Föräldrar och alkohol
Nu när jag var ute och reste fick jag upp ögonen lite för detta med alkohol, barn och föräldrarskap.
Det jag märkte på färjan var att väldig många föräldrar hade med sig sina barn på diskon m.m Där stog de med drinkar osv. Såg även ett barn som kunde vara runt 7 år ensam åkandes i hissen vid midnatt med sin nalle som hon höll hårt i och såg lite skrämd ut. Antar att hon var ute och letade efter sina föräldrar…..Hemskt tyckte jag som mamma.
Vad anser du som förälder om det hela?? Om man nu tar lite hemma där barnen ex. ligger och sover osv. det kan jag ändå aceptera men tycker att det är oansvarigare lämna barn ensam ex. i hytten och gå och dricka som förälder eller dra med dem runt båten och vara "rund under fötterna" En vuxen tycker jag ska alla fal vara nyckter i sådant fall….Ja som kan ta hand om barnen/barnet.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
När jag åkt med mina barn så har jag druckit max 2-3 svaga drinkar på båten.. Skulle aldrig falla mig in att bli full med dem med mig. Däremot så har jag lämnat dem i hytten när de sovit… Doch har jag gått ner för att kolla till dem varje halvtimme trots att jag vet att mina barn sover när de väl somnat;) Som extra åtgärd hade jag när de var mindre att jag skrivit mitt mobilnummer + hyttnummer på deras armar så personalen skulle fått tag på mig om de skulle ha vandrat upp..
Det har aldrig hänt att de vaknat så om skriften funkar vet jag inte 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Jag har funderat en del på det för jag har tankar på att åka utomlands med lillfisen en vecka på vår semester. Jag skulle nog kunna ta en öl eller ett glas vin på balkongen då när han somnat, men skulle inte dricka när han är vaken och inte mer heller. För då är det bara han & jag ensamma och skulle något hända måste jag vara skärpt. Jag skulle ALDRIG lämna honom ensam någonsin. Vet inte om jag skulle tänka annorlunda med äldre barn eftersom jag bara har min pojke på 2,5 år.
Amor Vincit Omnia

Jag är stenhård när det gäller alkohol och barn. Jag har alltid sagt att minst en förälder ska vara helt nykter då man har barnen hemma, alltså noll tolerans!!!!!
Det är som sagt en regel jag haft hemma hos vår familj och som A brutit miljoner gånger, vilket till slut ledde till att jag ALDRIG kunde lämna honom ensam med barnen, tyvärr inte ens för att liggga på BB med min yngsta(inte ens då kunde han vara nykter) Däremot vill jag inte döma någon annans åsikt eller hur de gör, men riktig fylla då barnen är med på semester, marknader och annat är för mig totalt obegripligt och man har ju haft god lust att ringa polisen många gånger.
Jag dricker ju inte själv, så för mig är det givetvis enkelt, men visst kan jag förstå att man som ensamstående kan vilja ta ett glas vin när barnen somnat.
Nu vill ju jag helst inte alls ha barnen med där det finns alkohol med i bilden eftersom de har dåliga erfarenheter av det, men jag säger givetvis till barnen att inte alla som dricker alkohol är sjuka och inte kan hantera det. Min särbo dricker ju ibland och han måste ju givetvis kunna ta en cider till maten om han vill även om barnen är med. Nu bor ju vi inte ihop och jag skulle aldrig ta mina barn hem till honom om jag vet att han ska ha en riktig "fest", men om vi skulle flytta ihop måste man ju kunna bjuda hem folk och dricka. Då sover ju barnen och har tryggheten i att de är i sitt eget hem.
Barnen vet ju dessutom att jag alltid finns där för dem, de är väl mdvetna om att jag inte dricker alkohol.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Jag tycker det är svårt att hålla mitt barn helt från alkohol, dvs om man går på grillning hos goda vänner så dricker de ju vin elleröl till maten även om inte jag gör det. Sen vet jag också att sonens pappa tar med honom på fester där alkohol konsumeras. Så även om det inte är fyllefester så är det ju dock tillställningar där alkohol finns. Men jag håller mig nykter när jag har sonen, vill jag dricka kan jag göra det när han inte är hemma.
Amor Vincit Omnia
Jag tycker att det är viktigt när man är ute någonstans att det finns en nyckter vuxen eller förälder som har ansvaret för barnen just då och om det skulle hända något så kan denna ordna upp det hela.
#5 Håller helt med om det.
Amor Vincit Omnia
Mads: vad är det för skillnad på att ta en öl eller ett glas vin medan sonen är vaken och att ta det när han somnat? Han kan ju vakna.. Även om han inte brukar göra det hemma så är det ju en helt ny miljö när man är borta och det är lättare att vakna..
En öl eller ett glas vin till maten tappar man ju inget fokus på om man inte är enormt lättpåverkad och då ska man nog inte ta något alls vare sig de sover eller är vakna;)
Ett normalt, sunt förhållande till alkohol ser jag som något som lär barnen få en sund inställning till det när de växer upp.. Att totalförbjuda det inför dem tror jag bara skadar istället för skyddar då det förbjudna är mer roligt… Samma sak om man super sig full med barnen närvarande ger signaler om att när man dricker så ska man dricka till man stupar..
Jag har aldrig hymlat om att jag tycker det är gott med en öl eller ett glas vin nån gång ibland (nu sen 11 år måste jag dock planera om jag ska dricka en droppe pga att jag måste avstå min medicin 1 vecka isf, vilket det bara är värt vid väldigt speciella tillfällen) och ingen av mina är intresserade av att dricka något…
Jag erbjöd faktisk R en cider som han skulle få ha under kvällen när vi var till Åland för 2 veckor sen (han fyller snart 18) men han tackade nej.. Han ville bara ha cola.. Så mitt förhållande till alkohol verkar ha haft en bra inverkan på mina barn iaf 
/Ingalill
Jaa Ingann…Inte alla i den åldern som skulle ha tackat nej till cidern!!
så det ska både han och du vara stolta över!!
Precis, Pia.. Cider är det enda han skulle kunna tänka sig om han nu skulle vilja ha något men han håller sig till cola:) Tom när han var på LAN så hade några av hans kompisar öl med sig men R och en kille till köpte med sig en platta cola:)
/Ingalill
# 7 Nej, det är absolut ingen skillnad så sett men min pojk är så vild så jag kan sällan sitta ner mer än 5 minuter utan springer runt och antingen leker eller kollar så han inte hittar på bus eller rymmer så själva avkopplingen med ett glas vin existerar helt enkelt inte förrän han somnat 
Amor Vincit Omnia
Mads: Då förstår jag att du väntar 
/Ingalill
Jag skulle aldrig sitta och "supa" när mina eller andras barn är närvarande. Så tokig i alkohol är jag inte. Tycker inte heller att det passar att ta med barn på såna fester där man vet att det ska bli mycket alkohol.
Tycker helt enkelt att tar man med sig barn någonstans så har man oxå ansvar över dom och då passar sig inte alkohol.
Däremot har jag inget emot att ta en öl eller två när barn INTE är i närheten 
# 11 Ja, eller hur
Därför blir det ett glas vin när sonen är hos sin pappa, mycket sällan det blir när han är hemma för då somnar jag ändå ganska snart efter han somnat 
# 12 Men det där är svårt. Vad är mycket alkohol ? Vad jag märkt ibland när man går på grillkväll och så hos vänner att för vissa kan ju 2 glas vin bli too much alkohol 
Amor Vincit Omnia
Jag kan ta mig nått glass när min dotter sover och jag har vänner hos mig, men skulle aldrig drika mig askalas, sen skulle jag inte kunna drika på en krog eller liknande med mitt barn med mig, har givetvis med vatt på grillfest och liknande där andra blivigt fulla och jag har vatt där me min dotter men jag bara drukit läsk eller nån cider till maten bara. Men när jag drker mig full är de barnvakt som geller. Lika så om jag har fest hemma hos mig.