OT valresultatet
Vad tyckte du om valresultatet?? Hur tror du att det kommer att påverka din framtid de kommande fyra åren??
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Det jag är mest orolig för är att oppositionen kommer rösta mot regeringens alla förslag så de blir tvugna att kohandla med SD… Kommer SD in och får medbestämmande så kommer det att gå åt h*lvete med landet…
Hur det kommer bli med en borgerlig regering är svårt att säja eftersom den förra mandatperioden inte visat deras politik i normal tid.. De blev inkastade i en världskris och oavsett vad man tycker om dem så kan ingen påstå att de hanterat den illa. Sverige är ett av de få länder som tagit sig igenom krisen och är det land som gjorde det snabbast och på bäst sätt enligt många experter inom området i världen.
De fick inte min röst, men jag tror inte de är så jätteilla ändå…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Hur det kommer att se ut vad gäller SD och deras eventuella medbestämmande väljer jag att inte kommentera. Jag är för dåligt insatt. Däremot så hoppas jag att detta kan bli en väckarklocka för övriga partier.
Jag har i flera års tid misstänkt att SD skulle komma in i riksdagen om man inte tar itu med invandrings- och integrationspolitiken och i börjar diskutera den öppet. Och gärna med SD för att visa vilka de egentligen är och vad de faktiskt står för. Det går inte att när någon säger något om invandringen skrika rasist, sätta fingrarna i öronen och skrika la-la-la-la-la för att slippa höra vad motparten säger. Nu finns det bevis på att över 5% av befolkningen i Sverige tyckte att det var en så viktig fråga att man valde att rösta på dem och jag vägrar tro att alla var rasister.
Sen måste jag hålla med ingann: ja, Alliansen har skött landets ekonomi ypperligt med tanke på den kris som varit. Det är ingen tvekan om det. De har gjort ett mycket bra jobb med just det. Men sedan att under den svåraste krisen sedan depressionen med väldigt många arbetslösa sänka ersättningarna till just dem som nu behöver hjälp och sedan sänka skatterna för de som arbetar och har klarat sig undan krisen det känns så fel. Så jag ser inte särskilt ljust på min framtid. Min personliga ekonomi är slagen i spillror, mitt hus ska säljas och framtidstron är borta. Och nu blir det fyra år till av det…
Sponny: Det hade med 1000% säkerhet inte varit bättre för din personliga ekonomi om det varit sossarna som regerat. En världskris undantar inte en enskild person… Du har ju sluppit fastighetsskatten.. Den ville ju de rödgröna återinföra.. De påstod att det inte skulle gälla de "vanliga" människorna utan begränsas till 4 % av inkomsten.. Är inte 4 % 4 % oavsett om man är fattig eller rik? De sa dessutom att "det är oväsentligt!?!?!?! för väljarna att veta hur den ska utformas" och att de skulle lägga ett förslag om utformningen 2012… Då kunde det vara 2 år försent! Där tror jag att de förlorade många av de osäkra väljarna…
Om du valde alternativet utbildning (som jag läste i en annan tråd att du tackat nej till), skulle du kunnat behålla huset med hjälp av studiemedel/lån då?
Min ekonomi har varit densamma de sista 4 åren som de varit innan. Den största skillnaden för mig har nog varit att jag inte blivit hotad av soc att bli ifråntagen mina barn pga ekonomin… Trots det har jag varit och är trogen vänsterblocket.
Vad skulle regeringen ha gjort då? Många, väldigt många av dem som har/har haft sjukersättning ska inte ha det. Det är inget fel på dem.. Visst har några kommit i kläm under utförsäkringen men minst lika många är överlyckliga över att ha fått den där sparken i baken..
Jag tänker låta dessa 4 kommande år avgöra nästa val för mig… Socialdemokraterna har inte övertygat mig under alla sina år vid makten att de är för oss små så nu ska borgarna få visa sin politik under en normal mandatperiod. Gör de något som är bra för mina barns framtid så kan jag tänka mig att överge de röda..
Trots att jag tillhör dem som inget fått i form av skattesänkningar osv så förstår jag logiken i vad regeringen vill göra.. Om de sänker skatten för arbetarna så vill flera jobba och många vill jobba mer.. Fler arbetare och fler timmar ger mer skatteintäkter till statskassan.
Många av de 5 %en röstade inte på SD för att de står bakom deras politik.. Många gjorde det för att de var missnöjda med ALLA de övrigas partiprogram…
Jag känner en som är med i SD i västmanland.. Det är en fd barndomskamrat.. Jag har brutit kontakten med henne pga hennes rasistiska åsikter… Hon har varit gift med en turk, förlovad med en från somalia och har barn med en finne men nu har det slagit runt ordentligt… Sen hon gick med i SD vill hon utvisa alla som inte har barn med svenskar, hon ser inte skillnaden i en vattenläcka i hennes badrum och en översvämning på Haiti, ingen har galor för henne om lastbilarna dundrar förbi och har ner en prydnadssak ur bokhyllan men det gör de minsann om det sker en jordbävning på andra sidan jordklotet…
Dessa naturkatastrofer är enligt henne bara ett naturligt utrensningssätt. Sista gången jag pratade med henne hade hon kastat ut sin dotter och brutit kontakten för att dotterns pojkväns pappa är iranier… Hon hoppades också att någon vågar ta på sig ansvaret och fortsätta där Hitler slutade så vi kan få ett rent Europa… Någon måste ju ha tutat i henne dessa idéer… Hon har aldrig haft några som helst åsikter åt det hållet tidigare..
Visst, alla, säkert inte ens många, i SD har sådana åsikter men det räcker att några få har det.
/Ingalill

Personligen kommer jag att drabbas hårt av den regering som blev, den gynnar dem som har arbete och pengar. Jag tror inte sossarna har förbättrat sitsen så himla mkt, men de hade stoppat upp att förvärra för oss utsatta.
Jag gillar inte detta med allianser och att det ska kohandlas mellan partier då tycker jag att hela vitsen med demokrati försvinner……mitt i valvakan började de ju ex prata om vad Miljöpartiet skulle göra om de blev uppvaktade av alliansen……då höll jag på att explodera……menar de att man mitt i allt ska kunna vinna på att kohandla tänkte jag upprört…..då är det ingen vits med val alls. Jag tycker att partierna ska stå ensamma när man röstar och rösterna räknas.
Låt mig inte ens börja om SD, jag blir bara förbannad. Jag tror som Sponny säger att inte alla som röstade på dem är rasister heller……jag läste ex den rapport de tog fram gällande våldtäktsstatistik och kan förstå om folk tar till sig den till fullo. Personligen avskyr jag rasister som pesten och anser att alla människor(utom mitt ex
) har samma värde, MEN jag anser att OM man utför något kriminellt även minsta lilla sak som snatteri så ska man skickas tillbaka hem om man kommer från annat land.
Min väninna sa en bra sak om hur hon tänkte när hon röstade…….nämligen att hon tänker på hur det drabbar människor i helhet inte bara henne själv i och med att hon och hennes man har jobb och således inte är särskilt utsatta vilken regering det än blir…….då tänkte hon på de som har det jobbigt och på de två tonårsbarn hon har som ska ut i arbetslivet om några år. Det tyckte hon var demokrati att se bortom sig själv.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Bettan: Jag håller till fullo med dig om att partierna borde stå själva var och en istället för att samregera i allianser.
Det har sossarna alltid gjort förut och då var de stora. Efter att de började samarbeta med andra har deras stöd bara sjunkit.
Alliansen vet jag att de även taktikröstat.. Många av dem har röstat på de små partierna inom alliansen för att säkra dem inför 4%-spärren… Om inte det skett så hade kanske utgången av valet sett annorlunda ut…
/Ingalill

Nu kollade inte jag hela valvakan, men det sista jag såg var då att sossarna var största ensamma partiet……..j-a allianser é fusk!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Jag gillar INTE aliansen och lider med de som har det svårt. Jag kan inte bara se det som är/kommer vara bra för mig utan tänker många gånger på de som har det mycket svårt. Sverige privatiseras……Man undrar ju hur länge man kommer ha kvar sitt arbete och under vilka vilkor man kanske till slut blir tvungen att arbeta för det vet man inte men som icke högutbildad så är jag orolig för att man kommer "köra" men oss vanliga arbetare och göra slut på oss och tvinga oss mer eller mindre på att ställa upp på saker som inte kanske är det bässta arbetsvilkoren.
Som ensamstående mamma men två barn och då ett som är i behov ut av mycket stöd så ser jag inte denna regering nu som den regeringen jag skulle vilja ha för man känner sig otrygg. Sen vet jag inte heller hur det hade blivit med en annan regering……
Pia: Om du ska se de krasst på det hela så är det medan denna regering som du fått hjälp nu…
Ser jag det helt krasst så är det under denna regering jag fått hjälpen för min son med.. Under sossarna fick jag ingen hjälp alls…
Jag ser inga problem med att de sänker skatten för arbetarna men jag skulle gärna se att det gjordes lite mer efter den amerikanska modellen.. Alltså stoppar sänkningarna för de med högst inkomst och satsar på de med låg inkomst istället…
I det stora hela vill jag ha en regering som står på de utsattas sida men idag gör inget parti det tyvärr.. Så måste man välja mellan pest eller kolera så hade jag nog hellre velat ha kolera (vänstern);p
/Ingalill
Ja, fast nu visste vi ju inte om min sons speciallbehov innan under de senaste året mer än det med kroppen alltså som är meddfött….Så jag kan inte heller säga att resan dit har varit enkel. Fick ju fajtas men stog på mig….Sen vet jag inte detta med vården….Tycker att det är fort. svårt att få vård när man behöver……
Men nu sitter denna regering fyra år….Bara att aceptera hur det nu än blir……
Precis.. du har fått fajtas för att ta dig dit där du är nu… bvc, barnomsorgen osv borde ha sett tecken på att han behövt vidare utredning men de har troligtvis ignorerat det för utredningar kostar pengar…
det viktiga är iaf att ni nu fått den hjälp ni behöver:)
/Ingalill
Ingann: Ja helt klart är det viktigt att man får hjälpen som man behöver…..Hade jag inte ståt på mig så hade jag inte ens varit där jag är i dagensläge.