Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett15-ot-off-topic
Läst 4232 ggr
[mia-38]
2010-08-01 20:32
0

Elen

Har ett ganska stort problem just nu. Fick en skyhög elräkning för sådär 1 ½ månad sedan. Skulle vart betalad i juni.
Har fått påminnelse och kontaktade bolaget om att få den uppdelad. Inget svar.
Nu fick jag ett papper på att jag riskerar att få elen avstängd om jag inte betalar.

Jag kontaktade bolaget igen och frågade om jag kunde få delbetala två gånger utan att det fanns risk att få elen avstängd. Då svarar människan att det inte är några problem..men anger den senaste. Inte den som jag menade…..

Nu är jag livrädd att få elen avstängd.
Har kontaktat bolaget igen om rätt räkning. Och hoppas verkligen att jag får dela upp den utan att de stänger av.

Har aldrig vart i denna sitsen innan…
Men hur 17 gör man???

Mirjami-78
2010-08-01 21:51
0

Om du har pratat med dem om det hela och ni har kommit överens om det hela så ska de inte kunna stänga av elen. Annars kontakta soc. och fråga om de kan hjälpa dig med elen. Utan el ska man ju INTE behöva vara.

Jag har ju en bunden elpris och efter den blev bunden halverates mina elräkningar från det de var tidigare, så kanske bra att binda elpriset när den är låg om det bara går.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

[mia-38]
2010-08-01 21:53
0

Pia….de har ju inte ens svarat på mitt mail om just den räkningen.
Utan en annan som jag ska betala nu. Och det var inte den det gällde…

Så jag har inte blivit lovad något om den räkningen som gäller eftersom de inte svarade då jag bad om anstånd på den.

Ja jag kan ringa socialen imorrn. Men jag tror inte det lönar sej då jag får lön.

Mirjami-78
2010-08-02 00:01
0

Ojdå…låter inget vidare att de inte ens svarar då man försöker nå dem. Du får försöka få tag på dem igen då, men en fråga bara varför de inte svara då man försöker nå demObestämd Men förklara för soc. ang det hela….Kan ju hända att de kan ta kontakt med dem om inte det kan lösas på annat sätt eller om de vill hjälpa dig……Inte lätt det där. Om det inte löser sig så byt bolag helt enkelt.

martdat
2010-08-02 02:52
0

ring till dem i stället, inte säkert att de läser mailen varge dag.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2010-08-02 08:12
0

#4 Grejen är att har de läst mitt senaste mail så borde de läst mitt tidigare med.
Men jag ska försöka hinna ringa de från jobbet idag. Har en stressig f*n efter mej i hälarna. Flört

martdat
2010-08-02 13:40
0

elen har vart asdyrt länge, inge kul att lägga pengar på det,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

liwa
2010-08-02 19:45
0

Det brukar dröja innan de stänger av elen. Hände mig en gång. Men då kom det brev från kronofogden först. Jag hade oxå mailat om en uppgörelse men det mailet hade "kommit bort" enligt dom.

Ring dom, det kommer jag att göra i fortsättningen om jag får problem.

[mia-38]
2010-08-02 20:28
0

Hej.

Jag har ring inkasso…och de säger att jag ska få ett delgivande från Kronofogden som jag ska skriva på. Och efter det så tar det 22 dagar innan de ens kan stänga av. Och då hinner jag betala.

Jag hade också mailat de om en uppgörelse…men det låssas de inte om.

Tack alla för ert stöd. Skrattande

liwa
2010-08-02 22:10
0

Ja så var det ja. Hade för mig att det tog ett bra tag för dom att stänga av elen.

Hoppas att det löser sig för dig nu Glad

Mirjami-78
2010-08-03 00:40
0

Mia…Skönt att det hela har löst sig!!!Glad

[mia-38]
2010-08-03 08:03
0

Ja liwa…de kan inte bara stänga av så hux flux…men man blir ju rädd…

Pia…jag hoppas med att det löser sej.

Kram på er.Skrattande

ingann
2010-08-03 15:43
0

Efter du fått elräkningen så ska du få en påminnelse, efter det så kontaktar de soc och berättar att du riskerar att få elen avstängd så inom nära tid som du får papper om avstängning från elbolaget ska du få ett brev från soc där de skriver att du kan ta kontakt med dem för att gå igenom din ekonomi och se om de kan hjälpa till.  Efter det så kommer ett papper från KFM där ett datum för avstängning finns angivet. De har även rätt att ta ut extra avgifter för deras ansökningar till Inkasso, soc och KFM samt ränta och rörseningsavgift.

Utdrag ur Ellagen (1997:857) 11 kap 3-6§:

Avbrytande av överföring av el på grund av konsumentens avtalsbrott

3 § Överföring av el får avbrytas, om konsumenten försummar sina skyldigheter och försummelsen utgör ett väsentligt avtalsbrott.
Innan överföringen avbryts skall konsumenten uppmanas att inom viss skälig tid vidta rättelse och, i annat fall än som avses i 4 §, underrättas om att överföringen annars kan avbrytas. Sker rättelse får överföringen inte avbrytas.
Om omständigheterna ger anledning att befara att ett avbrott skulle medföra ej obetydlig personskada eller omfattande sakskada, får överföringen inte avbrytas. Det gäller dock inte om konsumenten handlar otillbörligt.

4 § Om avtalsbrottet består i att konsumenten försummat att betala för överföring eller leverans av el gäller, utöver vad som anges i 3 §, att konsumenten sedan tiden för rättelse gått ut skall uppmanas att betala inom tre veckor från det att han har delgetts uppmaningen och en underrättelse om att överföringen annars kan avbrytas. Ett meddelande om den uteblivna betalningen skall samtidigt lämnas till socialnämnden i den kommun där konsumenten får el överförd.
Sker betalning eller är fordringen tvistig får överföringen inte avbrytas. Överföringen får inte heller avbrytas om socialnämnden inom den tid som anges i första stycket skriftligen har meddelat den som lämnat underrättelsen att nämnden tar på sig betalningsansvaret för skulden.

5 § Innehavaren av nätkoncessionen och elleverantören har rätt till skälig ersättning av konsumenten för kostnader som föranleds av åtgärder som nämns i 3 och 4 §§ .

6 § Underrättelser och meddelanden som avses i 4 § första stycket skall lämnas enligt formulär som fastställs av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner