Vi ensamstående
Jag sitter här och funderar på det kommande valet till hösten.
Finns det någon parti som tänker mera på oss ensamstående?? Eller är vi helt bortglömda, för de är ju oftast så att har man bara en inkomst att leva på så blir det svårare, eller vad säger ni om det hela??
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Bortglömde Pia! Snacka om katastrofläge att vara ensamstående samt arbetslös elr sjukskriven….man kan lika bra sätta sig ute på gatan med barnen direkt!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Bettan: Lite så känner jag med. Denna regering som är nu sparkar på dem som redan ligger känns det som, men vet inte om det blir bättre med regeringsbyte heller…..Men klyftorna ökar och värre lär de ju bli. De som inget har kommer verkligen inget ha heller…..Utan det blir nog gatan.
Blir det inte regeringsskifte så kommer fattighusen behöva införas igen… Alliansen tänker bara på arbetare, och då helst höginkomsttagarna, och skiter totalt i oss som inte kan arbeta! Arbetarna får lönehöjningar, sänkt skatt, företagshälsovård, reseavdrag osv.. Vi sjukpensionärer får sänkt pension, bibehållen skatt och inga avdrag för alla de resor vi måste göra till specialläkare osv samtidigt som alla övriga avgifter som hyra, el, mat ökar…
Nä, om alla politiker provade på att leva på en garantipension 1 år så skulle de aldrig överleva…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ingann: Ja det har blivit skrämmande sämre under denna regering. Sen finns de ju inga jobb heller men de som har har det väldigt bra, men vad händer den dagen man inte längre har……Joo det blir nog gatan.
Pia: precis! det var någon politiker som skulle prova att leva på existensminimum förra året läste jag då, 1 vecka skulle den prova.. Enligt vad den sa efteråt så var det inte så svårt att klara sig…
Tacka f*n för det! Vad är 1 vecka??? Jag kan klara mig helt utan mat i en vecka men sen då? Fortsätter jag vara utan mat så dör jag till slut så 1 vecka visar ingenting… Hade de provat en månad eller 2 så hade det nog låttit annorlunda…
Politikernas månadslön är ungefär lika hög som min årsinkomst… Skulle vilja se dem klara sig 365 dagar på en 30-dagars-lön 
/Ingalill
Ingann: Jag tror det bara säger att det klarade av den där veckan…Är tveksam om de verkligen testade på nämligen…..Sedan det kanske är lätt att testa så en vecka om de har kylen full med mat m.m innan just den veckan…..
Nee politikeran vet nog inget om de "riktiga" liven för de har ju så det klarar sig och mycket mer…Ingann: Vi kan bli politiker, skapa en ny parti!! Ja det räcker ju att vi kan prata och tjata så kommer vi långt med det
Och pengarna rullar in…..
Haha ja, det gör vi
Bara att lägga fram förslag som hjälper de mest utsatta skulle ge många röster 
Och vi får prova på hur det är att vara rik! 
/Ingalill
Jag velar fram och tillbaka hela tiden mellan ALLA partier.
Visst tänker denna regering mest på höginkomsttagarna men på ett sätt så har de även fått ut massor med folk i arbete som har kunnat jobba men varit för lata för det innan. (ja visst på bekostnad på de som absolut inte kan arbeta) men vad ska man göra när systemen utnyttjas?
Jobb finns det om man bara vill, kanske inte det man är utbildad till eller önskar jobba med men det finns.
Socialdemokraterna lovar mer i underhåll och barnbidrag men är bidrag det rätta? Jag får ju hellre några hundra mer i lön än i bidrag men det är inget parti som tänker på det.
De rödgröna vill höja bensinskatten och det drabbaar mig väldigt mycket då jag MÅSTE ta bilen till jobbet. Har knappt råd nu med bensin,hur ska det då bli om dom höjer mer?
Väldigt svår fråga vilket parti man ska rösta på. Det får nog bestämmas när man väl kommer dit och måste lägga lappen i lådan.
Hur tänker ni när ni resonerar om de olika partierna?
Vilket parti gynnar oss ensamstående låginkomsttagare mest?
#8 var har du fått ifrån att de fått ut fler i arbete? det har aldrig varit så hög arbetslöshet som det är nu..
vad de gjort är att tvinga sjuka människor ut i total fattigdom istället för att få sin sjukersättning som de nätt och jämnt överlevt på innan..
jag känner flera stycken som blivit tvingade att gå denna API eller vad det heter som mår så psykiskt dåligt att när de kommer hem från sina 4 timmar så klarar de inta av ens det mest basala som att laga mat åt sig själv! En tjej har tom fått placera sin dotter i familjehem för hon mår så dåligt efter sina arbetstimmar att hon inte kunde sköta sitt barn!
Och titta bara på tjejen som legat i ecmo-maskin pga svininfluensan.. hon svävade mellan liv och död i evigheter, förlorade barnet hon hade i magen, har kraftigt nedsatt lung- och hjärtfunktion, har svårt att kunna resa sig ur både säng och stol, kan inte gå mer än några 100 meter med rullator osv och har blivit av med sin sjukpenning!!!
Höja bensinskatten gör väl inte så stor skillnad för en arbetstagare? Ni har ju fått sänkt inkomstskatt… Då är det värre för dem som är gamla eller sjuka och är beroende av bilen för att kunna ta sig på tex läkarbesök.. De har minsann inte fått vare sig marknadsmässig höjning av pensionen eller någon skattesänkning 
Att du hellre får några 100 mer i lön än i bidrag förstår jag om du tänker enbart på dig och dina barn… De barn som har arbetsoförmögna föräldrar glömmer du helt bort eller så tycker du inte de är värda lika mycket som dina barn…
Var finns de jobben du pratar om? Här finns det inte ett enda ledigt jobb.. Inte ens som gatusopare! Enda sättet att få jobb här i trakterna är att splittra familjer för det finns inga jobb inom pendlingsavstånd heller…
Du får ursäkta att jag låter irriterad men jag fattar inte hur man kan gå på vad alliansen försöker lura i folket.. Vinner de valet så kommer nog sverige att bli ett land med fattighus för oss sjuka och för pensionärer.. Min smärtgräns är nådd för länge sen! Utan höjning av sjukersättningen eller höjt underhåll/barnbidrag så kommer jag inte ha råd att bo kvar i min lägenhet vid nästa hyreshöjning eftersom min ena son fyller 18 då och jag förlorar bostadsbidraget för honom.. Då blir alternativet att flytta till en etta eller liten 2a med mina barn, kasta ut 18-åringen på gatan eller placera ut dem i fosterhem och själv sätta mig i en etta…
Skulle du önska något sådant för dina barn?
/Ingalill
Jag HOPPAS VERKLIGEN att det blir regeringsbyte.
Annars kan man slänga in handduken och sätta sej på gatan med en gång.
Mia: precis… genom att bara höja inkomsten så är det bara de som har ett jobb som får en värdig levnadsstandard för sig och sina familjer medan med höjda barn-bidrag/underhåll så får alla barn det lite bättre..
tyvärr så verkar de som har ett arbete/klarar av att arbeta bara se till sig själva medan vi som inte har något vill göra det bättre för alla… men så har det ju alltid varit iofs.. de fattiga delar med sig av det lilla de har medan de som har mer än de behöver bara vill roffa åt sig ännu mer 
Jag fick ett brev från kfm härom veckan om mina studielån men jag fattade inte hur jag skulle fylla i pappren så jag ringde upp dem för att lämna inkomstuppgifter… när han kollat upp vad jag hade så var hans kommentar: Det finns absolut inget att ta av dig, vi borde ge dig pengar istället för att försöka driva in…
hur ofta säjer en fogde nåt sånt?
/Ingalill
Jag tycker det är bara bra om det skulle höjja barnbidraget m.m för som du skriver Ingann….så får alla delen ut av den oavsett om man jobbar eller inte och det är de som inte KAN jobba som egentligen har det största behovet ut av det, just de som lever på nästan inget ofrivilligt. Sjuka kan alla bli så även om man idag kan jobba så vet man inget om hur det kommer vara om ex. 5 år, så en dag sitter man kanske där själv.
jojoj det var verkligen inte min mening att få er upprörda. Som jag skrev så menar jag att de har fått ut väldigt många arbetsföra i arbete MEN det är inte snällt mot de som absolut inte kan arbeta.
Det är så svårt att få det bra formulerat när man skriver.
Om jag fick välja så skulle barnbidragen inkomstbaseras så de som verkligen behöver det ska få. Och de som bara spar det lika gärna kan vara utan.
Ja jag har jobb och självklart vill jag klara mig utan bidrag. Däremot tycker jag inte att Ni som inte kan jobba eller inte har något jobb ska bli utan bidrag.
Jag förstår att arbetslösheten är högre nu när de dragit in sjukpenningar m.m men kan säga som så att socarna har gömt undan alla dessa genom olika bidrag innan så arbetslösheten har varit hög innan oxå.
Jag står inte på någon speciell sida i det här tycker att ALLA partier har både bra och dåliga argument och det är det som gör det så svårt att välja vad JAG ska rösta på.
Jag tycker att det är fruktansvärt att man ska behöva leva på bröd och vatten och jag kan säga att även om jag har ett jobb så har jag knappt en krona över till mat m.m.
liwa: oj… det lät nog mer agressivt än det var menat:)
men du har helt fel, enligt mig, när du säjer att sossarna gömt undan arbetslösa genom bidrag.. vad de gjorde var att förstå dem som mådde dåligt till skillnad mot borgarna som inte ser utbrändhet, socialfobi osv som någon sjukdom utan kastar ut dem till socialbidrag och i många fall på gatan för att de inte klarar av att jobba och betala sina räkningar… borgarna påstår att du fått fram massor av nya arbetstillfällen, vilket inte är sant eftersom de plockar bort dem som går på API, arbetsträning, lärling osv från den öppna arbetslösheten… API och arbetsträning är inga arbeten..
det är ungefär samma sak som att säja att det bara finns så många barn i sverige som de som är inskrivna på dagis/skola och räkna bort dem som är hemma med sina föräldrar istället för dagis..
borgarna vill inte ens låta cancerpatienter vara sjukskrivna mer än ca 2 veckor efter avslutad strålning/cellgiftsbehandling.. jag har pratat med flera som genomgått det och blivit utkastade från f-kassan efter 2 veckor.. och det här ska vara ett välfärdssamhälle!
att inkomstbepröva barnbidragen är något som verkligen skulle behövas.. något som även är inlämnat luntor med tusentals namnunderskrifter på till regeringskansliet men som de inte ägnat ens ett ögonblick till innan de avfärdat det..
de flesta skulle nog vilja ha ett jobb där de klarade sig utan bidrag tror jag;) många med mig skulle vilja ha ett jobb av flera anledningar än pengar också.. skulle nån vilja anställa mig bara på halvtid så skulle hela mitt liv förändras.. jag skulle nästan fördubbla min inkomst och min panikångest skulle förbättras av den sociala kontakten man får på en arbetsplats.. men tyvärr verkar det helt kört för mig:( jag, arbetsförmedlingen och försäkringskassan gick igenom varenda företag inom 10 mils radie här för att hitta en arbetsprövningsplats några timmar i veckan men ingen vill ens ha mig gratis… skulle min skada förvärras under arbete så gäller inte några försäkringar sa alla…
kanske har de rätt men det känns skit att höra det;(
jag vet inte heller vilka jag ska rösta på men jag vet att det inte kommer vara något parti inom alliansen iaf:)
/Ingalill
En liten betraktelse från mitt arbetsrum. Tiden som varit/är som arbetslös har ändrat mina åsikter om i alla fall en sak. Jag har alltid varit en av de som tyckt som Sahlin sa nämligen "att det är häftigt att betala skatt." Jag har alltid varit av åsikten att det är en bra sak eftersom man får det tillbaka så att man kan klara sig om det krisar. En bra tanke med andra ord.
Tyvärr är det så att min vilja att betala har minskat radikalt.. För hade ni frågat mig för två år sedan om jag kunde tänka mig att arbeta svart hade jag helt klart svarat nej. Man kan överleva på A-kassa, men inte leva på den. Hade jag inte själv varit förutseende nog att skaffa mig en försäkring som vid arbetslöshet betalar mina huslån i ett år hade jag och Mathilda stått på bar backe. Inget hus och hyra får du inte göra utan jobb.
Vad den nuvarande regeringen givit mig som tack för all skatt jag betalat in är så mycket ångest och självmordstankar att jag idag går hos psykolog en gång i veckan för att få ordning på själslivet. Och ett självförtroende som är fullständigt kört i botten.
Så frågar ni idag om jag kan tänka mig att jobba svart så är svaret "självklart kan jag det. När ska jag börja?"
(Tyvärr är det nog så att tanken "sköt dig själv och skit i andra" har fått fäste. Precis så som tanken var att den skulle. Och så klart hoppas jag att alliansen åker ut med huvudet först så att man kan börja jobba på förtroendet för staten igen och viljan att betala. Ändå har jag det inte speciellt dåligt. Jag är kroppsligt frisk och kan ta ett arbete direkt. Sjuka som blir friska bara genom att de blir utförsäkrade är bara för j*vligt. Tror jag ska sluta nu innan jag säger något som får mig avstängd från forumet.) 

Sponny, kloka ord!!!!!
När jag blev ensam så reflekterade jag över att alla år betalat skatt och när jag behöver hjälp med bostadsbidrag så får jag snabbt lära mig att det inte är något j-a bidrag utan typ ett räntefritt lån(iaf i mina ögon) Det är ständig rädsla om jag blir återbetalningsskyldig eller inte.
När jag blev arbetslös, så bestämde jag mig för att inte göra någon omprövning på bostadsbidraget eftersom jag vill stå i skuld så lite som möjligt den dagen jag får jobb. Jag skulle förstå om man fick betala tillbaka om man fuskat med uppgifterna, men om jag får ett jobb idag, så ändrar ju inte det mitt förflutna hur mkt jag än önskade det, alltså blir det en ond cirkel att få arbete och tvingas att betala tillbaka ett års bostadsbidrag, då står jag ju på samma utgångsläge igen med ekonomin.
Dessutom blir jag arg på regeringen och att lag ska styra ex uttag av föräldradagar. På ngt vis måste det gå lättare att få med jämställdhet på föräldraledigheten om man gör någon slags sammanslagen inkomstberäkning på föräldrapenningen.
Även den föräldern som varit hemma med sjuka barn och sedan blir arbetslös drabbas ju ganska hårt gällande a-kasseersättningen elr om man varit den föräldern som gått ner i arbetstid för barnens skull, det slog stenhårt på mig nu, ensam, utan jobb och två barn och jag vet att många utav er sitter i precis samma sjunkande båt!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
Ja i många fall är det just det, en sjunkande båt. Orkar man inte, råkar bli sjuk eller arbetslös ja då är det väldigt kört känner jag. Just nu så har jag ett jobb men vad vet jag om några år?? Ja jag kanske med kommer tillhöra de arbetslösa eller sjukskrivnas grupp.
Jag kan bara berömma er alla som kämpar!!!!
Sponny: Vet att du har haft det väldigt tufft och har det säkerligen fort. men du har varit stark ändå!!! Många andra skulle ha gett upp för länge sedan, men du har verkligen kämpat!!
Ja, det är inte lätt i dagens samhälle att överleva utan arbete… Och inte lär det väl bli bättre heller..
Varje dag väntar man med bävan på att posten ska komma utifall det kommer någon oförutsedd räkning, är det bara reklam så kan man andas ut… Jag håller dagligen koll på nordpool.no för att se om elpriserna går upp för då får man stänga av datorn, tv´n och allt som drar el några timmar extra… skiljer det mer än 100 kr från min ekonomiska planering per månad så är det kört.. då måste jag låna av min mamma.. det finns liksom inget jag kan dra in på mer än Kims fotboll.. Men fotboll är hans dröm så hur ska jag kunna krossa mitt eget barns dröm? Det går inte! Maten har jag svårt att tänka mig att det går att dra in på… (Vi har ett matkonto på ca 1300 kr/mån för mig, en 17-åring, en 14-åring, en hund och 2 katter) Och att göra mig av med djuren är inget alternativ.. Utan djur omkring mig så har jag ingen livskvalitet öht… Det är tack vare hunden som jag klarar av att gå ut nånstans alls pga min panikångest så jag skulle hellre leva på bara vatten och min värkmedicin än att vara utan dem… Så har mitt liv sett ut de senaste 11 åren och de senaste 3 åren har det bara blivit värre…
Jag är dessutom inte ensam om att ha det så här så när folk påstår att sjukpensionärer är lata och bara lyfter bidrag så blir jag vansinnig!
Jag skulle mer än gärna byta bort min värk (helst med den som påstår att jag är lat för den skulle nog inte stå ut många sekunder med min värk..) mot vilket arbete som helst! Jag har aldrig varit rädd för att jobba utan har haft många jobb som i andras ögon varit skitjobb (städning, vårdbiträde, lagerarbetare mm) men jag har trivts jättebra…
/Ingalill
När min pappa levde och var cancer sjuk och genomgick cellgiftbehandling så ringde FK upp han och undrade om han inte kunde ens gå in och jobba någon procent på en fabrik som han hade jobbat då när han var frisk…..När sköterskan på sjukhuset där han fick sin behandling fick höra detta ringde hon upp den och undrade så klart var det var frågan om…..Talade om för dem på FK att denna person är så sjuk att han kan inte jobba. Detta var under den gamla regeringens tid. Hade det varit nu och han hade levd så är jag rädd för att han hade blvit tvingad till att gå ut och jobba.
Jag kan inte förstå denna "häxjakt" på de sjuka männsikorna. Jag tror att de flesta som är friska nog att kunna jobba gör det med glädje för inte är det roligt att sitta hemma!!! Inget man väljer att göra om man kan jobba och har ett jobb att gå till.
Sen är man sjuk ja då är det alltid de som får det sämsta pensionen osv. Ingen tanke på vad mediciner osv. kostar. Jag tycker att de människorna som verkligen inte kan jobba pga. sjukdom ska ändå få en summa som de kan ha ett normalt levnadsätt….Ja nu tänker jag på att man ska råd till sina med. innan man är uppe i högkostnadskyddet osv. Oftas så ligger de just på gränsen till existensminium, vilket då innebär att de inte kan få hjälp med de kronorna som fattas och som kanske styr hela den månadens inkomst. Ja detta är inget liv som jag önskar någon….
Blir det regeringsbyte vilket jag hoppas på så hoppas jag att den regeringen kommr ihåg alla de som har det verkligen dåligt!! och ser till att de får lite bättre alla fal!!

Ingann, ursäkta dig aldrig för att du aldrig skulle kunna tänka dig att göra dig av med djuren, de är familjemedlemmar och väldigt viktiga både för vuxna och barn.
Jag har aldrig levt utan djur och skulle aldrig klara det och jag skulle aldrig utsätta mina barn för att de skulle behöva göra sig av med sina 4-benta vänner pga ekonomin, hellre låter jag bli att äta.
Vissa dagar låter jag bli att äta helt här hemma och kan äta det som barnen ev lämnar på tallriken. Snart kan man börja ta vara på vad skogen kan ge, bara ut och plocka svamp och bär och frysa in. Våra grönsaker artar sig riktigt fint, så där sparar vi också pengar trots att vi kan äta nyttigt.
Jag vet att flera av er har det långt mycket sämre än vad jag har och jag förstår inte hur ni klarar det, jag klarar ju aldrig en hel månad.
Samhällsklasserna blir värre och värre i det här landet, de rika blir rikare och de utsatta mer utsatta.
Jag menar, va fan är rot och rut avdrag, allvarligt, de gynnar bara de som har pengar. Riktigt skrattretande att tänka tanken att någon av oss här skulle ha råd att ex anlita någon att städa åt oss elr anlita en firma att sitta barnvakt, trots att vi kanske skulle behöva både det ena och det andra om vardagen ska fungera.
Tyvärr tror jag inte att någon regering tänker på oss, alla lovar lika mkt och håller lika lite när valet väl är över, men denna regering måste väl ändå vara det sämsta tänkbara, så byte är ett måste!
Min kompis såg en rolig(elr tragisk) skylt på en studentbil, de hade skrivit följande:
20.00 - Fullt ös
22.00 - Medveteslös
00.00 - Arbetslös
De ungdomarna visste vad de gav sig ut i för vardag. Ändå så försöker de ju faktiskt att göra lite åt ungdomsarnas arbetssituation. Jag tycker nog att det är värst för oss arbetslösa i åldern 30- och uppåt. Där finns liksom inte några åtgärder, inte som jag märkt iaf. Men detta är ju min åsikt och det är klart att jag känner mig lite partisk eftersom jag befinner mig i den sits jag gör.
Bettan: Jag håller helt med dig om det där med rot och rot;p vem utan arbete eller ensamstående skulle ha råd med det?
vissa dagar skulle jag vilja ha rut här;) men vad 17.. skiten väntar på mig tills armarna funkar igen efter dåliga dagar så man behöver ju aldrig vara sysslolös:)
/Ingalill
Kan bara hålla med er om det hela Bettan och Ingann
Vi kanske får börja besöka varanda och städa upp hos varandra
Gratis och bra skulle det ju vara…..