åt sig hjälpen mycket bättre:) Att han nekar till självmordstankar kan vara att han inte vill oroa dig. Förhoppningsvis öppnar han sig för en psykolog.
Ja du, det undrade jag med… De försökte först säja att de har tystnadsplikt men det tog jag ur dem på en gång eftersom R inte är myndig. Det är jag som är vårdnadshavare och har det yttersta ansvaret om något skulle hända…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner