Skolverket
Har idag mailat Skolverket och frågat dem om Alicias barnomsorg och problemet som uppstår när jag måste använda "mina" 15 h till anpassning för mitt ex arbetstider varannan torsdag, fredag och måndag.
Jag hoppas att de mailar mig ett svar om kommunen har rätt att göra som de gör eller om det är så att jag kan ha rätt att betala för att Alicia ska få gå fler timmar varannan vecka.
Så fort jag fått svar, sätter jag ut det här tillsammans med de förutsättningar som gäller för mig. Det kan ju vara så att någon annan av er har användning för svaret.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Tack Bettan!!!
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Tack! Det ska bli intressant att höra.

Inget svar idag, ska bli intressant om de nu svarar över huvud taget.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
Svara borde de göra tycker man!!

Fick följande svar och en fil som inte gav så mkt mer, suck!
I Skollagens 2a kap 6-6a§§ framgår följande:
Förskoleverksamhet och skolbarnomsorg skall tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget behov.
Barn vars föräldrar är arbetslösa skall tillhandahållas förskoleverksamhet som omfattar minst tre timmar per dag eller 15 timmar i veckan.
Barn som har fyllt tre år omfattas av allmän förskola som innebär att barnet har rätt till en plats minst 525 timmar om året. Jag bifogar ett tillsynsbeslut som kan klargöra hur det är tänkt att timmarna kan förläggas för de barn som omfattas av allmän förskola.
Du kan ta kontakt med förvaltningschef för förskolan i kommunen och diskutera just din situation och möjligheten kring att utöka tiden.
Om du har ytterligare frågor är du välkommen att återkomma till oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08 - 52733200.

Glömde att sätta in frågan jag ställde Skolverket. Kan bara säga att det jag fick tillbaka inte ens svarar på frågan, utan rabblar bara en lag. Filen med fallet jag fick rörde bara en fråga om avgiftsfri förskola och jag vill ju betala för mig.
Så här ser min situation ut:
Jag är arbetslös och har enligt kommunens regler rätt att ha min dotter 15h på förskola
Jag har enskild vårdnad om barnen varav den ena är 5 år och går på kommunal barnomsorg
Pappan har umgängesrätt varannan vecka tors-mån och arbetar heltid. **MIN FRÅGA TILL SKOLVERKET:
**
I vår kommun får min dotter vara 15h på förskola när jag är arbetslös. Pga det umgänge som rätten förordnat så ringde jag för att få utökad tid de torsdagar och fredagar min exman har umgänge, men kommunen vägrar att tillåta detta och säger bara att jag har rätt till 15h och inte ett dugg mer, pga arbetslöshet. Givetvis ställer detta till det för mig, då jag måste använda de 15h jag har rätt att ha henne på förskolan att fördela varannan vecka på min exmans arbetstider om ni förstår hur jag menar. Det påverkar givetvis min dotter så att hon varannan vecka bara får gå torsdagar och fredagar och på så sätt missar en massa viktig förskoleverksamhet varannan vecka och dessutom är inte min a-kassa elr arbetsförmedlingen heller särskilt glada och hotar med att stänga av mig från ersättningsrätt.
Min kommuns svar var att jag faktiskt har 15h gratis varje vecka och att jag fick nöja mig med det. Jag svarade att det inte handlar om gratis utan att jag vill betala för de timmar hon måste vara utöver de 15 som ingår i den allmänna förskolan och att jag har svårt att få ihop allt när jag hela tiden måste anpassa mina timmar till hur mitt ex behöver använda dem. Då fick jag till svar att han får söka en egen plats för vår dotter och betala för den. Det går ju dock inte, eftersom han inte får söka plats då han INTE är vårdnadshavare om våra barn längre och betala skulle han iaf aldrig göra.
Jag sa att de kanske kunde skriva det som om jag var satt i åtgärd elr jobbade varannan torsdag och fredag för att få en smidig lösning på problemet, för tanken är ju inte att jag ska vara arbetslös i evigheter.
Min fråga är givetvis: Har de rätt att göra så här?????
Tack för svaret Bettan!!