Veckans tråd vecka 40
Hej och hopp.
Jag har varit med syrran ut i motionsspåret och joggat 6km, hon plågade mig bra kan jag lova. Jobbigt, men så skönt efteråt. Vi ska göra detta till en stående grej 3 dagar i veckan och förhoppningsvis blir sträckan lättare att uthärda om en vecka eller två om jag överlever så länge.
Alicia kom springande till mig på dagis och hade jackan på sig innan jag ens hunnit tänka. Hon är kramig och pladdrar oavkortat hela tiden, glad över at vara hemma igen.
Jennifer ringde hem på lunchrasten och ville bara säga hej sa hon. Hon saknade mig och jag blev lite fundersam för jag har inte hört ett pip från henne på hela helgen. Tydligen hade det iaf varit lugn hos A, men det räcker inte för att inte sakna mamma enormt mkt. Skönt att inte behöva få några sms från Jennifer om att det är jobbigt iaf.
Jag har varit i Rättvik på marknad och igår blev det svampskogen, plockade massor på 2,5h och gav bort till min granne som börjar bli gammal och inte kan ta sig ut lika mycket som förr. Det är så avkopplande att plocka svamp, men jag ska i ärlighetens namn säga att jag inte är så himla galen i att äta den.
Snart hämta Jennifer i skolan och sedan blir det ridskolan.
Hoppas ni haft en bra måndag.
Sponny: Hoppas du fått positiva besked om jobbet idag.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Har jobbat idag och nu vilar jag allt jag bara kaan pga. min hemska förkyldning. Minstingen verkar vara med på väg att bli sjuk
Ja så snart ligger vi nog hela fam. i detta……
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Här har ungarna studiedag idag och jag har som vanligt tvättisdag;) Som tur är så har jag inte så jättemycket tvätt den här veckan.. Det blir nog inte mer än 5 maskiner tror jag så jag borde vara klar till runt 5 redan
Så tidigt har jag nog aldrig varit klar de senaste 7 åren;)
Sen ska jag nog slappa lite…
Hoppas alla får en bra dag!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Har bara en sak att säga just nu för ovanlighetens skull, JAG SKA STÄDA!!!!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
Och jag kommer ligga i sängen resten ut av dagen men lille sonen, men först måste jag ändå gå iväg och köpa hostmedicin, näsdroppar, alvedon och bröd.
Ja hur man nu ska fixa det hela får man se…..Här blir vi hemma några dagar tack vara förkyldningarna. Lille sonen är lika dålig som jag just nu. Tur jag har en stark hostmedicin på recept som jag inte har hämtat ut som vi verkligen behöver nu….Men de lär ju kosta.
Inga nyheter om det eventuella jobbet än, men dagen är ju inte riktigt över heller.
Oavsett, äntligen. Mathilda är hos exet idag och firar hennes födelsedag. Så för min del har hela dagen tillbringats framför datorn där jag öst i mig kaffe och bläddrat i böcker. Men nu är B-uppsatsen i historia i alla fall klar. 5 sidor militär-taktiskt ultranörderi och jag är helt klart nöjd. Ska låta den vila lite nu och sedan läsa den för att se om något ska ändras.
Sponny: Hur orkar du????
Du är ju kanon ducktig!!!!
Jag själv kom efter alla om och men iväg till apoteket med barnen innan de stängde så jag behövde inte åka till stan för att få ut hostmedicinen. Köpte nässpray med till hela fam. och Ipren storpiller till lille sonen. Sen var jag inne på Netto en sväng och köpte mjölk och bröd. Nu ska jag snart bädda ner oss i sängen igen här hemma…..Kan ju behövas…..

Fick mail med ännu ett avslag på jobb idag……..så less!!!! Sover på saen och hoppas på en bättre morgondag. Tvättstugan står på schemat och har lite småfix kvar att göra i lägenheten också.
Sponny: Vet hur det är att plugga:) 5 sidor är lindrigt ändå även om det är jobbigt *s*
När jag pluggade på KonVux så skulle vi skriva en essä i valfritt ämne på minst 20 A-4 och sen hålla en muntlig resumé om det.. Självklart hade jag glömt bort det och kom på det en vecka innan inlämning så när jag var på dåvarande partybåten Dancing Queen drack jag några öl, gick upp på bryggan och intervjuade kaptenen och fick massa info om färjan och skrev min essä om den 
/Ingalill
Bettan: Förstår dig!! Men du det kommer att vända….Ge inte upp!!
Ingann: Ja smart ide….Och så fick du även de gjort på en resa
Pia: Idén och infon fick jag på resan.. Själva jobbet med att handskriva 20 A-4 (då fick vi inte använda dator) i bra många timmar fick jag nog göra hemma medan jag hade 2 ungar, i den åldern dina är i nu, springandes omkring mig…
Hade jag suttit på båten och skrivit det hade jag inte hunnit klart innan båten var i hamn igen ens om jag suttit på hytten hela resan och skrivit nonstop…
Du kan ju bara tänka dig vilken tid det tar när det tog sponny en dag med 5 sidor… utan barn omkring sig…
/Ingalill
Ingann: Japp….vet hur det är…..Jag gör ju det mesta här hemma med två springandes i fötterna.
Så jag är bara gald att jag slipper skriva sådant

ingann:
Underbart! Fantastiskt smart sätt att lösa ett problem på…och att man kan ta ett par pilsner samtidigt är ju bara ett plus. Tyvärr vet jag inte vem jag skulle kunna intervjua om ett sånt nörd-ämne som det jag valde? (och jo, det var helt själv-valt
)
MAN MÅSTE GÖRA MISSTAGEN SJÄLV - DET ÄR BARA DÅ MAN LÄR SIG
eller
Varför tog den europeiska militären inte taktiska och militärtekniska lärdomar från amerikanska inbördeskriget till sig
Bettan: *kram* Är där själv och vet hur det känns. Ta vara på dig och vi är här om det är något.
Pia: det ska du verkligen vara glad för… det är nog inte många som skulle klara det faktiskt.. vanliga skoldagar, vanliga läxor i alla ämnen, allt hemarbete, 2 barn på 5 och 2 år (det var -98 så jag tänkte fel när jag skrev att dina var i samma ålder
) + en jätteessä… och ingen hjälp med något av det..
Nu skulle jag aldrig klara av det kan jag säja 
/Ingalill
Sponny: Haha ja, med ungarna sovandes i hytten med kompisens 15-åring så var det fritt fram för några öl på kvällskvisten:)
Självklart ska man välja ett ämne som intresserar en men det hade jag tyvärr inte tid till.. Det blev nog bättre med det iaf än om jag valt det som var min största sysselsättning som helt ensam småbarnsmamma utan någon egentid mer än när barnen sov.. Nämligen lampskärmssömnad *s* tror inte ens jag skulle fått ihop tillräckligt material om det heller
/Ingalill

Fick avverka mina 6km jogging ensam idag, syrran var tvungen att plugga. Mycket stolt över mig själv som faktiskt gjorde det fast det går långsamt, 37min tog det och lika jobbigt är det varje gång så här i början.
Har just tonat håret, måste ju göra mig redo för rättegången nästa vecka, nu törs jag knappt titta hur det blev hahaha.
Vad tror ni? Vinner jag på att skriva ned allt som hänt och alla sms gällande vårdnaden och maila det till min jurist eller är det bara slöseri med tid????? Hon har nämligen inte hört av sig ännu och någon måste ju vara förberedd.
Tvättar idag och fixar lite smått här hemma. I helgen ska jag försöka hinna gå igenom barnens garderober och lägga undan sommarkläder och sådant som är för litet.
Bara tjejerna kommit hem för dagen ska det bli en skogsprommis med Leo och så ska barnen rida på Liiz.
Ingann, det där var det fyndigaste jag hört tlas om. Istället för att gripas utav panik fann du den perfekta lösningen ute på böljan den blå=)
Sponny, hur blev det med jobbet???? Du är duktig som kämpar på med skolan. Tack för dina värmande ord.
Pia, hoppas ni mår bättre där hemma, var rädda om er.
Bettan: Jag skulle skriva ner alltihopa om jag var du. Du har väl sms´en kvar så de inte kan säja att du hittar på?
Tar inte ditt ombud upp saken under förhandlingen skulle jag nog i slutet av den (om A´s sida verkar få en fördel i utslaget), bryta mot uppförandepraxis i rätten och resa mig upp och be om ett annat ombud då det nuvarande inte verkar göra det den är anlitad för att göra, nämligen se till ditt och barnens bästa… Skulle du göra det så måste du berätta att du har mer information som är viktig i ärendet och att ditt ombud inte vill ta upp det trots påtryckningar från dig.
En del ting brukar tom fråga om parterna har något att tillägga och då är dina papper något att ta upp:)
Allvarligt talat så tycker jag att ditt ombud verkar vara väldigt nonchalant i ditt ärende. En jur.kand borde tvärtom vara väldigt uppmärksam om den vill öka sin chans att bli invald i advokatsamfundet.. Det är det ju inte alla som blir utan de får istället jobba som jurister (vilket vilken människa som helst med tillgång till en lagbok kan kalla sig.. ).
/Ingalill

Kanon Ingann, då fortsätter jag att plita ner allt då. Jo jag känner också att hon är nonchalant trots att jag gjort flera påtryckningar, men hon ska vara mkt bra på det hon gör iaf. Tycker inte att hon kan skylla på att hon har så mkt jobb sedan hon bytte jobb, då får man låta bli att ta sig an fler fall kan jag tycka.
Jag ska skicka allt till henne så fort jag blir färdig, men det kommer att ta tid. Och JA, självklart har jag sparat sms, tyvärr gjorde jag inte det i början, men jag lärde mig efter ett tag.
FK ringde och frågade om vi kunde prata lite idag. Ja sa jag och då hade väl A protesterat mot att jag sagt till om att han försökt dra av underhåll när han inte skulle och så försökte han sno åt sig ännu en dag, men den valsen gick inte kan jag säga. Han hämtade barnen en lördag istället för en fredag i början på september eftersom han själv låg på sjukhuset och då blev det bara 5 dygns umgänge på en kalendermånad och ingen rätt till avdrag där.
Vi får väl se om de hör av sig igen från FK på ett elr annat sätt. NU kan jag med min mobil bevisa att han inte hämtade förrän lördagen, så det kan han ju försöka med om han vill.
Inga fler besked gällande hyresvärden ännu heller, men jag tror att det är nu på fredag de ska sitta i möte med hyresgästföreningen och sedan ska det väl skickas vidare till försäkringsbolag antar jag…..less blir jag för vi får inte röra något på vinden och jag vill gärna ta reda på allt ifall fler saker fått vatten på sig, då kanske man hinner rädda prylarna genom tvätt…….dessutom börjar det bli dags för barnen att använda kläder de inte har……SUCK!!!!
Ska bli intressant och se om försäkringsbolaget betalar ut något gällande spiktrampet eller om hyresvärden får stå för det själv. De borde de få göra eftersom de inte skött säkerhetsföreskrifter och brutit mot arbetsmiljö lagar. Ja menar skulle jag köra bil onykter och krocka den, betalar inte försäkringsbolaget ut ett öre.
Snart måste det väl ändå vända, så att jag får lugn och ro, jag har aldrig varit med om något liknande i hela mitt liv……jag lever ett väldigt stillsamt liv utan att göra särskilt mkt väsen av mig och jag kan säga att jag saknar de tiderna enormt. Jag vill ha mitt liv tillbaka!!!!
Bettan: Ja, jobbet ja. Förmedlaren på AF ringde idag. Arbetsgivaren hade ringt henne igår och bett om några namn till på några personer till att träffa. Vilket jag kan förstå. När det som i detta fallet gäller en provanställning på en månad och sedan tillsvidare så skulle jag velat träffa så många som möjligt innan. Och jag vet också att jag gjorde bra ifrån mig på intervjun, jag är jättenöjd. Så jag hoppas. Och slutgiltigt svar ska komma någon gång nästa vecka.
ingann: Jo ett ämne man är intresserad av underlättar ju. Men det kan också vara kul att jobba med något som man egentligen inte vet något om. Som ett av mina mindre arbeten i historia: Klädmodets utveckling från antiken till nu. 
Jösses Sponny….är det där ämnet du ska leta fram info om?? Ja då kan jag förstå att det inte blir enkelt.
Håller tummarna ang. jobbet!!!
Jag hade en kollega en gång i tiden och han sparade/samlade på mycket som bla. linnedukar. Ja inte för jag förstog vad han skulle ha dem till för det var tusentals kronor ha la ner i det hela…..Och inte skulle han använda dem på bordet……Men iförsig kan ju hända att han säljer dem någon gång i framtiden.
Idag så har vi ätit korv med makaroner och barnen sa bara jippiiii…Kan inte fatta det att korv med makaroner kan vara så himla gott enligt dem men ja barn är ju inte som vi vuxna……
Vi blir nog hemma resten ut av veckan då vi är förkylda och min chef ansåg att vi nog behlve vila så han sa bara att bättre du kommer nästa vecka.
Sponny: Vilket kul ämne! Det finns hur mycket info om det som helst så det blir ett superlätt jobb 
Lite länkar så du kommer igång:
home.swipnet.se/hepsibal/skola/mode.html (finns massa källhänvisningar att använda längst ner)
/Ingalill
Bettan: Glöm för allt i världen inte att spara en kopia på allt du lämnar till juristen!
Visst är det väl otroligt att den underhållsskyldige försöker smita undan kostnader trots att de har det bättre ställt?
Det värsta är väl att det är de som har en (eller två) bra inkomst(er) som försöker smita undan mest! Det är som talesättet säjer.. Mycket vill ha mer…
Jättestort LYCKA TILL iaf när det är dags!
/Ingalill
Bettan: Du gör ett superjobb så som du förebereder dig inför rätten. Jag kommer hålla tummar och tår för dig. Skriv ner och spara på allt som går att spara på.
Såja, då var ett problem "löst" (hi, hi, hi) Stopp i avloppet! 
Nejdå, mode-arbetet är redan klart och inlämnat. Så den biten har jag redan fixat. Och min förkärlek för klädmodet under 40-talet sitter orubbad. Nej, det enda jag har kvar nu vad gäller historia b är ett prov på ett ämne kallat Nationalegenskaper, nationalism och rasism. Och det ska göras på måndag. Och går det vägen så tog en termin historia B ca 1,5 månad.
Jag har med stopp i avloppet
Skulle ha fixat det idag men han inte fast jag har hur mycket tid som helst….Ja ja får ta det imogon stället.
#23,24 haha jag fixade mitt stopp igår 
/Ingalill
#25 Hi hi hi…..Jag ska fixa stoppet imorgon så att det blir helt klart…..
Det var värst vad avloppen verkar ha ballat ur just de här dagarna. 
Japp alla avlopp samtidigt…..

Ja, här var det handfatet i badrummet som kleggat igen;p
/Ingalill
Här är det avloppet till badkaret
Så får ta bort vissa delar och rengöra dem.
Här var det väl kanske lite värre. Det händer med jämna mellanrum att det blir stopp i källaren, rötter som växt in i huvudstammen ut till gatan. Och det betyder att stoppet där innehåller "allt." Om ni förstår? 
Som väl är så är det lätt fixat och tar kanske en halvtimme men det är inte världens mysigaste jobb precis.
Jo, jag vet hur det kan vara;p Jag är uppväxt i ett hus som är byggt på marken efter en avverkad skogsdunge;) Rötter tar sig igenom allt de vill igenom dessvärre…
/Ingalill

Hahahaha, jag tog itu med mitt handfat för två veckor sedan hahaha……verkar vara en skit-trend på g.
Ni kommer inte tro era öron när jag säger att mitt ombud ringde idag för ett möte inför rätten imorgon, så nu blir det till att få allt klart tills dess. Jag skriver ju på datorn, så allt hon får har jag också kvar. Hon tycker att det är ett solklart fall, men jag vet att inget är solklart någonsin i mitt liv. Hon sa bara……..du kan ju för sjutton inte nå honom för han har ju mobilen avstängd……större kommunikationssvårigheter än så går det knappast att få fram. Visst kan hon ju ha rätt i det, men jag väljer att tro det värsta tänkbara så blir chocken lindrigare.
Inte många dagar kvar, tur att bästaste vännen Jenny följer med mig och sover över kvällen före. Hör jag inte av mig här på forumet efter torsdagen så har det gått åt h-vete och jag behöver smälta det litegrann. Torsdag 14 kl 9 är det dags och hela dagen är avsatt för fallet.
Bettan: Du ska se att det ska gå bra!!! Jag lovar hålla tummarna och tårna. Någon rättvisa måste det ju finnas!! Bra att du kommer Jenny hos dig som stöd!!! Ja jag kommer nog med vara nervös…..Man har ju läst och följt detta så man hoppas på det bästa!!

Tack Pia! Jag har precis knäppt nya kort på skador efter kattattacken enligt order av mitt ombud. Skriver ner anteckningar så att fingrarna blöder, skiter i allt annat tills jag är klar med det.
Så här ser Alicias huvud ut för dagen, vet ej om det syns så bra.

Men herregud
menar du att hon fort. har märken kvar ut av det inträffade?? Var det en katt som gjorde det där???
Såg just nu att jag ska få en utbetalning från FK…..Vad glad jag blev då jag klarar mig till lönedagen utan att behöva låna pengar från min mamma……
Ibland kan lite göra mycket…..Ja ni vet hur det är.
Bettan: Var inställd på det värsta så är allt som är bättre än det ren lycka! Eller iaf bättre än det värsta:)
Jag tror iofs på att det går din väg men man kan aldrig veta säkert…
/Ingalill

Ibland förstår jag inte vart ni finner er styrka ifrån alla ni som stöttar. Ni är värda så otroligt mycket och jag eundrar er högt kan jag säga.
Pia, det är de små detaljerna som gör det vettu
Speciellt positiva saker gällande ekonomin kan få en väldigt pigg och glad. Och JA det är en katt som gjort skadorna, det låter löjligt med en kattattack, men när man ser resultatet förstår man vilken tur barnen haft som ej fick kattf-n i ansiktet. Jag tycker ju att avlivning vore på sin plats och det sa ju även en veterinär åt mig…….hon hade aldrig hört talas om en katt med sådant beteende någongång.
Jag skriver nu så fingararna glöder för att bli färdig till imorgon och jag SKA hinna med min joggingvända innan jag åker in till stan också, då kommer jag att må mkt bättre.
Hela helgen har kört ihop sig, mina föräldrar får främmande och jag behöver låna ut lite space i min lägenhet så brorsan kan sova över. Mitt i allt glömde jag att min kompis dotter ska komma hit ev och sova över, så nu blev det knepigt. Får inte brorsan sin lägenhet snart blir nog både jag och morsan galen
Nej bäst att jobba på,jag ska upp och få iväg tjejerna till skolan och dagis imorgon bitti.
Bettan: Vad var det för en katt?? Jösses vilka märken/skador den katten har gjort.
Hur lyckades den med det?? Helt otroligt!!!!
Ja jag kan förstå att vetrinären anser att den borde avlivas. Tog ens barnens pappa dem till sjukhuset efter dem skadorna??

Jepp han tog Alicia men visade bara huvudet iaf enligt läkarjournal. Jennifer blev aldrig inskriven även hon hade ett bett på benet(bifogar en bild) Jag meddelades aldrig, det låg en lapp från A i väskan mån den 14/6 när barnen kom hem.
Jag har haft katt i hela mitt liv och har aldrig varit med om att en katt gör så, Alla skador är bett, inte klor.
Nej nu blir det sova ett tag för jag ser inte vad jag skriver längre, ögonen går i kors och jag har inte ens hunnit halvvägs genom alla sms. På´t igen imorgon bitti.
Bettan: Vet inte vad jag ska säga mer än…..FARLIG KATT!!!
Jag har alldrig varit med om att se sådana skador efter en katt!!
Idag så hörde förra helgens "dejt" av sig. Han ville träffas…..Ja visst kan vi det men i vänskap syfte tycker jag då han har för mycket att reda ut runt sig tycker jag innan han kan verkligen börja träffa någon för något "seriöst". Sen är han inte riktigt min typ om jag ska vara ärlig. Tror att jag kommer tids nog hitta någon som kan passa mig bättre helt enkelt. Han är tydligen 5 år äldre än jag men ser mycket äldre ut. Sen är ju kraven som jag brukar ha att han mäste vara äldre än jag och längre än jag….Där tar sedan kraven slut. Sen får man ju så klart se om ens personlighet passar ihop…..
Fick ett telefonsamtal nu i morse från chefen på företaget där jag var på intervju. Kort sagt, det blev inget jobb. 
Kan bara hoppas att han som fick det missköter sig eftersom jag vet att jag gjorde riktigt bra ifrån mig på intervjun och borde ligga bra till. Men i slutändan spelar en bra interju ingen roll. Släktingars vänner kan man inte konkurrera med. Så är det bara…
Vad tråkigt Sponny
Någon stans finns ett jobb som är perfekt för dig… Det gäller bara att hitta det så hang in there…
/Ingalill
Sponny: Du ska se att det kommer ett annat jobb som är som gjort för dig. Tyvär så är det så många gånger att vissa får jobbet genom att de känner vissa. Väldigt fult spel men inte mycket man kan göra åt det hela….Men man blir båe arg och lessen. Vet ju hur du har kämpat men jag hoppas att det kommer ett annat jobb så småningom.
Idag är jag fort. hemma med Ibbe vars näsa rinner mera idag än igår, men han vägrar ju ta nässpray men ska försöka övertala han lite senare till det då det underlättar för han helt klart. Annars är det en vanlig fredag……

Sponny, jag är så ledsen för din skull……tänk att man aldrig kan få lite flyt i tillvaron. Ständig uppförsbacke verkar det som.
Jag har nu varit hos jurist. Familjerätten anser i sin utredning som Tingsrätten begärde att jag ska ha enskild vårdnad om båda barnen med bibehållet umgänge som det är idag. Jennifers lärare anser att Jennifer inte mår så himla bra när hon kommer från sin pappa och hon är rädd att hennes skolarbete kan bli lidande om det fortsätter. Fritids anser att jag ger barnen mer känslomässigt stöd och de säger tydligt att det inte bara är kvantitet utan kvalitet de får hos mig.
Negativt så hade jag en kris, där barnen olyckligtvis drogs in vilket är till min nackdel. Min jurist säger dock att det är bättre att erkänna det för jag är bara människa och förklara varför barnen blev inblandade, vilket inte är så svårt eftersom jag har dem hela tiden. Alla människor har rätt till kris.
Hon kommer att pressa på Andreas avslagna mobil, hans sätt att hantera kattattacken, att han inte vill ha barnen när de är sjuka eller ta dem till deras fritidsaktiviteter.
Jag vill inte få upp förhoppningarna, det ä jag livrädd för, men familjerättens ord gör sig påminda hela tiden så jag kan inte låta bli.
Hoppas jag slipper krascha på torsdag. Vi ska ha ett enda vittne, min jurist tycker att vi har tillräckligt med bevis utan att ha massa människor säga samma sak om och om igen och när det gäller Jennifer så har hon tydligt sagt till familjerätten vad hon vill så ett vittnesmål kan skada mer än göra nytta för då lägger man chansen i A:s händer att påstå att jag säger åt barnen vad de ska tycka och tänka för sådant kan man ju inte bevisa.
Jag har helgen på mig att göra klart alla anteckningar och ta kopior på ett par läkarjournaler jag missat, måndag fm ska allt till rätten. Det blir ett hårt arbete, men jag gör det för mina barn och för min sinnesro. Sedan kan jag bara vänta.
Nej, nu ska vi göra oss klara för fredagsbadet.
Alla: Ja, det känns duktigt "sketet" just nu. Verkar det hända något positivt så blir det dubbelt så surt efter.
Bettan: Det låter ju onekligen positivt men jag ska oavsett vilket hålla alla tummar jag har för dig.