Veckans tråd vecka 41
Då var det måndag igen då!! Jag ska till jobbet till morgonen så nu ska jag sova några timmar först!!
Hoppas ni får en bra måndag alla……Och har nya krafter för en ny vecka!!
Skickar en stor kram till er alla
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!

Kyligt ute idag, frost på bilen. Den här veckan kommer jag nog att vara helt virrig, är så nervös inför torsdagen.
Måndag och tisdag brukar gå superfort eftersom det är ridskola för barnen då.
Ska ringa AF och redovisa jobb och så blir det till att hålla koll på mailen ifall min jurist signalerar att hon behöver fler saker från mig.
Tror att hyresgästföreningen ringer mig idag också, de ringde i fredags när jag satt i möte och sedan ringde de aldrig upp igen. De satt i förhandling med hyresvärden i fredags, så det ska bli spännande att höra vad de har att säga, eller så blir man förbannad.
Ha en bra dag!
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Det blev en bra dag som slutade med att jag fick en hel massa att fundera på, som vad sjutton ska jag göra med resten av mitt liv? Som det verkar så gick det bra på mitt sista prov i Historia B så den kursen är jag nu klar med. Samtidigt så håller jag ju på att gå Historia A fast då är det inte på distans utan en lektion i veckan.
Och min lärare sa när jag lämnade in provet att detta var faktiskt första gången hon kunde ge någon ett betyg i Historia B innan de klarat A. Och frågade om jag funderat på att läsa på högskola? Nej, inte direkt, svarade jag. Att läsa vidare när man bor hemma hos föräldrarna är en sak men när man har hus, barn…osv det är lite svårare då. Jo, men sade hon, jag tror att om du t.ex. läser pedagogik så skulle du kunna bli en klockren historielärare. Du har lätt för att formulera dig i skrift och tal, ser mönster och förloppen i historien och du är väldigt intresserad av historia. Det är värt att tänka på.
Och jo, det är det. Så i veckan ska det talas med studievägledare. Så får vi se vad som händer, jag tänker på det i alla fall…
Sponny: 

Finns nog jobb innom läraryrket. Vet att här i Gbg för några år sedan så hörde jag pratas att de tog in vem som helst nästan som lärare bara för det fanns inga utbildade sådana. På store sonens skola som är en liten skola fast mesta undervisningen är på finska sa har de vissa Svenska lärare. Barn här i förorten behöver Svenska lärare för att kunna språket /stärka språket. Nu vet jag ju att du inte bor här i Gbg men jag tror att skulle du bli lärare så skulle du ku nna få jobb!!!!! Jag skulle ha blivit lärare förs men ändrade mig under grundskolan då jag såg en mamma klappa till vårans klassföreståndare.
Ja då var måndag förbi då……snart alla fal….
Bettan: Som sagt jag håller tummarna och tårna……Du ska se att det kommer gå bra på torsdag!!
God tisdag kväll. Läste någonstans att det tydligen har varit svårt att kunna ta sig hit in till i-fokus ikväll. Ville bara kika in och säga god natt till er alla och hoppas ni får en bra morgondag.
Har jobbat idag så tid att krypa under täcket nu igen

Åker om 15 min. Kl 9.00 börjar Huvudförhandlingen om vårdnaden. Snälla ni sänd mig en stor tanke idag och hoppas på det bästa.
Jag mår nu fruktansvärt dåligt, men min bästa vän är med mig hela dagen och kör bilen, för jag är inte i form för att köra och jag har ingen aning om jag kommer att klara att köra hem.
Ha en bra dag ute i landet.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
Bettan: Håller alla tummar & tår för att det ska gå bra för dig idag!
Skriv en rad på fb när du kommer hem så jag får höra hur det gått…
Lyckatillkram!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Håller tummarna att det ska gå bra!
Lycka till!!!

JAG HAR ENSKILD VÅRDNAD OM MINA BARN mot att han slapp betala underhåll han var skyldig och fick umgänge vissa lov och utökade varannan vecka även med umgänge torsdag.
TACK ALLA NI SOM STÖTTAT MIG UNDER MIN SVÅRA TID!!!!!!
Grattis igen Bettan! Det är relativt små eftergifter att göra mot att få enskild vårdnad:) Är superglad för din och flickornas skull!
/Ingalill
Grattis, det var skönt att höra att det gick vägen!

Heja Sponny!!!!!
GRATTIS BETTAN!!!!!!!!!
Vad glad jag blev!!!! Där ser du att det finns en rättvisa!!!!
Men underhåll blir det FK som betalar det då??
Sponny: Ja där ser du….Detta kanske är en bättre arbetgivare än det var på jobbet du sökte tidigare….Jag håller tummarna här!!
Jag ligger fort. i förkyldning så mår inte helt ok just nu. Är hes m.m men har inte ont någonstans utan är hes och trött.
Sponny: grattis!
Pia: Det var gamla underhåll som han var skyldig sedan tidigare om jag fattar Bettan rätt.. Från och med nu ska han nog betala..
/Ingalill

Så här var det. Han blev i rätten skyldig att betala extra underhåll utöver de 1273 som betalades via FK. Detta har han dock skitit i, men vi använde nu den skuld han jobbat ihop för att förhandla om vårdnaden. Det blev alltså förlikning.
Tyvärr tycker jag väl att min jurist var lite snabb att erbjuda även torsdagen som umgänge och jag tror jag fått enskild vårdnad ändå pga pengarna.
Så här blir domen:
Jag enskild vårdnad, barnen bor och är skrivna hos mig givetvis.
Umgänge varannan vecka tors efter skolan ti måndag morgon med start v43.
Varannat sportlov sön - sön start 2012
Varannan jul 23dec kl 17- 26dec kl. 17 start 2010
Varannat nyår 30dec kl 17- 2 jan kl 17 start 2011
Varannan påsk långfre kl 17 till annandag påsk kl 17, start 2011
samt 3 veckors semester 2+1 vecka
Underhåll 1273 - umgängesavdrag via FK samt 450:- extra varje månad in på mtt konto pga ridning.
Sedan fick jag veta en del annat av min jur kand. Hon sa att han INTE måste ta barnen till deras fritidsaktiviteter när han har dem. Han måste inte umgås med barnen när han har umgänge, utan kan låta någon annan ha dem. Så ser tydligen lagen ut och det finns inget man kan göra även om det definitivt drabbar barnen på ett mycket negativt sätt att ex inte få utföra sina fritidsaktiviteter varannan vecka. Jag tycker att det är helt sjukt faktiskt.
Jag kan inte heller byta barnens efternamn eftersom de har pappans efternamn. Då måste han gå med på detta först och skriva på papper, det lärde jag mig av skatteverket igår.
KAN säga så här, A har erkänt att han fortfarande dricker tyvärr, han har redan visat att han nu kommer ta fram sitt rätta jag nu när domslut finns, han har nämligen sin mobil avslagen och jag måste veta lite tider inför möte med dagis om det nya umgänget samt att jag måste lämna mitt kontonummer. SUCK!!!!!!!
Bettan: Ja, man kan ju tycka att umgängesföräldern skulle sköta fritidsaktiviteterna och sånt men det är ganska logiskt egentligen att de inte behöver det. Annars skulle vårdnadshavaren kunna skaffa aktiviteter som tar upp hela umgängestiden bara för att djävlas med sitt ex (det känner jag en som försökte)..
Att de får skaffa barnvakt är också ganska logiskt, annars skulle han kunna kräva av dig att aldrig ha barnvakt heller om du behöver… Att du har dem på heltid, förutom varannan helg, är inget skäl eftersom du själv valt och kämpat för enskild vårdnad.
Det där med namnet är en knepig process.. Får man inte pappan att skriva under så är det kört 
Kim hade sin pappas efternamn när han var spädbarn och jag visste att pappan inte skulle gå med på ett byte så jag beställde hem papprena, väntade tills jag visste att hans pappa skulle supa (vilket han gjorde varje helg från tors-sönd), ringde honom när han hunnit bli full och bad honom möta mig och skriva på.. Fult? Ja, men det var min enda chans.. Varför skulle Kim växa upp med mig och sin bror och undra varför han inte hette samma utan hade ett namn efter nån han aldrig träffade…
Hoppas du kan få det lite lugnare omkring dig nu iaf!
/Ingalill

Ingann, jag kan ju tycka att det är lite skillnad om man är boende förälder elr umgängesförälder. Jag menar har man i rätten begärt en massa umgänge pga att man vill träffa sina barn så är det inte okej att åka iväg själv på semester och lämna barnen hos farmor och farfar medan kan jag tycka, då kan man lika gärna låta bli att begära så mkt umgänge. Att man sporadiskt någon enstaka gång måste ha barnvakt är väl en j-a skillnad och det där med fritidsaktiviteterna är bara j-a dumheter som endast barnen råkar ut negativt för. Vill de syssla med flera saker ska de få göra det, och då får man banne mig skjutsa och ställa upp, precis som om man varit en normal familj som bodde ihop. Det kallas föräldraskap anser jag. Men nu styr inte jag över lagen, jag tycker bara i allmänhet att det verkar helt sjukt. Min jurist sa detsamma för hennes sambo har också ett ex som han har gemensamma barn med och den stackars pojken får sitta på bänken och inte spela matcher pga att han bara är på träningarna varannan vecka.
Hmmmm….kollade de inte med Kims pappa på skatteverket om han verkligen godkände namnbytet?????
Och nu ringde mitt pucko…….och påstod att hans mobil inte var på eftersom den var trasig igen och han hade inte råd att skaffa en ny……lilla stackars gubben då som inte har råd med 300kr för en mobil som en nödlösning när han tjänar 25000 före skatt och har en sambo som arbetar heltid också. Det är klart det är kostsamt att byta bil ofta och köpa hippa kläder för att se ung ut när man lever med en 22-åring och ska man dessutom fixa en tatuering så måste man ha riktigt dåligt med pengar
Ni får ursäkta min ironi, men det är frustrerande att stöta på problem första dagen efter Tingsrätten gjort en förlikning. Jag fick dock ett par nummer jag kan nå honom på till jobbet, undrens tid är inte förbi!!!!!
Jag hoppas att jag även kan ta till något fult för att få A att skriva under namnbyta, jag avvaktar tills han misskött umgänget och använder det emot honom, då lär det bli inom snar framtid skulle jag tro.
Nej, nu ska jag fixa färdigt här hemma för att sedan dra iväg med bästisen till min älskade särbo på en liten fest. Jenny bjuder på smörgåstårta för att O och hans anställda hjälpt henne med bilen.
Bettan: Om pappan nu missköter umgänget…Kommer du ha rätt att neka han det sedan?? Eller blir du tvungen att dra han till tingsrätten igen?? För det är väll inte så troligt att han kommer sköta det hela som han ska
Hur gammal är han då sambon är 22 år??
Jag kommer ju göra som så att jag kommer ligga lågt gällande minstingens umgänge med pappan och se när han tar kontakt….Sen när jag har råd till det hela ja när det nu blir ska jag ta det hela till tingsrätten…..Och ansöka om ensamvårdnad om han inte nu tar regelbundet kontakt med sonen.
Bettan: Jag håller med dig om hur det borde vara.. Men samtidigt måste man kunna se det ur det andra perspektivet… Har man begärt att vara boendeförälder med enskild vårdnad (om nu den andre föräldern velat ha gemensam vårdnad menar jag nu) och kämpat stenhårt för det så väljer man bort att vara barnledig… Då blir det lika illa att ha barnvakt för att roa sig (semester, fester etc) som att ha det under umgängestiden.
Ser jag det ur mitt perspektiv så har föräldrar som har umgängesfria helger 1-2 ggr/månaden det grymt bra. Jag har aldrig haft det… Visst, mina hade kontaktfamiljer när de var små men de hade varsin och var aldrig borta samma helg så helt barnledig har jag inte varit mer än en enda gång på snart 18 år och det var sommaren 2005 (barnen var 12 och 9 år gamla) och åkte hem till Enköping några dagar före mig på semestern så jag fick vara med på vår gårdsfest..
Angående fritidssysselsättningar tycker jag att det kan vara okej med en aktivitet under helgtid (tex ridningen som han är med på och betalar).. Har de massor av aktiviteter så hinner de inte umgås med den föräldern alls, vilket umgänge betyder.. Att påstå att man ska ställa upp på det på samma sätt som om man vore en normal familj som bor ihop blir bara dumt… I en normal familj som bor ihop har barnen tillgång till umgänge med bägge föräldrarna alla dagar i veckan..
Du vill väl att barnen ska ha kvalitetstid med dig? De behöver kvalitetstid med den andra föräldern med som försvinner vid en aktivitetsspäckad helg…
Vid ett namnbyte ska bägge föräldrarna skriva under och efter de fått in papprena så skickas en bekräftelse till bägge föräldrarna.. Hade han velat invända mot det kunde han kontakta dem och säja att han inte ville.. Istället frågade han mig varför jag bytt namnet så jag svarade att vi (han och jag) pratat om det och att han ju faktiskt skrivit under och godkänt det. Jag har för mig att jag sa nåt om att han höll med om att mitt efternamn (ett gammalt släktnamn) är mycket finare än Pettersson *s* Det är nog enda gången jag tyckt att hans mytomani varit bra.. Han ljuger om allt och kommer sen inte ihåg vad han sagt så han trodde han sagt det 
Hmmpff! Kan man köpa bil så kan man köpa en billig mobil också! Det var den dummaste bortförklaring jag hört.. Om han nu inte hade råd så hade han kunnat lämna sambons nummer så du iaf kunde skicka ett sms till henne om att han skulle ringa upp! Eller hennes mobil kanske också var trasig 
/Ingalill

#18 A är 37år gammal, så det skiljer 15 år mellan honom och N. Det roliga är att det "bara" skiljer 12år mellan A och N:s mamma hihihi jag tycker att det är lika roligt att tänka på varje gång.
Ingann, jag skulle ALDRIG drömma om att ha barnvakt till mina barn för att roa mig, utan använder mig endast av det de gånger det är kris med möten elr annat jag måste gå på. Jag har ALDRIG haft barnvakt för att roa mig, inte ens när vi alla bodde ihop. De gånger barnen varit borta med sina mor och farföräldrar ändå för att göra något roligt med dem är de gånger jag passat på att göra något elr tillsammans med A.
Och jag håller med om att det är en riktig lyx att vara barnfri varannan helg, men också en förbannelse när man inte är det frivilligt, jag har aldrig haft så mkt fritid utan barn och fick jag bestämma utifrån mig skulle jag inte vilja ha det heller. Ska jag bestämma ur mina barns perspektiv så är det bra, då får jag en paus och är en piggare och gladare mamma samt att barnen får träffa sin pappa(även om de inte så gärna vill) Min förhoppning är ju att A nu fokuserar på att vara en bättre pappa mer än att försöka jävlas med mig eftersom det nu blev förlikning.
Jag tror inte hans mobil är förstörd alls kan jag säga för i Tingsrätten hade han då mobilen klistrad vid örat varje chans han fick, så det är en jävla skitursäkt rent ut sagt.
Jag kommer att be honom att skriva under namnbytespapper, men misstänker att han kommer svara nekande då Skatteverket frågar honom, så har han något mer att tjafsa om. Eller så ger han upp nu när han sagt upp vårdnaden, men troligast är väl att han gärna jävlas med det han kan som inte förstör hans chanser gällande umgänget.
Jaja, kanske dumt att tjafsa om något så onödigt som ett namnbyte egentligen, det kanske är barnsligt av mig. Det är bara det att jag har ett ovanligt namn som jag gärna vill ta tillbaka och jag byter inte namn så att jag och flickorna har olika namn, det är viktigt för mig att vi har samma som en familj, men å andra sidan kan jag förstå om A tänker lika, även om han splittrat familjen. Jag kan göra ett försök, det kan inte bli mer än ett nej iaf. Tycker nog att Hockman är lite ovanligare än Sandin
Bettan: Det var inte direkt dig jag menade när jag skrev om barnvakt utan mer generellt.. Jag hör nästan dagligen folk som gnäller över att de inte kan gå ut när de vill för att de inte har barnvakt för hur ska man kunna veta när de roliga evenemangen infaller när man bara är barnledig varannan helg? Och att de aldrig kan gå iväg en vardagskväll och ta en sen fika hos nån för barnen måste isäng.. Ändå har de kämpat med näbbar, klor och ibland även lögner för att slippa ge exet varannanvecka-boende..
En tjej jag känner tex gnäller alltid över att hon aldrig är barnledig trots att hon går ut 4-5 kvällar i månaden
Då är det inte ens exet som har barnet utan olika kompisar… Och det är att aldrig vara barnledig eller?
Är det skatteverket som kontaktar den andre föräldern nu alltså? När jag bytte på Kim så ringde jag bara och beställde namnbytesblanketter och sen skrev vi under och jag skickade in dem..
/Ingalill
Jag har för mig med att de skickar ett papper som ska bara skrivas under. Men om man har ensam vårdnad behövs verkligen den andres underskrift då??
För du ska ja ge barnen ditt namn inte hans. Det är en annan sak om det skulle ha varit hans efternamn du skulle vilja lägga till, ja då behöver han skriva på. Vet detta då jag har kollat upp det gällande min store son.
Ingann: Om man ändå skulle vara benledig helt någon gång
Jag skulle passa på att sova då och äta en måltid utan att ha någon brevid mig som bråkar och gnäller….För det är tyvär så oftast här hemma…..
Fast man är ju van….Så ibland undrar jag om jag skulle ens klara av att vara barnledig. Jag fattar inte alls hur vissa föräldrar kan sitta och beklaga sig över vad de missar då de inte kunde gå ut just den och den kvällen. Ja skulle en annan göra så skulle jag ju skämmas över att ens tänka tanken. Jag har även en oro gällande mina barn då de inte är hos mig för då vet jag inte hur de har det och om de som de är hos verkligen vet vad barnet vill ha/behöver ha. Min mamma vet jag ju att är det något så ringer hon och frågar så hon är godkänd….Samma är det med min barnvakt som ibland blir tvungen att ta hand om barnen när det gäller ex. jobb eller liknande. Hon klarar det men hon ser nog inte allt som jag ser men en fördel med henne är att man kan bolla tankar med henne gällande det hela, fast hon ibland kan ha väldigt svårt att se i vissa fall att hon kan ha fel.
Väldigt få jag skulle lämna mina barn till…..För man är ju van att vara mamma på heltid så jag har ju svårt att förstå föräldrar som knäller gällande det hela.

Pia, det står på Skatteverkets hemsida på blankettens förklaring om ifyllnad att man I VISSA FALL som enskild vårdnadshavare även behöver den andre förälderns samtycke. Jag ringde då och kollade vad "i vissa fall" betydde och fick till svar: Om barnen har i detta fall pappans efternamn så måste han skriva under blanketten. Jag sa då bara att de var en riktigt korkad formulering av dem att skriva i vissa fall, då det fortfarande är vanligast att man som gifta tar makens efternamn på både sig själv och givetvis då även på barnen. SUCK!!!!!
Ingann: Jg vet att du inte menar mig personligen när du skriver det du skriver och även jag skriver utifrån vad jag tycker generellt om de regler som finns för nu har ju jag barnen ex då deras fritidsaktiviteter utförs.