Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikettsett-hört-i-media
Läst 6521 ggr
ingann
0

Bortförda barn!

2 barn har blivit bortförda under ett övervakat umgänge med sin far. De misstänks försöka föras till Irak då sådana hot framförts tidigare.

Snälla, sprid detta vidare till så många ni kan! Har ni Facebook, twitter mm så dela artikeln genom knappen längst ner på sidan!

www.saknadebarn.org/2010/10/09/forsvunna-9-okt-2010-amina-och-ali/

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
0

Läste om dessa i dagens Metro och hörde på radion. Då hade man inte än hittat pappan eller barnen. Han skulle enligt uppgifterna gått ut med att han INTE tänker lämna landet men tyvär så fanns det även uppgifter som talar det motsatta. Besöket var planerat sedan 4 veckor tillbaka och just på de stället därifrån han tog barnen med sig. Detta var tydligen en överbavakad umgänge så jag förstår inte hur han bara kan försvinna så med två barn. Enligt uppgifterna vad en släkting till han hade lämnat hade han skaffat pass till sina barn från hans hemland om jag fattade det hela rätt.

Undrar om mamman är från samma land som pappan??

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Mirjami-78
0

Är det någon som vet hur det har gått för dessa barn?? Har de blivit hittade för jag själv har inget mera hört ang. det hela.

ingann
0

Ja, de är tillbaka hos mamman:) Pappan togs in för förhör men släpptes senare… Hoppas bara att han inte slipper helt undan!

/Ingalill

sponny
0
Mirjami-78
0

Vad bra!! Skönt att höra att det hela slutade bra!!Glad

sponny
0

Jo det är skönt att det slutade väl. Men det verkar trots allt som det finns ganska mycket bakgrund som man inte hört så mycket om.

http://www.expressen.se/1.2175355

Mirjami-78
0

Ja det där kommer nog inte bli lätta att läsa, men har är ju dömd för några saker och nu detta med bortföringen. Svårt när ord står mot ord.

ingann
0

Min erfarenhet av tviser om barn mellan utländska fäder och svenska mammor, även en utländsk mamma faktiskt, är att fäderna hotar att ta med barnen till sitt hemland…  Även om de inte planerar det på allvar så är hotet om det vanligt förekommande och då har faktiskt mamman hotet vilande över sig och vågar inte lämna iväg barnen till pappan. Och tittar man på just islam så anser ju de att barnen tillhör pappan och hans släkt…

Jag har själv blivit hotad att R ska bli tagen till Tunisien (trots att det inte var hans pappa utan bara för att det ev kunde få mig att stanna kvar i förhållandet), min halvsysters dotter blev bortförd och gömd av sin pappa vid ett besök hos hans släkt i Turkiet, vilket tog över 2 år och mycket arbete av UD, advokater (svenska, turkiska och amerikanska) och familj innan hon kom hem, min komis ex har hotat ett stort antal gånger, även inför familjerätten, att ta barnen till Kosovo, 2 andra kompisar har hot hängande över sig om att deras barn ska bli förda till Serbien resp Turkiet osv..

Det är bara fall som jag personligen vet om så det lär ju knappast vara mer ovanligt på andra ställen..

Så jag tycker inte det är konstigt att polis och åklagare reagerar fortare och hårdare på fall som inkluderar fäder med utländsk (allra helst islamisk) bakgrund för det är svårare att få tillbaka dessa barn vid ett bortförande.

Men det händer även svenskar… Jag läste härom dagen att insatsstyrkan lyckats gripa en mamma och mormor som fört bort sin dotter och varit gömda i 2 år…  Det är lika fel av dem som av dem med utländsk härkomst att föra bort sina barn.

/Ingalill

Mirjami-78
0

Men om man är från ett land ex. Sverige så har man ju ingenstans att föra bort barnet för man är ju redan i de landet man är ifrån om man nu inte då ska gömma sig med barnet.

För mig skulle det vaara då om jag skulle välja föra bort mina barn till Finland men där lär jag ju bli hittat väldigt fort och där är ju lagen nästan som här så jag skulle inte komma långt.

I detta fallet som var om pappan hade lyckats föra bort sina barn hade det nog blivit svårt helt klart för mamman att få tillbaka barnen. Med tanke på att kanske i de landet hade mamman inte haft mycket att säga till om så jag förstår att de agerade som de gjorde och fort.

Sen finns det ju kvinnor som går underjorden med sina barn och det är fel det med om det inte finns starka skäll till det som ex. att de lever uder hot tycker jag alla fal.

bfee
0

Nu är det ju så att jag är vän med Amina's & Ali's pappa, o ni har förmodligen inte hört hela historien, utan bara mamma Anna's snyfthistoria?

O den är allt annat än sann!!!

Visste ni t.ex att det var barnens mamma Anna som kidnappade barnen från första början? I början av Maj -2o1o. Först i Juni 2o1o fick hon vårdnaden om barnen - HUR fan det nu gick till?

Hade det varit en pappa kidnappat sina barn på samma sätt så hade han minsann aldrig mer fått träffa barnen, men en mamma får tydligen kidnappa sina egna barn o bli prisad för det…

Det heter dock inte "kidnappa" då det handlar om ens egna barn. Man kan enligt lag inte kidnappa sina egna barn, just för att dom är ens egna.

Det heter istället "egenmäktighet med barn", vilket stämmer betydligt bättre i benämningen. ;)

Den där Anna har inte en enda fiskmås hemma på loftet inte!

Ni kan läsa pappans blogg här >>

Mirjami-78
0

Bfee: Jag ska gå in och läsa det hela senare idag. Låter intresant!! Tack för länken!!

ingann
0

Bfee: Jag har inte läst något från mammans sida öht utan endast det som stått i tidningarna, pappans blogg och pratat med några på en chatt (från en stödförening för pappor) som från början stödde pappan…  Till dem har han uppgett att han visste var barnen fanns hela tiden så det hade inte varit svårt för honom att ta kontakt, eller hur?

Det framgår även på hans egen blogg att han lämnar motstridiga uppgifter. Han skriver till advokatsamfundet att barnen föds med dubbla medborgarskap.. Varför har han då ansökt om Irakiskt medborgarskap för dem? Om de föds med det så behöver han väl inte ansöka om det eller?

Och ansöker man om ett Irakiskt medborgarskap för sina barn efter en separation så har man onekligen en baktanke med det! Har man dessutom i Irakisk domstol ansökt om enskild vårdnad så har man planer på att flytta dem dit. Annars finns det ingen som helst anledning att ansöka utanför det land barnen bor och är skrivna i!

Han vill inte heller ha några som helst negativa, ifrågasättande kommentarer på sin blogg.. Varför? Troligtvis för att han inte kan ge raka svar..

Han vill bara ha medhåll och klappar på ryggen och att folk ska tycka synd om honom.

Det är inte det minsta synd om honom, inte heller om mamman men däremot om barnen som är de som far illa av alltihopa!

/Ingalill