Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett15-ot-off-topic
Läst 3189 ggr
Mirjami-78
0

OT Alternativ undervisning

Min store son har ju blivit utrett på BUP för en massa olika saker.

Nu har det visat sig att han bla. har Autism som gör det svårt för han.

Är det någon ut av er som har erfarenhet om vad det finns för annan alternativ gällande skola?? Hur har ni gjort i så fall??

Positiv…Negativ??

Tacksam för alla tips.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
0

Har han genomgått en autismutredning på BNP och fått diagnosen "Autism"?

Annars så är autism ett samlingsbegrepp där 3 olika typer ingår. På BNP (BarnNeuroPsykiatriska mottagningen) utreder de vilken typ av autism det är. De 3 delarna är "autism", "aspergers" och a-typisk autism".

Utifrån den utredningen kan man få hjälp att se till att barnet får rätt hjälp i skolan. Oftast klarar sig barnen i en vanlig klass men har extra hjälp med vissa delar av undervisningen som då anpassas efter barnets behov.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Mirjami-78
0

Jag han har genomgått utredningen gällandde Autism och de hittade att han har bla. Autism.

Nu pratade en himla massa när jag var där, hos utredarna alltså, men är lite intreserad vad det finns för alternativ för undervisning?? Hab. kommer ju få ta tag i detta hela.

KimE
0

Det vore bra att hitta någon skola som har undervisning i liten grupp med inriktning för autism. (morsan ledde en sådan som läggs ned nu)

Han har rätt till assistent om han går i vanlig klass.

Mirjami-78
0

#3 Tack för svaret!!

Nu är ju inte enbart Autism men det är den som är den starkaste diagonosen på han.

Jag vet ju inte mycket gällande detta då allt är helt nytt. Han har en asistent just nu som fungerar bra med han.

ingann
0

Alla skolor ska tillhandahålla resurser för elever med autism. Det kan vara i form av en assistent, mindre grupp, enskild undervisning osv.

Förut kunde barn/ungdomar med autism placeras i säeskolan men det är inte tillåtet längre utan ven vanliga skolan ska ha resurser för att kunna underlätta skolgången för barn med autismspektrum.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner