Singelföräldrar iFokus

Singelföräldrar

Etikettekonomi
Läst 2004 ggr
Minicole
2011-12-02 13:07
0

Underhåll?

Jag fick barn för tre månader sen med en kille som jag inte lever ihop med. Jag har ensam vårdnad om våran dotter och hon bor bara hos mig eftersom hon är så liten och jag ammar. Hon träffar sin pappa nästan varje dag i tre timmar och det fungerar bra. Men det som är vårat problem är att han inte vill betala underhåll till mig. Han tycker att det är orättvist eftersom jag får hela mammaledigheten och för att jag har mer pengar en honom. Jag började spara ganska mycket när jag fick veta att jag var gravid för det är alltid bra med en liten säkerhet men han valde att leva sitt liv som vanligt och sparade inte en krona. Han har fast heltidsjobb och väldigt låg hyra men ändå får han mig att känna mig jättegirig för att jag ber om underhåll! Hur ska jag göra för att få det som mitt barn har rätt till? Eller är jag superdum som ber om underhåll fast jag har mer på mitt sparkonto?

Tacksam för alla slags svar :)

Henrik70
2011-12-02 19:52
1

Ta kontakt med försäkringskassan, de kan hjälpa dig. Då driver de in underhållet åt dig och du slipper bry dig. Enligt lagen har du rätt till det och du ska inte känna dig dum. Socialtjänsten tror jag också kan hjälpa dig.

Minicole
2011-12-03 21:44
0

Ska nog gå dit på måndag och se om de kan hjälpa mig. Vore ju skönt att slippa bråka med honom varje månad…

Tack, tack!

penphotography
2011-12-03 22:42
1

Det är inte dina pengar utan barnets. Självklart ska han betala underhåll. Det är lag på det och inget man kan smita undan.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

ingann
2011-12-07 03:12
1

Ring/besök försäkringskassan så hjälper de dig med allt om du förklarar pappans inställning. Du kommer då få underhåll via dem på 1273 kr/månad och de räknar ut hur mycket han kan betala av sen suman och kräver honom på det antingen genom att han betalar in till dem själv eller så drar de på hans inkomst.

Det #3 skriver är en sanning med modifikation.. Underhållet är till dig som hjälp för barnets levnadsomkostnader, inget som är menat att läggas på hög bokmärlt för barnet. Alla ensamstående föräldrar vet ju att det kostar betydligt mer än tt ynka underhåll att "föda upp" ett barn med allt det behöver:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

penphotography
2011-12-07 08:50
0

Det jag menar med att det är barnets pengar är att barnet har rätt till att båda föräldrarna hjälps åt att betala, inte att det ska läggas på hög.

~Penna~

Medarbetare på Körning iFokus

ingann
2011-12-07 14:37
0

Penna: Ja, det är alla föräldrars skyldighet att försörja sina barn Skrattande

Vill man ha det roliga med att tillverka dem  så får man ta konsekvenserna sen oxå Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Minicole
2011-12-07 15:43
0

Hahaha. True, true!

Mirjami-78
2011-12-10 16:18
1

I mitt fall blev det som så att min store sons pappa skulle batala en viss summa direkt till mig i handen. Det gick några månader och han gjorde inte detta och då ringde jag FK och då krävde de hans pappa även på de pengarna jag inte hade fått från pappa.

Ibland kan FK tycka att kan man betala direkt till den andre föräldern så skall man göra det, men då måste man ju även som förälder känna sig säker på att den andre betalar och vägrar då denna så får man ju säga ifrån till FK.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool