Veckans tråd vecka 38
Då var det en ny vecka igen och måndag. Idag så var jag igen på kurs så det har varit en rätt så lung dag och så blir det även imorgon fast då ska vi till kunsbacka på studiebesök.
Här öser regnet ner och det är ingen vidare väder. Var en sväng och handlade på Willys då lille sonen ville ha ost och mjölk…..Ja det blir ett himla liv här om det inte finns när han vill ha det.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Har varit till affären idag jag också, barnbidraget kom ju igår, tjoho!!!! Fick man nästan känna sig tillfälligt rik.
Lite bitter efter helgens sms och att man inte kan få hjälp eftersom ingen myndighet tar en på allvar när man säger att man är rädd för sin säkerhet.
Ännu surare blir jag när min yngsta glatt säger att pappa köpt ny större bil……bla bla BLÄÄÄÄÄ…….hur vore det om han såg efter så hans barn kunde hålla på med sina fritidsaktiviteter istället för att göra avdrag för umgänge och bråka med mig. Själv åker man med köksredskap i två av dörrarna eftersom fönsterhissarna pajat för över ett år sedan och man inte har råd att laga dem……jaghar ju för fasen inte ens en dammsugare.
NÄÄÄÄÄ, fy så jäkla gnällig jag är…..det blir inget bättre av.
Nu blir det iaf ridlekis för Alicia och sedan den kulinariska höjdpunkten pulvermos och färdigköpta köttbullar……urk…..men det är ngt av de saker jag har i nödläge eftersom det blir lite sent att laga riktig mat ibland. I vanliga fall förbereder jag på dagen, men det hanns inte med idag tyvärr.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Jag sitter här och fyser….Huaaa just nu är det kalt tycker jag…..Imorgon ska jag vara hemma för lille sonens dagis har studiedag imorgon så jag får sovmorgon…..eller ja lite alla fal sovmorgon.
Sen får jag ligga och läsa städboken som vi ska ha prov ifrån. Klarar man de provet så är det grundutbildningen för lokalvårdare som man ska ha….Så när man söker jobb så ska man uppge att man har gått den utbildningen. Jag trivs ju att jobba som lokalvårdare så är rätt så nöjd för man kan skura och grejja och dona hela dagarna långa även fast man är trött när man ska gå hem för dagen.

Har skickat iväg Jennifer till skolan på cykel, hon har idrott ute idag och det var ganska kyligt även om solen visar sig duktigt.
Alicia börjar kl 9 så hon ska upp nu och duscha, äta frulle och göra sig klar….även hon har gympa på dagis idag.
Jag kämpar vidare med hennes ridlekis, hon tycker det är superroligt men teorin gör hon inget delaktigt i hon barasitter där och vågar inte svara och så fort det blir något nytt på ridningen så törs hon inte ens prova. Igår var det balansövningar och ridläraren var fram till henne, då blev hon jätteledsen och jag fick sedan berätta som det var……att barnen gått igenom en superjobbig skilsmässa där de fått se både våld och annat och att det är därför jag också är med inne på teorin. Ridlekiset är jätteviktigt för Alicia så det är bara att traggla på tills det släpper.
Syrran kommer hit hon behöver hjälp med pluggningen IGEN…… attans vilken bra lärare jag kommer att vara innan hennes studier är över hahaha…… Äsch, hon kämpar på bra, men jag kan ge henne andra perspektiv och lär henne att inte svälja allt sm böckerna säger utan att tänka lite kritiskt och berättar lite om hur man ser saken ur ett föräldraperspektiv. Sist var det barnkonvensionen som stod på tapeten och då var jag riktigt uppe i varv ett tag…….tycker inte att Sverige låter barn göra sig tillräckligt hörda elr ser till deras bästa hela tiden. Låter bra på papper men fungerar mindre bra i verkligeheten.
Jag ÄR SÅÅÅÅ sugen att börja rida igen och jag önskar att ekonomin tillät, dessutom känner jag mer och mer att jag gärna skulle vilja bli ridlärare trots de pissiga tiderna och skitlönen……barnens glädje är belöning nog.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
God eftermiddag
Idag är jag hemma då lille sonens dagis är stängt. Store sonens skola är stängd på fredag men han får då hänga med mig istället till jobbet och hjälpa mig där. Har lovat han att vi ska dela på en pizza där sedan när det är lunch så han har något att se framemot. Sen blir det att lille sonen åker till mormor och där över helgen sedan är det bara jag och Anton som kommer att vara hemma….Skönt tycker jag som vill gå med han på bio…På lördag ska jag försöka gå till frissan och fixa i ordning mitt hår. Antons hår behövs med klippas så det får hon göra med på samma gång då.

Allvarligt kan någon säga mig vart elr till vem i regeringen man vänder sig gällande underhållsstöd och ev umgängesavdrag för reglerna SUGER STORT!!!!!!
Alltså försöka resonera med FK är som att ställa sig framför tåget och jag är nu lagomt förbannad.
Denna skitregering bryr väl sig inte om att de sparkar på de som är mest utsatta redan, men somIngann sagt i en annan tråd: Det borde vara straffbart att slippa undan för 1273:-/mån per barn och dessutom göra avdrag i umgänget. Jag kan köpa avdrag för mer än 5 dygn i sträck men att de lagt till eller minst 6dygn per kalendermånad köper jag f-n inte. Och nu får jag dessutom höra att han får göra avdrag fastän han lämnat bort barnen till sina föräldrar…..alltså då blev jag tokig kan jag säga…….det kan man ju sätta i system så det visslar om det. Att jag. VANSINNIGT enligt mig!!!!!
Nej, jag vill ha nya regler. Jag tycker att ett minimibelopp i underhåll ska finnas men i helheten ska det inkomstberäknas och det ska då även tas med om man har ny partner med inkomst, jag har fått nog av att stå för alla stora kostnader och A kan köpa nya kläder och bil och leva gott som f-n hela tiden, medan en annan går på knäna. Man gör ju inkomstberäkning för både sjuklön, vård av barn, samt a-kassa……så varför inte för underhåll????????
Jag tycker att det tom strider mot barnkonvensionen, för barnen drabbas hårt av dessa reglar. Det står att barnen har rätt till att ha samma standard även efter föräldrarna separerat och det fungerar ju inte enligt dessa regler.
Att endast betala minimibelopp om man sagt ifrån sig elr blivit av med vårdnaden elr om ens inkomst faller under ett visst belopp är rmligt, men annars borde det banne mig öka efter inkomst.
Jag vet att vi alla tycker olika i denna fråga, men det är så här jag känner.

Jaha, nu var det jag igen….lagom tjatig som vanligt!
Jag har precis varit i kontakt med en kvinnojour i grannkommunen för att höra om jag kan vara till någon hjälp, dvs om de behövde barnkläder och sulky mm.
Hon frågade lite om varför jag ville hjälpa och då berättade jag lite om min situation………jag blev ganska förvånad när jag fick höra att min kommun typ har hittat på lite egna regler när det gäller vissa saker…..så nu ska jag kontakta fler sockialkontor i länet kan jag lova……. Jag nämnde nämligen att A en gång tagit Alicia från dagis och behållt henne i ett dygn då vi hade gemensam vårdnad men han inte hade umgängestid och jag lade då till att han hade rätt att göra så enligt socialen samt min jurist. Snacka om att jag blir förvånad när kvinnojouren svarar att MIN kommuns social anser så ja och att de behandlar folk i allmänhet illa…hon skulle precis åka och träffa någon som haft med dem att göra.
Jag sa åt henne att jag gjort anmälan till socialstyrelsen och att hon gärna fick berätta det för den hon skulle träffa ifall hon vill anmäla….då vet hon att flera klagomål finns, att hon inte är ensam och att hon har större chans att bli betrodd. Tyvärr trodde inte kvinnojouren att hon skulle orka anmäla….men jag hoppas att hon finner den styrkan till slut.
Hur är det i er hemkommun???? Har den ena vårdnadshavaren rätt att hämta barn när som helst trots att de inte har umgänge den dagen och hålla dem borta i ett dygn från den föräldern de är boende hos. Umgänget fanns muntligt överens kommet. NI som vet eller vill hjälpa mig att ringa er hemkommuns social för att ställa frågan gör gärna det och meddela mig svaret det kan vara väldigt avgörande i vårdnadstvisten om han gjorde fel. Jag ska på måndag sätta mig och ringa till så många socialkontor jag kan och ställa samma hypotetiska fråga. Kom ihåg att det vid händelsens inträffande var gemensam vårdnad om barnen.
Bettan: När A hade gemensam vårdnad hade han rätt att hämta Alicia på dagis. Han hade precis samma rättigheter till henne som du har så det kan du tyvärr inte göra något åt. Det enda du möjligtvis kan invända mot är om han inte meddelade dig att han hade henne hos sig. Boförälder eller inte, gemensam vårdnad innebär gemensamma (samma) rättigheter och skyldigheter.
Jag blir ganska förvånad när du säjer att en personal på en kvinnojour påstår att det inte är så. Jag trodde de anställda där var tvungna att ha koll på vad de ger ut för information. En så okunnig kvinnojour skulle nog inte jag våga vända mig till om jag behövde hjälp…
Däremot nu när du har interimistisk vårdnad så får han inte hämta henne.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Aha…..jag kan tänka mig att hon kan ha missat att jag sa att vi vid tillfället hade gemensam vårdnad, MEN jag tycker också att regeln är väldigt konstig för det är en j-a skillnad att det inte spelar någon roll vem som hämtar när man br ihop…….har man separerat måste barnen ha den tryggheten att de ska veta hos vem och vart de ska vara från en dag till en annan, annars är det ju omöjligt för någon av vårdnadshavarna att boka ex läkartid elr bestämma med barnens kompisar, det ger helt enkelt ingen trygghet. Det andra som gör att jag då tycker att allt faller är att umgängesavtal då inte spelar någon roll om båda vårdnadshavarna kan göra precis som det faller dem in…….. det låter mycket konstigt och det har jag tyckt hela tiden. Jag menar……. varför snackar man då ens om att göra umgängesavtal?????? Hur kan en Tingsrätt ge gemensam vårdnad ex och samtidigt bestämma vilket umgänge den ena föräldern ska ha rätt till och hur kan man sitta tillsammans med en familjerätt och utforma ett umgängesavtal när det ändå inte spelar någon roll vid gemensam vårdnad. Ännu ett fall av svenska lagar som går in i varandra så att allt blir galet???? För i mia ögen låter det som dubbelmoral samt otrygghet för barnen vilket strider mot barnkonvensionens grundpelare.
Konstigt och MYCKET osunt för barnen enligt mig. Jennifer var efter att A gjorde så så rädd att hon vägrade gå på fritids i flera dagar och Alicia var i princip omöjlig arr lämna på dagis och det är tillräckligt bevis för mig om att barnen far illa när man beter sig på det viset.
Att man skriver ett umgängesavtal under gemensam vårdnad beror nog till största delen på att den som inte är boförälder ska veta när den är garanterad att ha barnen (det finns tyvärr gott om mammor, det är ju fortfarade vanligast att mamman är boförälder, som planerar in aktiviteter hela tiden för att förhindra umgänget) och boföräldern vet när den är barnledig…
Jag tycker tvärtom att det är grundpelaren i barnkonventionen…
Hela grundprincipen med gemensam vårdnad är ju att man ska samarbeta för barnens bästa men tyvärr är det inte det allra vanligaste att det funkar:( Det är inte lagen det är fel på utan på den förälder som inte tänker på sitt barns bästa…
/Ingalill

Alla ser vi olika på saker och ting och jag har tyvärr gång på gång fått erfara att lagar och myndigheter inte alls är det allra bästa….ingen bra första kontakt och upplevelse. Jag finner det tragiskt att JAG som alltid varit en positiv människa och utgått från att man kan lita på både människor och myndigheter nu är skeptisk och kritisk till det mesta. Det jobbigaste när man söker svar är att många säger så olika och jag önskar att jag kunde träffa någon riktigt bra människa som kunde ge mig tilliten till myndigheter och lagar igen, bara en enda som förstår och lyssnar på det jag och barnen berättar så att vi kan få hjälp. Jag vill så gärna tro att vårt system är bra, för om man tvivlar och alla människor börjar tvivla känns det som om landet kommer att falla. Barnen ska ha rätt till trygghet och det är därför jag tycker att det jag skrivit om ovan strider mot barnkonventionen……det finns ingen trygghet för ett barn som aldrig säkert kan veta vem elr vart de ska vara från en dag till en annan. För även om det är så att det inte funkar och att det då beror på ena föräldern……..så kanske man ändå måste anpasa lagen efter det…..sorgligt när man tänker på det…..att sunt förnuft inte räcker till för vissa människor.
Sitter iaf en liten stund vid datorn…….det är i princip storm ute och riktigt grått och regnigt, tur att taket är på plats annars hade det väl varit swimmingpool i husets alla plan.
Har just läst ut ANHÖRIG av Katerina Janouch en bok jag rekommenderar ALLA att läsa, speciellt de som levt med missbrukare av något slag. Boken är lättläst och man vill inte lägga ifrån sig den och ändå så fruktansvärt jobbig……….jag har vaknat varenda natt sedan jag började dyngsur av svett och med känslan att försökt tala förstånd med A i drömmen men inte nått fram trots min förtvivlan……som att uppleva verkligheten igen. Jobbigt men nyttigt som bara den, man känner igen sig i så många känslor och hur man agerar och tänker. Känslan av skuld, att få höra A säga att han måste dricka pga det helvete det är att leva med mig, måste vara full om han ska stå ut att dela min säng……hans mamma som säger att JAG måste vara hårdare emot honom, ge honom uppgifter att utföra hemma, att han mår bäst om han får arbeta hårt hela tiden.
Nu, när jag läst boken förstår jag äntligen att jag inte bär någon skuld, han är vuxen och har själv ansvar för sitt handlande sitt drickande, porrsurfande, otrohetsaffärer mm……….Här i denna lilla bruksort få man minnsann höra att det aldrig äe ens fel att man bråkar elr att det blir skilsmässa.
Jag har flera gånger sedan min skilsmässa hört orden som även skrivs i denna bok:
"Gud giv mig sinnesro att acceptera
det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden"
Jag väljer i min egen variant som jag skrivit ned hemma att utelämna Gud, men det är bra ord tycker jag.
Hoppas ni alla får en bra lördag, jag får förhoppningsvis besök av min bästa hästkompis och hennes barn, det ska bli så roligt.
Jag förstår hur du känner det men ska man anpassa lagarna efter varje enskild familj?
Du vill att den ska anpassas efter att dina barn ska slippa A´s strul, jag vill att den ska anpassas efter att tvinga pappor att ha en relation med sina barn, någon annan vill att den ska anpassas så barnen bara behöver träffa den andre föräldern 2 ggr/månad, nästa att den andre föräldern träffar barnen 1 ggn/månad, nästa att de bara träffas vid högtider, ytterligare en vill att den andre föräldern avsäjer sig all rätt till kontakt med barnen osv osv…
Ska vi ha lika många lagar som det finns barn med separerade/ensamstående föräldrar?
Dessutom är Barnkonventionen ingen lag utan ett föredrag som Sverige skrivit under på… Den finns alltså inte med i svensk lagstiftning.
/Ingalill

Nej Ingann, jag menar inte så…….det jag menar är att om man har gemensam vårdnad med domslut elr överenskommelse för umgänge så är det vad som ska gälla för barnens trygghet. Sedan om sjukdom elr annat uppstår och man är överens om att byta dag elr liknande ska man givetvis kunna göra det, men då finns ju en ärlig chans att förklara det för barnen. Dessutom är då båda föräldrarna överens om saken och behöver inte bli livrädd för att ens barn inte finns kvar på dagis/ fritids när man kommer för att hämta dem……..den paniken måste man uppleva själv för att förstå den kan jag säga.
Jag vill inte hindra A från att träffa barnen, det är inte vad det handlar om, men jag vill att det sa vara ordning och reda på vart och hos vem barnen är med så lite tjafs som möjligt för barnens skull.
Mycket medveten om att barnkonventionen inte är en lag……men detta land tjatar ganska ofta om hur duktiga de är på att se ur det perspektivet………tycker det faller på många plan jag.
Skit samma, det är som det är……..att A inte har något sunt förnuft kan jag tyvärr inte heller göra något åt, men för ett land som tjatar om att barnens bästa alltid ska gå först samt att barn har rätt att göra sig hörda, tycker jag att jag har rätt att värna om mina barns trygghet och stabilitet och som jag ser det skulle det lösas enklast på det sätt jag skrev här ovan.

Blåser rejält här idag, MEN SOLEN SKINER!!!!!! Visst är det kallt, så kläder inkl mössa och vantar på innan vi ger oss ut i svampskogen. Barnen laddar energi med fil och musli och det ska givetvis packas matsäck.
Bästa kompisen med son kommer också med samt O, som är som värsta svamphunden, han är otroligt duktig på att hitta svamp.
Det ska bli så skönt att komma ut och släppa alla oroliga tankar, skogen gör verkligen gott för själen.
Igår kväll skjutsade jag och tjejerna in mina yngre syskon på fest till stan och jag gjorde en mindre omväg eftersom jag inte hittade ut från området…….kan säga att jag var rätt glad över den omvägen när vi en stund senare passerade någon stackare som kört på en stor älg. Usch, hade vi kommit lite tidigare hade det kunnat vara jag och tjejerna i vår gamla bil som gjort det.
Två bilar hade redan stannat, så jag åkte faktiskt förbi med tanke på barnen och dessutom har jg ingen medicinsk kunskap, något jag känner att jag verkligen skulle vilja gå en kurs i. I skolan fick man ju lära sig första hjälpen, men det var alldeles för längesedan.
Hoppas fler av er har vackert väder idag och helst utan att behöva riskera att blåsa bort som här
Jag återkommer med ev svampskördrapport
Jag skrev inte att du inte vill att de ska träffa A.. Jag skrev att du vill att de ska slippa A´s strul.. det är en ganska rejäl skillnad…
Jag har upplevt det du pratar om så jag vet precis vad du pratar om… I mitt fall var det ännu värre faktiskt… Min yngste sons pappa, som jag då hade gemensam vårdnad med, hämtade bägge mina barn på dagis! Alltså även min äldsta som inte ens var hans barn! Och inte bara en gång utan 4 innan jag lyckades få polisen att fatta att han inte hade rätt att hämta något av barnen… Jag hade nämligen ett intyg från familjerätten att han inte fick hämta sin son heller utan mitt godkännande då inte Kim kände honom öht (lite svårt att känna någon man träffat 3 ggr i hela sitt liv)… Iofs fick jag som tur var alltid hem dem på kvällen för han tyckte det var för jobbigt med nätter…
Så tro inte att jag inte vet hur det är…
Fortfarande brukar ett domslut eller en överenskommelse vara för att garantera den andre föräldern ett visst umgänge… Inte för att begränsa det… Är det en begränsning så ska det vara ett domslut som då oftast innebär att besöken är övervakade…
Får du enskild vårdnad så har han inte längre rätt att hämta barnen utan din tillåtelse, inte nu under den interimistiska vårdnaden heller…
Sverige är jättedåliga på att följa barnkonventionen… Det sa drottning Silvia rent ut i början av året och därför skulle hon jobba mer aktivt än förut med de frågorna…
Här har du iaf en länk där du kan hitta lite info om barnkonventionen och vilka rättigheter barnen har…
/Ingalill
God förmiddag. Helgen har varit lugn här.
Jag ska snart gå ut och möta min mamma som kommer med lille sonen hem för hon haar haft han i helgen så jag har bara haft store sonen hemma. Vi ska alla åka en sväng med till Ikea troligen om vi nu hinner med det.
Lille sonens pappa ringde i fredas och trotsade på att han skulle träffa sonen på lördag, men jag sa bara att detta inte är möjligt då sonen inte kommer vara hemma. Han sa att jag får ändra planerna men då sa jag från till han och sa att ok, du har rätten att träffa sonen men då ska du medela detta i rimlig tid så att jag inte behöver ändra på det som jag har inplanerad för nu har sonen sett framemot att åka till mormor och jag har redan skaffat biljetterna så då blir det så. Jag kan inte ändra på saker i sista minuten bara för att du vill något. Sen sa jag till han att han då kan komma och träffa sonen en annan helg bara jag får reda på det innan i något så där god tid. Jag har ju sagt flera gånger till han tidigare att vi kan gå till fam.rätten men han vägrar att gå dit och då är det inte lätt.
Jag hoppas att ni alla får en härlig söndag

Ingann, tack för tips på superbra sida……både för min del och min systers som just nu läser om barnkonventionen på lärarhögskolan. Kan tillägga att jag inte menade att DU inte förstod hur det känns att få barnen hämtade utan vetskap på dagis…det var mer vänt till alla på forumet. Jag tror vi gått om varandra lite i tänket för ovanligehetens skull och jag tar faktiskt på mig det till fullo eftersom jag vet att jag blir rörig i mina förklaringar när jag blir upprörd och stressad.
Har ju rättegång ganska snart och det tär ganska ordentligt på mig. Jag vill så gärna hitta något som kan lösa problemet och ge mig vårdnaden enskild fortsatt….då det inte verkar som om A inser att han skadar barnen med sitt tankesätt och handlande. Mest orolig är jag för närvarande för Jennifer som SÅ gärna vill säga sin mening i rätten, men min jurist hör inte av sig s att jag får veta om hon kan ordna det på det sätt du tidigare tipsade mig var möjligt.
Pia: Man kan ju bli galen på vuxna som beter sig värre än trotsiga 4-åringar. Vi var till familjerätten en gång, sedan vägrade A flera gånger…….förmodligen för att han som ordnade att vi skulle gå, blev tillsagd om flera saker han inte gjorde bra.
Det är bara att bita ihop och gilla läget….man är länkade för evigt när man har barn tillsammans vare sig man vill elr inte.
Ibland så är min största tröst när A och hans släkt beter sig illa att det är tur att jag inte kan förstå hur de kan tycka att de gör rätt, för det skulle innebära att jag var lika sjuk i huvudet.
Nej, nu är min kompis på väg från Hedemora, så nu blir det svampskogen!
Bettan: Din jurist arbetar för dig och gör h*n inte det på ett bra sätt för dig har du rätt att vända dig till rätten och be om ett byte av biträde. Godkänner de det så får du automatiskt ett uppskov så det nya biträdet hinner sätta sig in ordentligt i ärendet. Även om det alternativet känns jobbigt (vet ju att du vill ha det överstökat) så gäller ju den interimistiska vårdnaden tills allt är klart…
Varför ska juristen höra av sig angående Jennifers röst i rätten? Det är rätten som avgör om hon är mogen för att höras.. Inte din jurist… Om jag vore dig skulle jag kontakta rätten direkt om det för det är de som ska kolla hennes mognad och då även tala om att hon inte vill möta pappa öga mot öga utan göra en inspelning… Ger de klartecken så ska de ordna personal som är utbildad för att tala med barn och spela in utfrågningen.
Om de ändrat (var ganska många år sen jag kände något barn som vittnade i rätten) förfarandet så det ligger på juristen att ordna det så borde det vara fixat redan. För det är väl inte så långt kvar nu? Jennifer måste ha tid på sig att mentalt ställa in sig på det hela.
/Ingalill
Pia: Du har ingen anledning att ändra några planer för hans skull. Du kan ställa kravet på honom att antingen ringer han minst en vecka i förväg eller så går han till familjerätten och får ett avtal som han ska följa. Det är det enda valet du behöver ge honom…
/Ingalill

Aha, jag trodde min jurist var tvungen att ta kontakt med Tingsrätten om att Jennifer vill höras……men då ska jag ringa imorgon själv och prata med dem. Inte långt kvar alls 14oktober är det dags. Skulle gärna ha uppskov i många många år gällande detta, för jag har ju som sagt interimistisk enskild vårdnad så för min del kan jag vänta, så länge jag har enskild vårdnad vet jag att mina barn är trygga.
Det blev i alla fall en väldigt lyckad dag i svampskogen och jag har nu massor att rensa. Barnen tröttnade ganska snabbt idag och gnatade lite, men sedan kom de på att de kunde leka och gå balansgång på stockar och annat……tyvärr hade Alicia så roligt att hon glömde att hon var kissis och det blev en olycka, men vad gör det, jag har både badkar och tvättmaskin
Nu är både barn och hund helt utslagna och även jag är jättetrött, men det är en skön, sund trötthet för ovanlighetens skull. Ska sätta mig framför tvn och rensa dagens svampskörd innan jag stupar i säng.
Jennifer har elevens val hela veckan och hon har valt jorden runt på 5 dagar…..olika världsdelar ska hinnas med att få lärdom om…….hon längtar efter imorgon pga av det samt at det är ridlektion också.
Ingann: Ja när jag pratade med en advokat i somras sa hon att han är skyldig att medela mig 2-3 dagar innan han kommer för att besöka sonen för det har man rätt till. Detta sa jag även till han och då blev han väldig tyst.
Pia: Ibland är även 2-3 dagar väldigt kort tid.. Man kan ju planera saker långt i förväg tex åka bort med tåg när man försöker få bästa pris o sånt.. Tåget är ju smartast att boka 3 månader i förväg då man kan få biljetterna superbilligt… Så han måste ju vara medveten om att bara för att han ringer ett par dagar i förväg så kanske det inte funkar… Man kan inte bygga upp livet efter "utifall den andre föräldern vill…"
/Ingalill
Ingann: Ja du har rätt i det. Skulle jag nu ha åkt långt så bokar jag i god tid, men nu var det bara till mamma men ändå. Biljetterna var köpta och skulle jag inte ha åkt med dem skulle jag ha förlorat ca 200 kr vilket jag inte hade lust med. Jag kommer vara stenhård mot han när det gäller detta med umgänge. Han får medela i god tid, så är det bara.
Sen var han i trakten här i fredas och vi råkade träffa på han….Och vad märker både jag och store sonen….Joo han var påverkad ut av något och även ögonen var röda på han och det känner jag så väll igen….Då är han inne i en "period."
Pia: Då låter det, för mig iaf, som att han tänkte träffa Ibbe när han "ändå var i krokarna".. Inte för att han verkligen ville träffa honom.. Är det Ibbe han är intresserad av borde han ju höra av sig oftare och iaf vilja veta hur det är med honom och vilja prata med honom emellanåt, inte bara när han ska till era trakter i andra ärenden…
/Ingalill

Usch Pia bäst han håller sig borta om han är inne i en "period". Jag tycker också att 2-3dgr låter kort, men min jurist har sagt samma sak faktiskt, men jag vill gärna veta en vecka före eftersom jag vill kunna planera och förbereda barnen på ev ändringar.
Hoppas du får lugnt ett tag framöver.
Ingann: Det stämmer. Han kommer enbart hit då han har något annat ärende inte bara för att träffa sonen. Jag har tidigare ifrågasatt det hela men han säger att han inte har råd att åka och träffa sonen bara så där utan får slå ihop vissa saker/ärenden som att festa med sina vänner och träffa sonen osv. Sen han hör inte av sig för han har inga pengar på kortet under månaden utan anser att jag ska kunna stå för de samtalan vilken jag inte är skyldig till att göra.
Jag ligger bara lågt. Nu sa han att han ska komma nästa lördag och träffa sonen, men är nästan säker på att han har inte pengar till det och några pengar får han INTE ifrån mig. Han får träffa sonen ute och inte i min lägenhet och det vet han. Han har ju tidigare bara dragit fördelar ut av det hela….Men nu fungerar det inte längre så som han skulle vilja….Dricka alkohol får han göra hur mycket han vill men inte störa mig och mina barn eller träffa sonen onykter. Undrar vad hans hemkommun gjorde med anmälan jag gjorde i somras om att han dricker…Troligen gjorde de inte mycket då han har vissa släktingar som kan ha följt med han och pratat….Suck så trött jag blir på det hela, men ja här kommer han inte in.