Ang. VAB?
Det har inträffat en liten incident på mitt barns dagis som jag undrar lite över. Kanske ni kan hjälpa mig.
Jag var hemma med mina barn vid 2 olika tillfällen för att de drömt mardrömmar. När jag lämnar in pappren från försäkringskassan så säger personalen att de inte kan godkänna det och skriva under. För de anser att jag tagit ledigt dom dagarna.
Men det ä'r bara så att hade jag lämnat barnen på dagis den dagen så hade de ju iaf ringt mig och bett mig komma och hämtat barnen.
Vad är det som gäller egentligen?
Ska jag inte vabba då, eller ska jag sjukskriva mig själv?
Jag kan ju inte bara vara ledig från jobbet hur som helst bara för att barnen drömt mardrömmar.
Tänkte att jag skulle ringa och höra med försäkringskassan vad som gäller men ville bara höra vad ni anser först.
Det har inte varit någraproblem tidigare med de andra personalen. Utan det här är första gången det händer och det är så klart ny personal.
Blir bara sååå less på att alltid behöva tjafsa om allt.
Tror inte att dagis inser hur jäkla stressigt det är att vara ensamstående med 2 barn och vara tvungen att jobba heltid för annars sabbas hela min skuldsanering.
Usch och fy för knösslig personal.
Är du hemma med barnen för att vårda dem, dvs att de inte kan vara på dagis så ska du ta det som VAB. Dagispersonalen har inget med anledningen att göra. Allt de behöver veta är att barnen inte kan vara där. Orsaken anger du ju till f-kassan..
Eller har de ändrat systemet helt och hållet så dagis ska besluta?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Har nu pratat med försäkringskassan och dom säger som så att är inte barnet sjukt så ska jag INTE ha tillfällig föräldrapenning.
Så i fortsättningen så ska jag alltså ljuga för personal + försäkringskassan om jag blir tungen att vara hemma.
Eller så ska jag dra iväg barnen till dagis och vägra hämta dom om dagis ringer och vill att jag ska komma och hämta dom. (vilket aldrig kommer att inträffa då jag inte tänker låta mina barn lida).
Undra om man kan ändra på jobbet så dom lägger in om att det var jag som var sjuk istället. Ska fråga om det i morgon.
Liwa: om du ringde till dagis då du var hemma med barnen då de hade drömt maddrömmar är det VAB. Jag tror inte det kan neka dig det, men det viktigaste är just att du måste ha medelat dagis ang. detta hela för annars så godkänner det nog inte det hela om du inte har ringt dem om just att barnet är hemma just de dagarna för de inte är ok.
Du som förälder gör bedömningen gällande ditt barns hälsa. Anser du att barnet inte var i tillstånd för att kunna gå till dagis så är det så och dagis tror jag inte kan säga så mycket gällande det hela…Det har inte min lille sonens dagis alla fal inte gjort då jag har varit hemma med han då han har varit sjuk.
Men fort. så är det så att har du ring dagis de aktuella dagarna om att barnet inte kommer pga. att den mår inte bra så tror jag som sagt INTE att de kan neka dig att du inte ska kunna få ditt intyg!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Försäkringskassan sa att är barnet inte "riktigt" sjuk så är det inte VAB. Utan det måste vara en giltig sjukdom för att de ska gå in och betala ut.
Det har aldrig varit några som helst problem förut. Och Dagis har ju inget för att neka. De tjänar ju inget på det. Utan det där är bara någon slags maktgrej eller liknande.
Men det löser sig iaf. Fick ändra på jobbet så jag blev sjuk istället. På det sättet förlorar jag bara karensdagen.
Men som sagt i fortsättningen kommer jag bara säga att de är sjuka. Inte vilken sjukdom eller liknande.
Och jag kommer inte att ställa upp och komma och hämta dom tidigare för att dom är lite griniga och trötta, om dom inte går med på att det blir VAB.
Jag vet inte riktigt vad de nya dagisfröknarna har emot mig men något är det för dom har sedan de kom dit hackat och småpikat mig om saker. De kanske tycker att de vet bättre än mig men det har dom inget för.
Om du anser att ditt barn är sjukt så är den det för det är fort. du som gör bedömningen….Så ser jag på det hela alla fal. Dagis tror jag fort. inte att de kan neka dig intyget!!
Jag skulle nog prata med dem om detta hela….Jag vet att det är inte det enkalste men, säga rakt ut till denna fröken på dagis att du vill veta vad det hela handlar om då hon behandlar dig som hon gör och det känns inte ok.
Ja om det händer igen så ska jag göra det.
Blev lite skadeglad idag när sonen berättade att denna fröken var hemma och sjuk, han hade kräkits. 
Vissa får sitt straff på en gång 
Liwa: Jag hoppas att det ordnar sig, men som sagt du är den som är föräldern och avgör när barnet är sjukt, inte dagis, för det är som så att det är vi som föräldrar som känner våra barn bässt!!
Fast egentligen har de ju rätt.. Mardrömmar är ju ingen sjukdom.
Däremot kan de inte neka att skriva under ett intyg om frånvaro. Det enda de ska intyga är att barnet inte varit på förskolan den dagen. Skyldigheten finns tom månaden efter frånvaron upphört…
Så summan av kardemumman är att förskolan gjort fel som inte skriver under frånvaron men f-kassan gör rätt som nekar VAB..
/Ingalill
Det enda jag ville försöka få dagispersonalen att förstå var att även om jag lämnat dom på morgonen så hade de iaf ringt och bett mig kommit och hämta dom.
Och hade dom då nekat att skriva på iaf eftersom det inte är någon sjukdom?
Skit samma då jag ordnat det så bra med jobbet så jag fick ta semester i efterskott.
Men i fortsättningen kommer jag inte tala om varför de är hemma. Bara att de är sjuka.
Sen vad man tycker om försäkringskassans regler kan man ju diskutera i all evighet 
Dagis kan inte neka att intyga att barnen inte är på dagis… Det enda de ska intyga (skriva under på) är att barnen inte är där, vilket de borde se om de inte har kloner i skåpen:p Det enda dagis behöver veta är att de inte kommer.. Du kan bara säja att du tar VAB, du behöver inte förklara varför för dem om inte barnen har något smittsamt som de andra barnens föräldrar behöver veta om..
Vissa saker kan man diskutera om f-kassan i oändlighet men jag tycker faktiskt inte mardrömar är en sjukdom… Annars kan man sjukskriva sig för att man varit kissnödig hela natten och är trött på morgonen, barnen vägrar sova på kvällen och är trötta på morgonen, man är så bakis så man inte pallar gå till jobbet osv…
Sen om man bluffar och hittar på en sjukdom som inte kan kollas (typ magont, huvudvärk) för att få VAB/sjukpenning för "ickesjukdomar" är en helt annan sak.. Där är det sin egen moral som styr.
/Ingalill
Om jag nu uppfattar det hela rätt så skulle ändå dagis ha ringt och bett dig hämta barnen efter ett tag då de inte hade kunnat vara på dagis. Är detta pga. maddrömmarna då och att barnet inte mår bra….Ja då skulle jag se det hela så att barnet inte mådde bra psykist och det blir helt enkelt för tungt att vara på dagis…..I såfall ser jag det som en anledning till att vara hemma med VAB.
Pia: Barn brukar bli trötta efter att ha drömt mardrömmar. Är det så illa att de mår psykiskt dåligt av dem även på morgonen, dagen och senare så ska en barnpsykolog utreda vad som kan ligga till grund för mardrömmarna.
Dagis har inte rätt att skicka hem barn som inte är påtagligt besvärade av trötthet. De ska ha sådan kunskap och utbilning så de förstår att barnen ibland kan vara låga pga att de haft mardrömmar eller andra orsaker till dålig sömn då och då..
Men att vara trött är ingen sjukdom. När mina barn var små och de hade drömt eller av annan anledning inte kunnat sova på nätterna så räckte det att jag talade om det på dagis och sa att jag ville att de skulle få vila lite extra under dagen.. Det var aldrig några problem så länge de inte var så trötta att de inte orkade med sig själva.
Det här med att ta ut VAB av orsaker som inte är riktiga sjukdomar har blivit så utbrett att f-kassan faktiskt kräver läkarintyg för barn som är hemma ofta från första dagen. Och jag tror inte det är en enda läkare som sjukskriver någon för mardrömmar och får det godkänt av f-kassan…
Hur kul vore det för er småbarnsföräldrar om det blev obligatoriskt med intyg från första sjukdagen? Vill ni springa till läkaren med era barn varje gång de får lite feber, är snoriga osv? Min kompis tycker inte det iaf nu när hon är tvungen till att skaffa intygen.. Där hon bor är dessutom inte läkarbesöken gratis för barnen längre så det blir dyrt också för en ensamstående förälder..
/Ingalill
Det jag håller helt med om att dagis har ingen rätt att skicka hem trötta barn utan det måste de fixa på andra sätt ex. låta barnen vila osv. Min tanke var att om det finns ex. andra orsaker gällande maddrömmar ex. att barnet inte mår bra pga. dessa osv. Då kan jag förstå att man som förälder vill inte skicka iväg sitt barn.
Jag har varit mycket hemma med mina barn gällande VAB men FK har inte än begärt läkarintyg från första dagen, men däremot har de kollat upp mig tidigare via min arbetsgivare att jag verkligen var hemma, fast detta var innan man hade intyget från FK. Sen har jag ju läkarintyg alltid efter en vecka om jag måste vara hemma med barnen längre än så men då är det verkligen allvarit sjuka om det har gått så långt….Som ex. Ibbe hade med sina öron i våras…..En hel månad nästan men då hade jag intyg från läkaren.
Jag trodde att det var gratis för barn överallt att gå till läkaren…Visste inte ens om att vissa ställen tar betald för det. Det man oftast ser på sjukhus m.m är att det står att barn under 18 år har rätt till gratis läkarvård så är det där något nytt som har kommit??
Det var en prövotid som alla landsting var tvungna att erbjuda gratis läkarvård till barn under 20 år. Nu är det frivilligt och jag vet att många infört avgift för barnen igen pga att många utnyttjade det till att åka in med minsta lilla åkomma som de lika gärna klarat av själva hemma. Det blev alltså för dyrt för landstingen..
Uppsala läns landsting har avgift för barn, likaså skåne…
/Ingalill
Ahaa…Ok för jag vet att här har det ingen avgift, men vem vet det kanske kommer…….Vilket jag inte hoppas på för jag anser att det är fel. Känner sig föräldrarna oroliga ska de kunna söka hjälp!!!
Nu är det ju inte så att jag är hemma med mina barn särskilt ofta så det vore ju inga större problem för dagis att skriva på.
Och visst jag kan hålla med om att mardrömmar inte är en sjukdom och hade det varit de "vanliga" mardrömmarna så hade de fått gått.
Men i fortsättningen ska jag bara säga till dagis att jag Vabbar. Inte varför.
Tack för era tankar kring detta.
liwa: Dagis ska skriva på oavsett vad du säjer.. Deras enda uppgift är att intyga att barnen inte varit i lokalen… Deras intygande har en enda funktion och det är att intyga att du inte lämnar dit barnen och samtidigt söker VAB…
/Ingalill
Tack Ingann det ska jag komma ihåg att säga åt de i personalen som "vägrade" skriva under.
Klipp från f-kassan sidan 3/4:
Intyg om barnets frånvaro
från förskola eller skola
Från 1 juli 2008 måste du lämna ett intyg
om barns frånvaro för att få rätt till tillfällig
föräldra penning när du har behövt avstå från
arbete för att vårda barnet på grund av barnets
eller ordinarie vårdares sjukdom. Försäkringskassan
skickar "Intyg om ett barns frånvaro"
till dig när du har begärt tillfällig föräldrapenning.
Fyll i uppgifterna på intyget och begär
sedan att förskolan eller skolan undertecknar
det. Skicka sedan tillbaka intyget till Försäkringskassan.
Om barnet är allvarligt sjukt finns inget krav
på intyg om frånvaro. Finns det redan ett intyg
från en läkare eller sjuksköterska om barnets
sjukdom kan det räcka för att visa att barnet varit
frånvarande. Det krävs heller inte intyg om
frånvaro för rätt till utvidgad tillfällig föräldrapenning.
Förskolan, familjedaghemmet, fritidshemmet eller den skola där barnet normalt vistas är skyldiga att utfärda intyg till barnets föräldrar. Skyldigheten gäller till och med månaden efter det att barnets frånvaro upphörde.
Du ska alltså begära deras intygande om frånvaro, inte fråga om de vill;) Fortsätter de ha egna regler så anmäl kommunen! Ibland måste man tyvärr kämpa stenhårt för att få sina rättigheter uppfyllda:(
/Ingalill