Stalker?
Ni vet han som jag jobbar med som jag skrev om här innan.
Han känns som en stalker i mina ögon.
Han ger sej liksom aldrig.
Om han ringer och jag inte svarar så sms:ar han. Svarar jag inte på det går han ut på FB och chattar…svarar jag inte där plingar han på MSN!!!!
Jag ser han ofta logga in snabbt på MSn för att se om jag är där sen loggar han ut snabbt som attans igen.
Han kommer med sexanspelningar och om att han och jag ska göra så mycket….tex fika…käka middag.
När han var här och satte upp mina dörrar så sa han att "vi" ska göra iordning mitt förråd sen.
Vadå "vi"???? Han har inte med mitt förråd att göra.
Stalker eller inte…han är iallafall obehaglig…
Låter jobbigt det där. Såna människor får man inte uppmuntra alls för då tror dom att man har något på gång med dom.
Dom missuppfattar hela situationen. Bara att försöka prata så lite som möjligt med han.
Har själv blivit utsatt för det här och det enda som hjälpte var att säga sanningen hur jobbigt det än var eftersom han inte erkände att han var intresserad utan bara ville vara snäll och hjälpa till.
Det kan bli väldigt obehagligt efter ett tag även om man kan tycka att det är lite roligt till en början.
Usch, ta dig ur det där så fort du bara kan.
mvh Liwa
Jag är flirtig i sättet mot de flesta…och han missuppfattar tydligen det.
Numera svarar jag inte på hans sms, telefonsamtal eller på MSN.
Vi jobbar ihop och det räcker med att vi pratar på jobbet.
Hans sätt emot en arbetskollega förstörde allt. Han i det närmaste mobbade honom och ville få med mej i det hela. Han försökte manipulera mej att göra samma saker som honom mot den andra. Men jag sa STOPP!!!
Då fattade jag hurdan han var.
Nu vill han inte stå för det och är lika tjurig som en barnunge.
Men jag får väl säga rent ut till honom att det kan inte bli han och jag. Men han borde fattat det nu både på mitt kroppspråk och sätt för övrigt emot honom. Men vissa fattar ändå inte…..
Om du kan ta ett snack med han. Att vara vän är ok, men att du inte vill mera. Då borde han inse vad du menar och inser han inte det då så tycker jag att du ska ta det hela med din arbetsledare…För så kan det ju inte fort. Du gör rätt i att du inte tar kontakt med han. Om det är mobbning på arbetsplatsen borde chefen/gruppledaren ta tag i det hela.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Kolla i mina inlägg på FB Pia. Om detta med att jag kommer att träffa min kärlek imorrn..och att jag ska puffa den jag älskar på FB. Kolla vad han svarat…hahahahha
Mobbingen är anmäld hos arbetsledningen och vi kommer att ha möten en gång i veckan. Kan inte han då samarbeta så lär han få sparken.
Fortsätter han så här med mej så kommer jag att ta upp det med hos chefen.
Är det han som alltid skriver till dig inne på FB?? Ska gå in och kika där…..
Japp…namnet börjar på M och efternamnet på L …En jobbig jäkel..Och han tror att han är Guds gåva till kvinnan…hahahahaha…
Inte som han bär sej åt….
Jaa, jag har ena tidigare reagerat när jag har varit inne och läst att det var väldnas vad han skriver till dig och är "på"…..Har uppfattat det hela som flört från hans sida…Helt klart. Men du gör klart för han att du någon annan så att han drar sig undan….Tror det är det enda som kan hjälpa.
Gå in och läs där nu…..
Hoppas han fattar i det jag fick fram idag..hahahah..Att kärleken kanske inte ens finns på FB….Fattar han nu då tro? Han skrev ju bara några frågetecken i inlägget från honom..hahahah
#8 Ska kolla…
Mia….hans frågetecken tolkade jag som VA?? Jag är ju här….men ja det är min tolkning ut av det hela……
Hahahahah,,,PRECIS så tolkade jag det med..hahahahahaha…Han verkar tro att jag är dökör i honom men inte vågar tala om det..hahahaha..Vart han nu fått det ifrån.
Liiite jobbig är han allt när han inte fattar. Jag ger honom inget extra och behandlar honom som jag behandlar alla andra. Jag svarar inte när han ringer eller sms:ar….Ger inte det en vink om att man INTE är intresserad då??? Så varför han blev förvånad nu fattar jag inte riktigt…
Men han tror ju att ALLT som jag får upp om kärlek handar om just HONOM.
Ha ha ha…..ja säg till om du behöver hjälp där inne på FB……Ja jag uppfattade det hela med som du…..Han tror det är han det handlar om helt klart….
När jag åkte med han på jobbet en dag….så tafsade han på mitt lår….den jä….len!!! Hade god lust att smälla till han. 
Han frågar ut mina arbetskamrater om jag har sagt nåt om honom till de.
Han planerar att "vi" ska röja i mitt förråd….
Att "vi" ska ta en fika en kväll snart…
m.m m.m
Är han desperat eller?
Mia…..Näää säg till han på skarpen för han tror helt klart något….Om inte annat så låssas att du har träffat någon bara för att bli av med han. Be en komppis skicka sms till dig lite i tid och otid om han inte fattar annars….Som han beter sig ska man INTE bete sig. Han borde ju fatta då du inte svarar på hans sms och tel.samtal…Sen att han frågar runt om du har sagt något om han!! Ja bara ett bevis att han har INTE fattat att du inte är intresserad. Säg det till han i klartext och fattar han inte då ta det hela med chefen för det är inte ok göra som han gör.

Nu måste jag också gå in på FB och kolla. Bra att du sa till arbetsledningen Mia, han verkar ju inte fatta varken vinkar eller direkt tillsägning från dig.
Usch, där ser man så lite man känner människor trots att man först varit arbetskamrater.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Kolla du Bettan.
Han har fullständig koll på vad jag gör där ute…
Och han har gillar vissa av mina inlägg idag med och skrev ett eget inlägg till mej idag som jag inte ens svarat på. *suck*
Hur lite jag än försöker att svara honom desto mer angelägnare blir han…

Hmmmm……min kompis hade en sådan drygpelle efter sig ett tag, till slut gav han som tur var upp.
Ser att han kommer med glada gubbar och dyligt och typ tar åt sig om du skriver minsta lilla om att du har en kärlek elr ska mysa hemma. Han tycker nog att han är den om är viktig i ditt liv och vill bli inbjuden på mys.
Lagomt dryg!!!!! Hoppas han ger upp innan det blir sjukligt. Usch, jag får gåshud, blockera honom från FB tycker jag och likaså på msn, sådana där fattar inte annars.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
Jag håller med Bettan i det hon skriver….Blockera han!! Sen se till att inte vara ensam med han i ett rum eller liknande utan att du alltid har med dig minst en person…..Ja tycker han har gått lite för låååååångt!!
Blockar jag honom så kommer han att gå på mej på jobbet….vet hur det blir. Jag får istället förbise hans inlägg.
Då är det inte bara jag som tycker han är en slags Stalker? Trodde kanske att jag överdrev…men det känns som om han kollar vad jag skriver och gör hela tiden.
Och visst tar han åt sej så fort jag kommer med nåt om känslor eller dyl. Han tror det är riktat till honom.
MEN…..i det inlägget där det står att jag ska puffa kärleken på FB. Där har jag skrivit lite nu…så han fattar att det inte gäller honom. Hahahaha..
Jaha….och nu vill han chatta på FB när han ser att jag lägger upp inlägg….*suck* Han ger sej aldrig….
Mia….Blockera han ändå och så ser du till att ha pratat med din arbetsledare om det hela så om han börjar bråka om det hela på jobbet så är de föreberedda och kan agera.
Jag ska prata med min arbetsledare på måndag. Stalkern kommer tillbaka då efter sin semester. Och håller han även på på jobbet så får jag ta ett snack med min chef.
Jag säger som Bettan…Jag får rysningar. Och det är INTE av välbehag…utan av illamående och obehag.
Han tror att jag är såååå kär i honom tydligen. Såg ni inlägget av mej att jag skulle träffa min kärlek på jobbet? Tog en halv sekund sen skrev han där..hahahahaha….
Haahahha…Jag testar han på FB…Och ni ser ju hur han håller på….Fattar han inte när jag inte skriver nåt i hans inlägg….Hahahahha..
Nästan lite kul……
Men för att få stopp på det så får jag nog ta ett snack med honom rent ut att han får lägga ner.
Vi kan inte ens vara polare efter jobbet heller känner jag. Då kommer han tro att jag ska ändra på mej.
Vilket jag inte kommer att göra då han inte är min typ av kille som jag tänder på.
Ja jag ser ju hur han håller på där inne men han fick sig nog en tankeställare när både du och jag skrev som vi gjorde……Om han nu "fattade" något ang. det hela…..
Nu börjar jag bli riktigt förbannad på han.
Han insinuerar en massa…och sen vill han inte svara på vad…..
Han tror han är tuff och att jag ska falla för det…Hahahah…Guuuuud så fel han har.
Han är elak….det har vi ju sett hur han behandlat/behandlar min ena arbetskamrat.
Han säger med att vissa på jobbet ska jag inte umgås med eller ens knappt prata med. Men det bestämmer jag väl själv????
Han har bett mej vara tyst när jag frågat saker som har med jobbet att göra, då jag var ny.
Han sa till mej att skärpa mej när jag sa att jag kunde ha fler katter än två….
Bara detta gör att man backar om man är normalt funtad. Vem vill ha en karl som kör över en och kommer med kommentarer som är elaka och bestämmande.

Blockera honom från FB och frågar ha om det så säg att du känner att du suttit för mkt vid datorn och därför lagt ner FB ett tag framöver för att inte frestas, så har jag sagt till många och så sätter du alla inställningar du kan på endast vänner. Så har jag fått göra och det är nästan omöjligt tt hitta mig på fb för dem som vill lägga till mig.
Lite tråkigt är det, men jag har inget val utifrån hur jag lever.
Jo så kan jag göra med…men tyvärr så har jag flera av våra gemensamma arbetskamrater där. Och de lär ju skvallra om jag ljuger om det.
Men jag kan ju säga till de att nu är det så här…så kanske de fattar och inget säger till han.
Mia…..Neee aceptera inte det där beteendet från han sida!!! Alltså han får ju ge sig!! Vad tror han om sigs själv egentligen?? Om han nu skulle vara en man som alla vill ha så varför är han singel?? Fråga han det nästa gång han kör igång……Och säg med att du INTE är intreserad….Han verkar inte fatta det hela annars.

Du får ju själv välja vilka vänner du har på FB och som läget är känns det ju obehagligt för dig, så blockera honom bara så får du väl ta smällen att han frågar när den kommer. Tycker också att du inte ska vara ensam med honom utan se till att alltid ha någon i samma rum, han kan ju inte gärna fråga om FB er annat om fler hör. Gör han ändå det så är det ju han som får skämmas när alla hör ditt svar.
Snacka om att han tror han är Guds gåva till kvinnan! Här är det nog bara att vara brutalt ärlig och bryta kontakten helt, annars hänger han nog kvar som en igel.
Jag ska se om jag kan prata med han om det på måndag. Att han ska lägga ner och vara som en igel på FB.
Fortsätter han då så ska jag spärra honom. Då har jag ändå gett han chansen att bättra sej.
Då VET han ifall jag blockar honom vad det beror på.
Han fortsätter iallafall och vara blodigel på mej….precis som om han bara sitter och väntar på att jag ska skriva nåt…så han kan kommentera.
Bläääää
Ja jag märkte att allt som står på din sida på FB ja det gillar han….Tummen upp för nästan allt om han inte har skrivit något….Måste vara jobbigt!!
Nu har jag iofs inte läst vad det handlar om på fb (trött nu för tiden) men att svara honom öht ger honom bara mera bränsle, minsta lilla uppmärksamhet ser såna människor som inviter… Såna människor ska ignoreras totalt för att det ska få någon effekt. På jobbet ska samtalen enbart handla om arbetet.. Inte ett ljud om privatlivet.. Insisterar han på att fråga om saker så är det bara att svara kort att "jag blandar inte arbete med nöje"…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Ingann. Jag svarar han inte.
Ringer han svarar jag inte, sms:ar han svarar jag inte, chattar han svarar jag inte.
Ger han ingen bränsle alls.
Hoppas att han lungnar ner sig nu……Det där kan inte vara roligt.
Mia: Du skriver ovan att "Jag testar han på FB…"
Att öht taget skriva något som är menat att han ska reagera på (vilket "jag testar han" innebär) ÄR att lägga bränsle på elden..
Det var det jag utgick ifrån när jag skrev inlägget…
/Ingalill
Jo du har rätt i det ingann,
Men samtidigt ska jag ju inte behöva strunta i att skriva det jag vill på FB heller, med risk att han då kommer med sina inlägg. Det spelar liksom ingen roll om jag skriver där eller inte….skriver jag så kommenterar han..skriver jag inte så ringer han och när jag inte svarar så frågar han mina arbetskamrater om jag är sjuk eller,,,,(hände ett par gånger under hans semester nu då han inte kunde hålla koll på mej genom jobbet).
Men jag ska säga till han imorrn att det kan aldrig blir nåt mellan oss..så han kan lägga ner och skriva och tro en massa.
Nu är fanskapet igång igen! Han gillar ett av mina inlägg…..när jag sen inte ger ett livstecken så ringer han!!!!!!
Näää..Nu räcker det. Imorrn tar jag upp det hela med han.

Nej usch Mia, blockera honom och så säger du åt honom att du gjort det pga hur han beter sig, börjar bli obehagligt på riktigt nu tycker jag. Blir han värre efter du pratat med honom får du överväga en polisanmälan om inget annat fungerar.
Prata med er chef också, det här fungerar ju inte, du kommer snart inte våga åka till jobbet. Fy så nedrigt dryga vissa är.
Han vibbade mej även på MSN när han inte fick svar nånstans.
Jag svarade INTE!!
Han höll på en stund…
Pratade med en av mina kvinnliga kollegor om honom…och hon tycker med att han förföljer mej.
Jag ska säga åt honom imorrn på jobbet att han får lägga ner.
Att jag känner mej jagad.
Blir han då obehaglig så tar jag det med chefen..vilket jag ändå ska göra. Kan bli så att han får sluta eftersom han mobbat en annan på jobbet med.
Tror du gör rätt i det Mia. Var försiktig vad du är gör för han verkar inte vara normal.
Tack Bettan ikväll för hjälpen. Kanske att enkronan trillar ner på han nu…
KRam och krya på dej.
Pia…Jag ska va försiktig. Han har inte alla hönsen hemma.

Hoppas jag var till någon hjälp på FB. Lycka till imorgon!
Bettan Han kom precis in.
Och skrev på chatten:" Bäst man lägger av då annars blir man väl blockad"
Så han har vart där hela tiden men gömt sej.
Mia…Jag skulle inte tro på dem orden precis…..Som han skrev.
Nää det gör inte jag heller. Han skrev en smilis efter.
Bara det att han gör sej osynlig och sitter där bakom och kollar vad som skrivs gör mej darrig.
Sen träder han fram när han tycker det är dags.
Huaaaa…
Ja jag var inne och kollade på FB. Blokera han och stäng av mobilen. Ta bort han från MSN och ringer han på din hemtelefom så ber du din son att svara och säga att du INTE är hemma. Sen medela din arbetsledare ang. detta imorgon bitti och berätta även om hur han bar sig åt mot dig i bilen.

Håller med Pia helt Mia, gör allt hon sa omgående, detta känns inte alls som en psykiskt stabil människa. Ta det med arbetsledaren imorgon så får hon ta det med honom, vem vet ni kansk är fler än du tror som känner samma sak.
Det är din arbetsledares skyldighet att ta upp det med honom, du ska absolut inte behöva göra det!
Mitt råd är att blockera honom på fb, radera honom från msn och ge 17 i att svara på mobilen. I morgon så pratar du med honom på jobbet och förklarar varför och att fler vet hur han beter sig mot dig (genom att du informerar om att andra vet om hans beteende så vågar han nog inte gå till ytterligheter). Tala om att du upplever honom som en stalker och att det snart kommer en ny lag för det brottet och att du kan bli den första att anmäla någon för det…
Däremot skulle jag inte prata med chefen om det om det inte gäller något som inträffar på jobbet. Inte ens om bilresan då det inte är arbetsrelaterat. Du kan aldrig få honom avskedad för något som händer på fritiden.. Skulle du lyckas så är det nog ganska kortlivat då han med säkerhet kommer att kontakta facket, han får arbetet tillbaka och eventuellt ett skadestånd och då är det enda du åstadkommit att göra honom rik, vilket du troligtvis inte vill 
/Ingalill
Ingann….Det som hände i bilen VAR på arbetet.
Så jag kan anmäla honom för det om jag vill.
Ska se vad han säger idag när jag tar upp det hela.
jag svarar inte när han ringer, sms:ar, MSN:ar alls.
Utan nonchalerar det.
Mia: Ledsen att jag läste fel där uppe.. Jag läste att du åkte med honom till jobbet istället för på jobbet.. Ja, det kan du ta upp:) Då gäller det sexuella trakasserier på arbetet vilket bör anmälas. Även antydningar, tillmälen osv som är av sexuell eller hotfull natur bör du anmäla så fort det händer!
Men allt som sker utanför arbetstid är inte relevant för chefen.
/Ingalill
Ingen fara Ingann…
så det som han håller på med och ringer och jagar mej på datan på fritiden kan jag alltså inte säga till min chef eftersom hon inte kan göra nåt åt det?
Utan det är endast om han håller på så på jobbet?
Vi ska ha möte imorrn med den som blev mobbad av honom ihop med cheferna. Då vill stalkern att JAG ska ta upp en massa som HAN tycker.
Varför???? han vågar tydligen inte prata för sej själv utan vill ha mej till att ta upp saker.
Men det tänker jag inte göra. Vill han nåt så får han ta upp det själv. Jag är ingen medlare.
Så håller han på.
Och kollar vad jag gör på kontoret…kommer och avbryter mitt arbete för att kolla nåt på datan själv.
Jag blir mer och mer arg på honom.
han drog upp detta med Facebook idag med. Om att det blev väldigt mycket snack om stalkers.
jag sa till ha att han är farligt nära det. Han såg ut som ett frågetecken. Men hoppas nu iallafall att han låter mej vara ifred.
Jag sa att jag ska lägga ner FB. "Det ska jag med" ,sa han då. Hhahahahaha…
Han ska göra allt som jag ska göra den faan.
GRRRRR!!!
Nej, det som sker utanför arbetet har inte chefen nånting med att göra.
Det vore som att man ska ta be skolan prata med grannens unge om den bråkar med min hemma på gården… 
Är det någon du kan ta det med så är det isf en anmälan till polisen för trakasserier.
Det bästa är nog om du är väldigt tydlig med honom och talar om att all kontakt du vill ha med honom är om det handlar om arbetet och att det då ska ske på arbetstid. Tala även om att du känner dig förföljd och att du fått rådet att anmäla honom och att du överväger att göra det om han inte slutar kontakta dig.
Vissa personer behöver dock bli påminda om att det inte ligger i deras bästa att försöka nedvärdera dig inför andra heller utan att du kommer anmäla om du hör att han sprider rykten med.. Han verkar vara en sån person;p
/Ingalill
Tror han fattat nu.
Det var lungt på Facebook igår…och idag så håller han inte på som han brukar…Än iallafall.
Men…han försöker manipulera mej inför mötet idag om detta med mobbingen mot den andra arbetskamraten.
Vill att jag ska säga saker som HAN vill ta upp. Men jag sa till han idag att han får prata själv om sakerna han vill ta upp och att han ska sluta bråka med mej.
Då bara glodde han och frågade Va?? Jag sa rent ut att det är ingen ide att bråka med mej.
Tror han fattade då…
Men om han bär sig åt illa på jobbet och du tar upp det med din chef så tycker jag ändå att du ska nämna för chefen vad han gör på privat tid emot dig bara för att kunna ge chefen en bild på vad det är han håller på med. Sen att hon kanske inget säger till han om just det han gör på privat tid är en annan sak men jag tycker ändå att det är viktigt att det hela kommer fram.
Har gjort detta nu Pia. Och hon blev glad att jag talade om hur han beter sej även på fritiden.
Och min arbetsledare ska ta upp det med de andra cheferna.
Och jag har berättat om att han fortsätter tar på mej när jag bett han att sluta pilla på mej…två gånger.
Idag har han frågat mycket om min son…så han försöker gå den vägen nu. Men det lyckas inte.
Innan jobbet idag fick jag mail av den förra som satt på kontoret som nu slutat där…vi har en del kontakt hon och jag.. Och M och hon är kompisar. Där skrev hon att han frågar mycket om hur han ska göra med mej…och han säger att det ser lovande ut mellan han och mej…..
VAA???
Han svänger sina lovar inne på kontoret eller om jag är i sorteringen.
Han kikar och försöker smila in sej. Men jag sätter på surhetsblicken nummer 1 då.
Kan säga att det känns lite jobbigt. Jag HOPPAS han fattar vinken och inte tar kontakt med mej ikväll. Jag svarar ju inte men det är ändå jobbigt.
Det jag är rädd för när du tar upp fritiden med chefen är att hon har det i tankarna och råkar kläcka ur sig något när hon pratar med honom. Då kan det vara kört att bli av med honom på jobbet.. Risken är stor att tungan slinter i en diskussion tyvärr 
/Ingalill
Jag var med om en liknande händelse på mitt förra jobb. Då var det arbetsrelaterad men även hände det saker på fritiden. Tog upp det med min chef och hon sa det med att det var bra att jag berättade även det som inte hände på jobbet. Sen berättade hon INTE vidare detta hela. Cheferna har ju med tysnadplikt och tar de en anstälda då på samtal så får de ju tänka sig för vad de säger och inte saga vad som helst….Så jag tycker att en chef ska kunna hålla tyst med och inte säga för mycket.
När det gäller klagomål på person så har inte chefen någon tystnadsplikt inför den personen gällande ärendet. Chefen får inte yppa annat om andra men det som har med ärendet att göra så som vad klagomålet gäller och vem som har anmält är chefen skyldig att berätta för honom.
Detta för att han måste få en chans att berätta sin version.
Och nekar han till allt så står ord emot ord om inga vittnen finns (till tafsandet menar jag nu)… Då är risken stor att chefen slinter med tungan och nämner tex FB.
Jag tycker det är hemskt att behöva bli utsatt för sånt här men vill man öka sina chanser till förändring så måste man skilja på arbete och fritid.
Men nästa år blir det troligtvis lättare att bli av med sådana personer om de ändrar i lagen så att stalking blir ett specificerat brott. Då kan stalkern få böter, fängelse och kontaktförbud både per persona, internet, sms och vanlig telefon.
Det vore på tiden att de inte kommer undan med sitt beteende;)
/Ingalill
Han fortsatte och kontaktade mej genom FB igår. Jag svarade knapphändigt.
Han kommer med sexuella anspelningar på jobbet än.
Får säga till en gång till och fortsätter han efter det så anmäler jag honom.
Min chef lär inte snacka bedvid munnen…Hon ska prata med de andra cheferna om det men efter min tillåtelse.
Tror att hon kan få stopp på det om hon får reda på även vad som händer på fritiden.
När han inte fattar läget nu på jobbet så behöver man nog ta i med hårdhandskarna och även inkludera fritiden.
Mia, vill du bli av med honom på fb så är det bara att ta bort honom från vänlistan och blockera honom… Då kan han inte se någonting på din sida eller kontakta dig.
Ville jag verkligen bli av med någon så var det det absolut första jag skulle göra.
Man kan inte anklaga någon för något och anmäla personen om man själv inte gör den mest enkla saken för att förhindra det. Du har ett eget ansvar för att försöka få slut på det också.
Hårt? ja, med inte desto mindre sant! Skulle det hela gå så långt som till polisanmälan så kan jag mer eller mindre garantera dig att hans advokat kommer säja att du njutit av uppmärksamheten eftersom du inte blockerat honom…
Du är vuxen och har ett eget ansvar. Ditt ansvar är att göra allt i din makt för att försöka förhindra det, funkar inte blockering så är det polisanmälan som gäller… Det vore en helt annan sak om du vore 12 år och inte visste bättre.
/Ingalill
nja om jag får lägga mig i lite här…..
så en polisanmälan brukar faktiskt vara bra förhoppningsvis så fattar han allvaret och det kan bli en väckarklocka att bli kallad till polisstationen men visst eftersom du har "uppmuntrat" honom genom att hålla kontakten så kommer det troligtvis inte gå till åtal tyvärr
men sen oxå så måste du vara lite hård och visa honom var skåpet ska stå och första steget är att blockera han överallt och vägra svar om han ringer och så vidare
men visst situationen blir lite knepigare eftersom ni jobbar tillammans men man ska aldrig tillåta att någon beter sig som en skitstövel
slutligen skulle jag säga va lite försiktig man vet aldrig var man såna som han eller hur långt han kan gå…..
Mia: Nu har jag kollat igenom fb tillbaka till 3/9 och jag kan inte se nåt av det du skriver här… Har du raderat inlägg där eller är det vad han skrivit som finns?
Det enda jag möjligtvis kan läsa in nån underton i är den 8e i "halv åtta hos mig och Idol"… I övrigt är det bara normala kommentarer och tryck på gilla-knappen.. Men det är han ju inte ensam om.
När du svarar honom svarar du med :) och *L* efter och har han svårt att tolka signaler så ser han det som uppmuntran från din sida även om du inte menar det så…
/Ingalill
Efter att ha följt den här tråden så måste jag säga att jag instämmer helt med ingann's inlägg 61.
Inlägg 0 / Du måste ta ansvar själv för att sätta stopp!
När man har att göra med en sådan person som du beskriver honom, så hjälper inga ord. Det är snarare en uppmuntran för honom ju mer du uppmärksammar hans trakasserier. Det är det han vill!
Är du med i facket på jobbet, mia-38? Ring dom för hjälp med sextrakasserierna på arbetsplatsen, kanske kan du få hjälp med omplacering till annan arbetsuppgift så ni slipper träffas.
Du måste själv ta ansvar för att göra allt i din makt för att avvisa honom, blockera och samla material för bevis. Bevisbördan väger tungt om han blir värre i sina trakasserier. Svara inte i telefonen, spela in honom (det är lagligt så länge du själv är med i samtalet), prata enbart jobbrelaterade saker med honom på jobbet och BLOCKERA HONOM från fb. Räcker inte det så polisanmäl honom!
Tänk också på att han kanske vet att du skriver här om honom, det är ju öppet för vem som helst som har internet att läsa allt som skrivs.

Känns som om det som sker på privattid enklast stoppas genom blockering på fb och msn och i att du struntar i att svara.
Det som händer på jobbet är en annan sak, där är det arbetsledarens sak att ta tag i sådana problem. Alla ska känna sig säkra och trygga på en arbetsplats och inte behöva se sig om över axeln hela tiden.
Jag hoppas han ger med sig innan det går längre.
Precis Bettan! Mia måste blockera honom om hon känner sig hotad på minsta lilla sätt innan det går för långt…
När jag har tittat igenom det så har jag gjort det på ett objektivt sätt, så som jag vet att en advokat, åklagare eller polis skulle göra… Mia är den enda som vet vad som händer på chatten så hennes känsla är den hon ska gå på. Sms och mejl ska sparas om det finns tecken på överträdelser där…
Så att blockera är det enda jag kan rekommendera.. Och polisanmäl om det finns bevis på sexuella trakasserier eller hot…
/Ingalill
Det står kanske inte sååå mycket som ni kan avläsa på FB. Jag läser det på annat sätt då jag VET vad han vill och vad hans avsikter är.
Min känsla av att han vill att vi ska få ihop det.
Och som han sedan beter sej på jobbet….lägger man ihop dessa två så tror jag inte man tvekar att tycka att det är någons slags förförljese.
Till och med mina arbetskamrater både ser och hör en del…och de tycker att jag inte ska accceptera hans betende.
Jag har anmält det till min chef…både det som sker på fritiden och på jobbet.
Ska blocka honom ikväll från FB fast jag VET att det kommer att bli mycket obehag från honom på jobbet imorrn pga det. Det är därför jag INTE blockat honom än.
Det är sexuella anspelningar på jobbet, beröringar som jag sagt stopp till men som ändå fortsätter.
Han försöker nästla sej in i mitt liv genom att fråga om min son osv.
Ska jag nu blocka honom från FB så vet jag att jag kommer att få stå till svars varför imorrn. Men jag säger att jag inte orkar med honom.
Mia: Det är precis det jag menar. Du är den enda som ser hans avsikter i det som står på fb… Pga hur han beter sig för övrigt. Skulle en uredning påbörjas så ser de bara vad som faktiskt står, inte din känsla, inte vad han skriver i chatten, inte vad han säjer i tel, inte vad han skriver på sms (om du inte sparat dem)…
Just därför måste du blockera honom. Är du orolig för att han blir värre privat så måste du berätta hur det är för någon i din närhet som skulle kunna slänga sig över till dig på stört om det behövs. Var beredd med mobilens inspelningsfunktion på jobbet i morgon om du tror han bråkar och gå in med det till chefen omgående så hon får höra…
Du kan i vilket fall som helst inte fortsätta må dåligt av vad en annan person gör mot dig! Du måste sätta stopp för det innan det är för sent..
/Ingalill
Iallafall så vart han lugn igår.
Jag tror enkronan trillat ner hos honom då jag sagt att jag träffade en i tisdags och hade mys med.
Vi får se hur det är på jobbet nu idag.
Om han kommer med sin hand för att lägga på min axel…som vanligt…..URRRKKK!!!
Jag har INTE blockat han på Facebook….än…….Jag vågar helt enkelt inte för jag vet hurdan han skulle blivit på jobbet idag.
Men…….fortsätter han tjata på mej i helgen där så plockar jag honom och ger honom en anledning via datan. Så han hinner lugna ner sej till måndag.
Det ÄR känsligt och obehagligt att blocka när vi jobbar så nära varandra. Samarbetet mellan oss måste fungera…annars funkar inte jobbet. Det är därför jag drar lite på det. Inte för att jag INTE vill blocka…
Jag förstår dig Mia. Man vill ju inte skapa problem med tanke på att jobbet ska kunna fungera. Sådan är jag med i många fall….Man försöker dar ut på saker just pga. att man vet inte hur det annars blir. Men låt han inte gå hur långt som helst….känner du att nu har han gått längre och nu orkar jag inte en sak till så agera. Sen kommer han fram och såger något så säg det rakt ut…Jag orkar inte med dig!!! blir det sedan problem med jobbet ta det med chefen….Så får han kanske en tillsägelse eller liknande.
Jag TROR han begriper nu att jag inte vill. Jag sa till han på jobbet igår att jag träffar en annan och har inga planer på att byta.
Jag var tvungen att säga till han med en gång på morgonen då jag knappt han ur bilen förräns han flög ut genom dörrarna på jobbet och började på med en gång!!!! Han måste stått och väntat in mej….
Sen var han lugn hela dan.
Visst…han skrev på FB igårkväll…men neutralt. Och då är det OK.
Så håll tummarna nu för att han slutat.

Hoppas att allt nu löst sig, men kom ihåg att minsta lilla uppmuntran har TROR sig se i ditt agerande elr vad du skriver på fb kan få honom att börja igen, det brukar vara så.
Håller tummarna allt jag kan.
Tack Bettan.
Jag ska verkligen inte uppmuntra honom. På jobbet håller jag honom kort och kommer så även att göra på FB,
MSN, tele och sms svarar jag inte ens på.
Jag håller med tummarna Mia!!