Vecka 14
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja man kan ju i alla fall lita på att socialen i denna kommun går efter principen mycket snack liten verkstad………. de ringde nämligen idag och sa att de inte kommer att göra någon polisanmälan. Efter samrådet idag hade de nämligen beslutat att det inte fanns någon chans att det skulle leda till åtal därför bryr de sig inte om att polisanmäla det.
Hela min helg har gått åt till oro och rädsla och jag har inte kunnat varken sova eller plugga till min tenta, helt i onödan. Varför lär jag mig aldrig att det inte går att lita på ett ord de säger???? Hur j-a korkad är jag egentligen????
Jag hittade en bok som jag gärna skulle köpa om jag hade råd gällande familjerätt och vad som gäller enligt socialtjänsten. På biblioteket fanns den inte och jag har banne mig inte ett öre tyvärr annars hade jag köpt den, läst den och förmodligen haft mer kunskap än de på socialen. Jag har nu vänt mig till min trygga hamn, Nätverkshuset och frågat henne om hjälp att få svar på mina frågor.
Alltså, när socialen ringde idag började hon att surra om att de skulle dra upp umgänget i rätten och lägga krutet där istället för att i nästa stund säga att hon inte kan ta det beslutet utan att nämnden måste göra det. Helt plötsligt började hon att surra om att göra en anmälan om oro för mitt ex och hans sambos gemensamma barn, men det har ju inget med mig och mina barn att göra så det kan hon ju inte ta upp här. Det har väl inte kommit in några anmälningar om oro för det barnet????
Nej ni, inte kommer detta leda till förändring för mina barn inte, socialen kommer på sin höjd ställa till det så att exet och sambon får veta att socialen har pratat med barnen och mig och då bli ännu med förbannad och så står vi där livrädda utan något som helst skydd.
Jag är både ledsen, rädd och besviken….mest på mig själv som aldrig slutar att lita på människor, mitt envisa hopp om mänskligheten och tillit till vårt sociala skyddsnät vägrar att ge upp helt fast jag sett sanningen så många gånger.
Jag trodde verkligen att jag skulle ha något bra att skriva idag och för att pigga upp eländet lite så kan jag säga att Jennifers ridlektion gick jättebra idag.
Tyvärr ringde dagis på eftermiddagen och sa att Alicia inte var kry så jag fick hämta henne igen……..jag blir galen. Det är så konstigt hon var slö och frusen på em och låg på soffan på dagis. Hemma åt hon en jätteportion, hade ingen feber och var pigg bara hon fått sova en stund. Inte riktigt sjuk, men inte heller frisk, suck!!!!!
Ett av barnen på dagis(annan avdelning) hade ett litet syskon hemma sm fått RS-virus så dagis var ganska oroliga för att det skulle sprida sig. De hade visst kollat upp och riskena med RS är ganska höga upp till 2 kanske 3 års ålder. MIn dotter ska inte vara i högrisk alltså, men hon är ju ganska mottaglig just nu så lite orolig blir man allt. Usch, väldigt många barn på Alicias avdelning är i högrisk ålder så jag förstår personalens oro.
Nej, nu får jag väl försöka fokusera mig på studierna för snart är det tenta dags, den första riktigt skarpa tentan. Just nu ska jag iaf gå och sova så jag kommer upp imorgon bitti.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Men är de helt dumma i skallen där? De kan/får inte säja ena dagen att de ska göra en anmälan och uppmana dig hålla barnen hemma för att sen helt ur det blå ändra sig.
De får heller inte yttra sig i ärenden som inte gäller dig och dina barn.
Vore jag dig skulle jag ringa socialstyrelsen och göra en anmälan mot personen som uppmanade dig hålla barnen hemma inför deras anmälan. De får inte bete sig på ett sådant sätt som de gjort!
Även om de bara skulle få ett samtal från socialstyrelsen om att du kontaktat dem så ger det en signal om att de inte kan göra hur som helst och att du inte accepterar att bli överkörd gång efter gång av dem…
Hoppas verkligen de börjar agera på det sätt de är till för snart!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Jag vill nog att Uppsala tar över ärendet snart, för detta går inte längre, jag fungerar inte som människa och förälder när jag ska gå och vänta på att de klantar sig hela tiden. F-n att jag inte spelat in de samtal hon haft med mig så att jag haft bevis på vad hon sagt och lovat.
Hon skyller på att Barnahus i Gävle inte hade samma åsikt som barnahus i Uppsala, men då kunde hon sagt det från början.
Jag mailade Nätverkshuset och bad dem att ringa Socialstyrelsen och ta reda på information åt mig och jag hoppas att de återkommer idag.
Jag fattar inte heller varför hon surrade om lillasyster, hon ville varna mig ifall A skulle bli förbannad och hota mig. Idiot, som du säger kan hon ju inte nämna någon annans barn till mig, det kan ju f-n äventyra hela mitt fall om det går till rätten. Att jag inte tänkte på det när hon ringde.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
Går det riktigt illa kan ju faktiskt A försöka göra något dumt till följd av detta och då är handläggaren/socialen på din ort skyldiga till framkallande av fara för annan alternativt framkallande av skada av annan så det är jätteviktigt att du lämnar in ett skriftligt klagomål på detta och kräver att få ett mottagandebevis av dem. Annars kommer de fortsätta göra likadant fler gånger.
Med tanke på hur A har agerat tidigare så är det inte helt riskfritt för dig att socialen gör på detta viset… Det vet de ju om eftersom de velat anmäla..
Bedrövligt är det!
/Ingalill

Ja och inte kan jag ju säga att jag fått upp minsta lilla förhoppning gentemot myndigheter. För precis som du säger så kommer socialen utsätta mig och barnen för fara på detta vis. Nätverkshuset och jag har ringt om varandra idag, så vi försöker imorgon igen.
Alicia var pigg som en mört imorse, men fick vara med mig på jobbet och sedan hade hon ridning. Hon föll av för första gången i sitt liv idag och hade lite ont i en arm, men det mesta var rädsla och lite uppmärksamhet. Hon var iaf duktig och satt upp igen och hoppade hindret ännu en gång. Hinder var väl att ta i, det är ca 20cm och jag leder henne hela tiden, men ponnyn låtsades att det var ett stort hinder och gjorde ett större hopp än nödvändigt så Alicia tappade balansen och jag hann inte få tag i henne.
Jag får ingen ro till studier, tankarna snurrar hela tiden och jag har tenta om en vecka, katastrof kan jag säga jag har inte gjort en enda uppgift eller läst en rad ännu mindre lyssnt på föreläsningsfilmerna. Jaja, jag jobbar bäst under press, så helgen blir ett totalt studietillhåll.
Min lillasyster är snäll och hjälper Jennifer att rida nere i stallet imorgon, liksom hon gjorde idag. Ponnyn snorpigg, Jennifer jätteglad över hjälpen och mitt samvete mkt lättare(man kan ju inte klona sig) Vår tjocka dräktiga märr rullade fast i boxen och kom inte loss för egen maskin. Både pappa och syrran fick hjälpas åt att få loss henne, hon är ju inte så smidig för närvarande. Längtar mig tokig efter fölungen.
Ja, hur 17 tror de att man ska få något som helst förtroende för dem när de inte gör annat än sparkar undan benen för folk? Att dessutom exponera barn för mer hot än de redan lever under är värre än bedrövligt! Har de öht hört talas om barnkonvetionen i din kommun??? Jag tror inte det iaf..
Hoppas du hinner med studierna och allt annat trots allt runt om. Jag tänker på dig och flickorna dagligen och hoppas att allt är lugnt…
Jag kan tänka mig att du längtar efter fölet:) Tänk att få vara med när de tar sina första stapplande steg.. Så gulligt;)
/Ingalill
Bettan: Helt sanslös historia. Man blir f*n mörkrädd för hur de beter sig. Hoppas verkligen att allt kommer att lösa sig för dig.

Nu ska jag muntra upp er lite, jag är ju som vanligt "gnällig".
Igår hjälpte min snälla lillasyster mig att städa. Eftersom kaninerna stökar ner så förbannat mkt tog hon ner dem till vårt stall och satte dem i en tom box.
Idag ringer hon mig och säger att vi har problem………kaninerna har rymt in till varandra, så nu kommer man förmodligen ha minst dubbla antalet kaniner om ett par månader
Hahaha jag kan nästan se syrrans min framför mig när hon insåg vad som hänt och att hon måste ringa mig och berätta dessutom. Stressad var hon eftersom hon skulle iväg med hästarna och så blev hon tvungen att sära på de små skuttarna först.
INte f-n vill jag ha fler kaniner men nu är det som det är och bara tiden kan utvisa hur det blir.
Från socialen har jag inte hört ett skit, men det lär ju komma och jag har inte mer dyrbar tid att slösa på dårarna nu, jag måste plugga!
Sponny: Köp ett ställe så skickar jag ner kaniner i en kartong
Du hade glada och nöjda små skuttare hemma idag med andra ord? 
Och kaniner nerskickade till Blekinge var faktiskt det första jag tänkte på när jag läste inlägget. Och sedan läste jag sista meningen…pft… hahaha!
Haha du får tänka att kaniner inte är lika farligt som resten:P sätt ut en annons sen bara och erbjud kninerna till en symbolisk summa så får tjejerna en liten slant:)
/Ingalill
Precis hemkommen från simhallen med Mathilda där vi har tränat på att göra oss till "pilar" i vattnet, en uppgift de fick att träna på när de var och simmade med skolan. Och innan det städade vi och tvättade bilen. Vilket Mathilda ville att vi skulle göra. Det är ju alltid kul att få plaska med vatten ju. 
Sponny: Vad kul att vara i badhuset, kan tänka mig att Mathilda gillar det
Tänk om det kunde bli lika varmt i en sjö också så jag kunde få simma lite.. Simning är ju jättebra motion och träning men tyvärr är ju jag allergisk mot kloret i badhusen:(
Vad händer ute i landet idag då? Här har blåsten försvunnit så idag är det riktigt skönt att sitta på balkongen med en kaffekopp när solen kikar fram 
Ha en bra dag alla glada, ledsna, arga, sura och övriga
/Ingalill

Här har blåsten också äntligen lugnat ner sig. Jag har varit seg på morgonen elr lat snarare eftersom jag inte vill plugga. Hjälpt Alicia att göra färdigt hennes pärlplata och strukit den.
Leo har fått en ordentlig dusch och genomgång av pälsen, klippt honom litegrann på bakbenen där det lätt blir tovor. Som sagt, allt är roligare än att plugga.
Alicia tittar just nu på tv efter att ha varit ute, Jennifer och hennes kompis är nere hos kaninerna och ger dem frukt och grönt. När de kommer hem ska de baka muffins, medan jag stänger in mig i sovrummet för att få vara ifred med studierna.
Har en korvstroganoff som puttrar på spisen och riset ska på nu, det är så skönt att kunna laga mat i lugn och ro utan att behöva stressa. Hade tänkt baka tekakor, men det får bli en annan helg när barnbidraget kommit, jag har ett riktigt bra recept.
Ska också hinna med att gå ut med Alicia så hon får träna att cykla lite, hon är livrädd och jag befarar att hon kommer ha stödhjul resten av livet. Vi nöter på tills det släpper hon är alltid så rädd för allt nytt.
Imorgon ska jag på koll hos tandläkaren och så ska Alicia till skolan på förväntanssamtal tillsammans med sina föräldrar. Jag måste erkänna att jag inte ens meddelat A om detta, aldrig att jag tänker sitta med honom och låtsas som om han inte skrämmer både mig och barnen från vettet när ingen ser eller hör. Nej, lite orättvis var jag nu, han gör en del bra saker med barnen också.
Ha en fortsatt trevlig söndag allihop, nu kort kökstjänst sedan plugga utan fler ursäkter!