Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikett: dagens
Läst 1578 ggr
Bettan1975
0

VECKA 33, dags att vakna!!!!!

Hallå i stugan, kanske dags att försöka vakna till liv här på forumet. Sommaren har varit lång och aktiviteten "slow"

Som vanligt när jag är in här behöver jag få ur mig skit, stackars er som alltid få vara min kompost, men ni är otroligt viktiga att ha i krissituationer. Jag misstänker att min privata mobil kommer att gå varm idag på jobbet.

Igår fick jag ett brev som kommit till fel adress. Det var från en advokat A anlitat för att han anser att jag undanhållit honom umgänge. Hmmm…..socialtjänsten/familjerätten kan konsten att ställa till det för mig ordentligt kan jag säga. Jag har följt deras rekommendationer, de har inte gjort det som de lovat och nu får jag ta skiten och barnen mår otroligt dåligt.

Advokaten kräver att jag tar kontakt och delger vilken tid A kan hämta för umgänge nu på torsdag annars blir det rätten och vite.

Man kan ju se saker på flera sätt kan jag tycka. Endast två gånger har A frågat om han får ha barnen och han lämnade aldrig in önskemål för veckor då han skulle ha dem på semester, alltså har jag fått pussla ihop hela sommaren själv.

Första gången han frågade om umgänge, skulle han få ha dem över dagen, men Alicia brakade ihop så pass att jag fick köra henne i vagn. Omöjligt att låta honom ha barnen i det läget.

Andra gången han frågade var då jag hade semester och jag har i domslut även jag rätt till 2+1 sammanhängande semester med barnen så det är inte heller att förhindra enligt mig.

Resten av gångerna har han valt att följa rekommendationen familjerätten gav om att inte ha umgänge och har alltså inte hämtat barnen, alltså måste jag hämta dem. Jag sa tydligt åt förskolan att inte hindra om han kom och hämtade sina umgängestillfällen, men att ringa mig och berätta om hon blev hämtad. Han hämtade inte, alltså måste jag hämta, hans eget val.

Om de trots allt tolkas som att jag förhindrat umgänge, så följde jag bara de direktiv socialtjänsten gav mig och hindrade inte för skoj skull umgänget.

Natten har varit ett enda långt helvete. Jennifer och Alicia har gråtit, haft mardrömmar och sovit i min säng. Jag har mailat och talat in på telefonsvarare till socialtjänsten och via fb lyckas jaga reda på min advokat, som genom ett under svarade mig, trots att hon har semester två veckor till.

Jag är heligt förbannad på utredningschefen hos socialen som struntade i att polisanmäla A och hans sambo för olaga hot, något de lovade att göra. Då har de haft lagen på sin sida gällande att barnen inte ska träffa A eller hans släkt.

Jag visste att något var på G. A:s föräldrar har särat på barnen och pumpad Alicia på info och tvingat henne att säga att det är mamma som säger att de inte ska vara hos pappa.

Alicias ridlekis blir inte av på tisdagar pga för få anmälningar och enda dagen är nu lördagar, vilket innebär att hon bara kommer att få gå varannan vecka, hon är givetvis jätteledsen över detta stackars barn och det finns inget som säger att A måste ta barnen på deras fritidsaktiviteter, något som definitivt påverkar dem negativt.

Jennifer säger bara att hon inte har någon pappa och jag vet inte hur länge till hon orkar hålla ihop. Min kompis ringde mig sent igår kväll och grät och bad mig logga in på fb. Där har Jennifer skrivit att pappa förstör deras liv och det enda som finna för henne och Alicia är att dö och att dö är det enda hon vill just nu. Hon har också skrivit att ingen lyssnar eller hjälper henne eller hennes syster.

Jag är helt maktlös och kan inte skydda mina egna barn. Att jag har enskild vårdnad spelar liksom ingen roll så länge umgänge finns på domslut. Så fort inte A får sin vilja fram ringer han advokaten och så hotar de med att dra upp mig i rätten.

Vad tycker ni????? Har jag gjort rätt eller fel. Jag tål att höra kritik, bara ni är ärliga och konkreta.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

Bettan1975
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tillägger nu att utredningschefen soc ringt mig och omgående vill ha möte.

Vad tror ni intresset låg???? Inte av omsorg för barnen iaf, utan för att skydda sitt eget skinn. De backar på allt de sagt men tillade att de fortfarande tycker att jag inte ska lämna ut barnen på umgänge med hänvisning till föräldrabalken(fast det fick hon egentligen inte säga, hon gjorde det bara för att vara till hjälp) säger hon till mig som om vi skulle vara bästa vänner. Hon kunde dock inte säga vad det kan få för konsekvenser för mig.

Hon kan ju försöka neka till det hon sagt om hon vill, jag spelade in allt.

Jag sa att jag inte tänker träffa dem ensam eller utan att ha rådgjort med min advokat först.

Hon jublade nästan över att A gått till advokat för då drar han upp mig i rätten och de slipper göra något.

Jag informerade henne om att mailet jag sände till henne inatt även är skickat till socialstyrelsen, jo, tingsrätten och förvaltningsrätten vilket fick henne att bli ganska tyst.

Min dotter har varit företagsam på eget håll och ensam cyklat till Nätverkshuset och bett dem om hjälp. Tydligen har hon varit dit även förra veckan utan min vetskap och bett om hjälp att skicka brev som hon har skrivit.

Jag har nu fått info från Nätverkshuset att hon vill skicka brev till:

Polisen för att ensam polisanmäla sin pappa och hans sambo

Tingsrätten

Socialstyrelsen

Drottningen, eftersom hon sett på barnnyheterna att hon jobbar för att barn ska ha det bra.

Bris

Rädda barnen

JO

Socialministern

Barnahus i Uppsala

Barnahus i Gävle

Hon har tydligen bett om att få hjälp i sitt brev om att få en advokat till sig och sin syster och att hon är rädd för att vi ska behöva dö eftersom ingen varken lyssnar eller hjälper oss. Hon har gjort ett speciellt brev till polisen där hon förklarar att pappa och hans sambo inte är snälla mot henne och hennes syster och att de gör illa dem och hotar dem och att hon tycker de ska sitta i fängelse och aldrig mer träffa henne och hennes syster.

Jag undrar om inte min dotter kommer att bli något stort när det gäller barns rätt i vårt samhälle en dag. Jag är stolt över hennes styrka och samtidigt lite rädd för hennes intelligens. Tydligen är hon supersmart när det gäller all googla sig fram utifrån att Rädda barnen och socialtjänsten var på besök på hennes skola i våras.

Nätverkshuset har lovat henne att skicka breven åt henne och att skriva på alla brev att det är de som hjälpt henne med detta, men inte förrän vår kontakt är tillbaka från semestern, de vill att hon ska läsa breven först.

De lovade henne dock att återkomma till hennes mobil före torsdag och försöka hjälpa henne att slippa umgänget denna gång, men med tanke på socialtjänstens inställning tvivlar jag på att de lyckas.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

Mirjami-78
0

Jösses Bettan……

Ja jag vet inte vad sjyttan man ska göra eller inte göra. Du har ju ENBART följt det du ska följa…Och nu får då du bära hela lasten.

Får soc. tjänsten bete sig som de har gjort?? Kan du inte ta det hela längre upp?? För jag vet att det finns högre upp man kan gå men kommer ej ihåg vad dte hela heter just nu…..

Själv fajtas jag gälland store sonens skola. Han har nämligen ingen skola att gå till just nu. Han fick avslag på ansökan till särksolan och detta brev hade skickats som rek. På brevet hade det ståt till målsman för……Men posten skickade ut ett avi i hans nanmn så jag ej kunde få ut brevet så klart.Rynkar på näsan Så detta brev åkte tillbaka……och vi fick alldrig detta besked förrän nu under veckan.

Pga. detta så har man ju då inte sökt vidare på andra skolor och man har förlorat en himla massa tid. Nu vet man inte vilken skola han kommer kunna gå i….Det finns resusrskolor men det är nog fullt i dem. Detta håller de på att kolla upp just nu och sedan blir det så klart en fråga hur man ska lösa transporten till skolan då han ej kan åka kollektivt….

Så en himla soppa kan jag ju säga att detta är just nu och skolorna börjar imorgon.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

ingann
0

Bettan:

Jösses Amalia! DU har enbart gjort vad soc har sagt åt dig att göra! Det finns ju hur många trådar som helst bara här att tillgå där du allt eftersom berättat vad de gett dig för riktlinjer.

Inte för att de gäller som något bevis, men det kan ändå vara ett litet underlag.. Där finns ju faktiskt tidsangivelser för när de har sagt vad..

Jennifer är såå himla duktig som tar sådana initiativ! Lyssnar de inte på dig så finns en chans att de lyssnar på henne när de inser att hon är uppriktigt rädd för sitt och Alicias liv.

Jag avundas dig inte vad du och töserna får utstå:( Hoppas att det blir någon rätsida på det snart.. Om inte annat får du gå till Europadomstolen så Svenska rättsväsendet får sig en känga!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

ingann
0

Pia: Fick du inte hämta ut brevet?  Oavsett vad som står på avin så är de skyldiga att låta dig som vårdnadshavare hämta ut det. Anton är ju liksom bara ett barn och du har rätt att få del av allt som rör honom och hämta ut allt i hans namn..

Hoppas ni fått tag på någon skola för honom nu…

/Ingalill

Mirjami-78
0

Ingann…..Nej jag fick inte ut brevet utan den åkte tillbaka dit den skulle. Tack vare detta så har vi förlorat ca i,5 månadens tid ut av planering och just nu har han ingen skola att gå till…..För i de kuveret låg nämligen ett beslut som rörde skolan.

Bettan1975
0

Tillbaka efter en dag i Eslöv, försöker hitta ork att  fortsätta plugga, vill verkligen göra det här, men pga allt tjafsande med exet mm så skjuter jag upp saker hela tiden, det finns en gräns för vad man orkar.

Åkte hem med några matvaror för en liten stund sedan och då stod Jennifer med Rädda barnen i sin mobil. De hade fått Jennifers brev idag tydligen. De gav Jennifer ett direktnummer till den hon pratade med och skulle kontakta både socialen och polisen……..undrar vad detta får för konsekvenser för oss????

Jag hoppas socialen skäms när andra instanser får göra deras arbete!!!!

Behöver jag vara rädd att det på något sätt ligger mig i fatet tror ni???? Hon pratade lite med Jennifer om vart hon var och om hon träffade pappa just nu. Jag har ju visserligen inte gjort något, men så har det ju varit ett långt tag nu och det är ju jag som står till svars för allt till slut iaf.

Enligt mitt ex, så är förmodligen svälten i afrika också mitt fel

Min kollega skulle in till stan med en av boendetjejerna och ibland har man tur för hon hjälpte mig att se om en baddräkt fanns kvar till Jennifer och köpte den så att Jennifer kan följa med en kompis till badhuset imorgon, så var det problemet löst.

Mitt blodtryck är lågt idag, förmodligen pga att jag inte sovit mer än 2 timmar sedan i tisdags morse, känner mig som om jag är i lustiga huset och allt lutar, ikväll tar jag och tjejerna tidig kväll med lite filmmys och imorgon blir det till att göra inlämningsuppgiften jag skjutit upp så länge.

Pia: förbaskat vilket strul pga ett brev, allt sådant brukar ju stå i målsmans namn.

Ha det bra i höstvädret alla glada!

sponny
0

Bettan: Det bästa med att Jennifer åkte ner och fick hjälp med att skicka sina brev måste ju vara, enligt mig i alla fall, att hon inte tappat hoppet om vuxenvärlden trots allt strul det varit. Bara det måste vara ganska skönt att tänka på, hon har i alla fall inte givit upp.

För egen del har det varit fullt upp. Håller på att sälja det gamla huset och har spekulanter som är riktigt laddade och intresserade av det. Och samtidigt som det har gjorts har jag flyttat ett helt bohag, flyttstädat ett hus, rivit och murat upp en skorsten, skaffat en köksspis, kapat ved, spikdragit bräder, grävt och siktat sand, harvat en åker, dragit upp planer för en hönsgård, gjort en ritning på en kaninbur, slagit gräs, plockat hasselnötter… Jag skulle behöva semester efter denna semestern. Skrattande

ingann
0

Bettan: Att Jennifer är rädd för sin pappa och gör allt för att slippa åka dit är inget du kan stå till svars för..  Personalen på RB kan nog avgöra att hon gör detta på eget bevåg.

Men att du tar maten från afrikanerna var ju inte direkt snälltFlört Bäst du lämnar tillbaka den igen haha Jo, i såna konflikter kan man få skulden för allt..  Kims pappa anklagade mej en gång för att hjälpa Arafat;p Enligt honom var det därför jag åkte så mycket till Tunisien på 90-talet haha

Sponny: Jag trodde semester var till för att koppla av:) Blir det fint ute på gården? Vi måste nästan fixa en medisträff nästa sommar så vi får se ditt slit;)

/Ingalill

Bettan1975
0

Ingann: Arafat hahahaha……hur sjuk får man vara???? Åh dessa underbara barn från Afrika, skulle lätt kunna adoptera ett par stycken.

Soc ringde igen, alltså hopplöst hur kan de boka en tid med en 11-åring utan att först kolla att det är ok med vårdnadshavaren…….suck och dubbelsuck, Nätverkshuset var inte glada ka jag säga.

Anledningen till att soc ringde var att de nu inkommit polisanmälan om olaga hot på A och hans sambo….så nu är det bara att å och vara rädd för vad som kommer att hända mig. Det var samma psykolog på RB som anmält till soc, så jag är oskyldig kan jag säga, men det lär ju inte de anmälda bry sig om och inte deras släkt heller om man säger så.

Och fler anmälningar lär ju komma misstänker jag, Jennifer hade ju skickat en massa brev och det är nu uppenbart att alla reagerar utom soc/fam rätt här i kommunen……de tycker tydligen att det är fullt ok att hota barn och det var snudd på att anmälan om misshandel även skulle komma in.

Känns som om det kan bli aktuellt att fly ett tag om jag säger så!!!!!

Nej, nu får jag sluta grubbla på vad de ska hitta på som motvärn, men jag förväntar mig ca1000 anmälnngar från dem ti polisen för påhittade saker.

Nu hämta mitt lilla mystroll hos kompis och sedan fredagsmys!!!!!

Sponny: Allt arbete som man gör åt sig själv är värdefullt arbete:)

Trevlig helg på er alla!

ingann
0

Bettan: Bra att det börjar hända saker nu men mindre trevligt vad du troligtvis kan vänta dig tillbaka:/ Jag är väldigt impad av Jennifers styrka och förmåga faktiskt:)

Haha japp.. jag var Arafats bästis;P Jag lyckades nästan lura i honom att det var Arafat som var pappa till Kim men otroligt nog så kunde han räkna ut att man inte kunde vara gravid i 4 år haha

Nu är det sängen, i möra är det besök hela dagen o söndag är det fotboll igen::) Ska försöka hinna in hit iaf;)

Sov gott och ha en underbar helg allihopa!

/Ingalill

Mirjami-78
0

Ingann: Hi hi hi……..asg. Jaha då vet vi vad du gjorde i Tunisien då…..Flört

Bettan…..Stå på dig!!

Sponny: Du har att göra…..

sponny
0

#8 Fint? Ja, det går på rätt håll. Och ja det hade varit trevligt. Alltid kul att visa upp det man är nöjd med. Nu behöver vi inte frysa i vinter i alla fall. Jag proveldade köksspisen innan idag och det var sådant drag i spisen att man nästan var tvungen att spika fast vedträna för att de inte skulle flyga upp i skorstenen.Flört

Och så blev jag med katt i fredags, en liten Skrållan. Bild kommer…

ingann
0

Sponny: Klart det blir fint Skrattande Skönt med värme i vinter:) Vedugn både sprakar så fint och luktar så gott! Förutom att ge värme dårå Flört

Myyys med tisse! Bildbomb väntas:)

/Ingalill